رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه با بیان اینکه آمریکا با انتخاب ( ترور ) قاسم سلیمانی باعث تشدید تنش‌ در منطقه شده است،‌تصریح کرد که ترور فرمانده ارشد یک دولت و کشور بی‌پاسخ نمی ماند.

ترور فرمانده ارشد یک کشور بی‌پاسخ نخواهد ماند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آناتولی،‌اردوغان این مطلب را شب گذشته در گفت وگو با شبکه «سی.ان.ان ترک» اعلام کرد و افزود: ما برای کاهش تنش میان ایالات متحده آمریکا و ایران تلاش فراوانی کرده‌ایم.

وی درباره تنش میان آمریکا و ایران همچنین با بیان این که به تازگی متوجه تشدید بحران در عراق شدیم،‌افزود: انتخاب عراق برای این امر نیز معنادار است و متاسفانه تاکنون حل تنش میان آمریکا و ایران به‌رغم تمام تلاش‌ها و اقدامات بین‌المللی ممکن نشده است.

وی با اشاره به این که خطر برای آرامش و ثبات منطقه‌ ما را که در پی قتل سلیمانی ایجاد شده است، از نزدیک پیگیری می‌کنیم‌،تصریح کرد: این مساله بدین شکل پایان نمی یابد و حتما شاهد روند بعدی آن خواهیم بود.

رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد: آمریکا با انتخاب ( ترور) قاسم سلیمانی باعث تشدید تنش‌ در منطقه شده است. به ترامپ پیشنهاد دادم که تنش با ایران را شدت نبخشد. کشتن فرمانده ارشد یک دولت و کشور بی‌پاسخ نمی ماند

او اضافه کرد: ترکیه همواره مخالف مداخله‌های خارجی بوده‌ و این حمله را نیز با این رویکرد ارزیابی می‌کنیم و این تنش (ایران-آمریکا) پیش از اینکه به تمام طرف‌ها آسیب بزند، باید کنترل شود.

طیب اردوغان خاطر نشان کرد: آن شب ( ترور سردار سلیمانی) با دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده گفت وگو کردم و ۴ الی ۵ ساعت بعد این حادثه اتفاق افتاد. این حمله از قبل طراحی شده بود. این حادثه ما را شوکه کرد.

اردوغان درباره اختلافات ترکیه-آمریکا نیز گفت: «اعضای کنگره با سوءاستفاده از برخی اختلافات ترکیه-آمریکا می خواهند به جناب ترامپ آسیب بزنند. البته ما قوانین پوچ مبنی بر اعمال تحریم علیه ترکیه را رد می‌کنیم. بدون تردید، دوره سختی را در روابط با آمریکا تجربه می‌کنیم».

وی اقدام اخیر ریاض علیه آنکارا نیز اظهار داشت: «از اینکه عربستان سعودی ترکیه را محکوم کند، ناراحت نمی‌شویم. ما نیز این کشور را محکوم می‌کنیم . این اقدام ریاض برای ما اصلا اهمیتی ندارد».

رئیس‌جمهور ترکیه درباره گفت وگوها و دیدارهای آتی با سران دیگر کشورها هم گفت: «هشتم ماه جاری با آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار و تمام ابعاد مسائل منطقه‌ از جمله پروژه "جریان تُرک" را بررسی خواهیم کرد.

درباره ادلب نیز با وی گفت وگو خواهیم کرد. امیدواریم بتوانیم آتش‌بس را برقرار کنیم و دیگر غیرنظامیان بمباران نشوند. فردا با صدراعظم آلمان گفتگو خواهم کرد". "

رجب طیب اردوغان درباره عملیات برون مرزی نیروهای مسلح نیز گفت: «تاکنون با انجام چندین عملیات‌ بیش از ۸۲۰۰ کیلومترمربع را از لوث تروریست‌ها پاکسازی کرده‌ایم. اعزام نیروهای کشورمان به لیبی نیز به تدریج درحال انجام است»

او در مورد توافق ترکیه-لیبی نیز اظهار داشت: برخی نمی‌توانند این توافق را هضم کنند. یونان و بخش روم‌نشین قبرس قصد داشتند ما را در دریای مدیترانه حبس کنند، اما با این توافق نقشه آنها ختثی شد».

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.