زاهدان- شنیدن خبر فوت دکتر محمد نعیم امینی فرد نماینده ایرانشهر روز یک شنبه پانزدهم دی ماه در سانحه رانندگی برای بسیاری از مردم سیستان و بلوچستان به ویژه مردمان بم پور و ایرانشهر و هم چنین خبرنگارانی چون من که گاه و بی گاه تلفن هایمان را بی پاسخ نمی گذاشت کمی غیر منتظره بود.

قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان سرمایه های اجتماعی را دود می کند

قدس آنلاین-گروه استان ها: دکتر محمد نعیم امینی فرد حداقل برای بسیاری از خبرنگاران رسانه ها نامی آشناست و به دلیل پاسخ گویی به آن ها در این استان شهره بود و لذا کمتر خبرنگاری در استان سیستان و بلوچستان را می توان یافت که در تماس با وی پاسخ سوالاتش را نگرفته باشد.

سخنان و تذکر های امینی فر را که در خانه ملت بررسی می کنیم سراسر مطالبه بهداشتی و درمانی است تا بتواند از طریق تریبون مجلس و یا همکاری با رسانه ها نظر مسئولان را به مشکلات و کمبود های این استان و به ویژه حوزه انتخابیه خودش جلب کند و افسوس که حال دیگر وی قادر به مطالبه احقاق حقوق مردم  این استان نیست.

قاچاق سوخت بلای جان مردم و مسئولان

قاچاق سوخت در استان سیستان و بلوچستان بیشترین عامل سوانح رانندگی را به خود اختصاص داده است و متاسفانه نماینده مردم ایرانشهر که خود یکی از منتقدان این معضل بود در سانحه برخورد با همین خودرو های سوخت کش در جاده زاهدان دار فانی را وداع گفت.

نعیم امینی فرد در زمره نمایندگانی بود که همواره نسبت به شیوع قاچاق سوخت در استان گلایه مند بود و این موضوع را یکی از عوامل بالای تصادفات جاده ای در استان می دانست.

وی معتقد بود موضوع قاچاق سوخت را باید از چند جنبه مورد بررسی قرار دارد که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای آن بیکاری جوانان است.

نماینده مردم ایرانشهر در آخرین مصاحبه خود عنوان داشت: مردم عادی وقتی می‌بینند با قاچاقچیان بزرگ سازمان یافته سوخت که از سایر استان‌‎ها وارد سیستان و بلوچستان می‌‎شوند، برخوردی صورت نمی‌گیرد در مقادیر کمتر دست به چنین کاری می‌زنند

امینی فر توقف طرح‌های صنعتی به ویژه در ایرانشهر و چابهار که قرار بود به نوعی اشتغال آفرین باشند را از دیگر نکات منفی می دانشت و می گفت: این حجم از بیکاری برخی را ناچار به قاچاق سوخت با توجه به موقعیت جغرافیایی استان می‌‎کند. البته وی همیشه متذکر بود که این توجیه به عنوان دلیل موجهی برای قاچاق نیست ولی وقتی شغل مناسبی در منطقه وجود نداشته باشد و شاهد یک اختلاف قیمت معنادار سوخت در دو طرف مرز باشیم  برخی از این فرصت سوء استفاده می‌کنند.

امینی فرد مدعی بود: مردم عادی وقتی می‌بینند با قاچاقچیان بزرگ سازمان یافته سوخت که از سایر استان‌‎ها وارد سیستان و بلوچستان می‌‎شوند، برخوردی صورت نمی‌گیرد در مقادیر کمتر دست به چنین کاری می‌زنند و این سرآغاز رخ دادن چنین تصادفات تلخی در جاده‌های سیستان و بلوچستان است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی  پیش از این یادآور شده بود: به طور طبیعی فردی که راننده یک خودروی حامل قاچاق سوخت است استرس بیشتری نسبت به یک راننده عادی دارد و همین مسئله موجب بالا رفتن احتمال خطا و تصادف در رانندگی می‌شود اما شاید به این موضوع هیچ گاه فکر نکرده بود که روزی یکی از همین خودرو های حامل سوخت بلای جانش شده و دست وی را از دنیا کوتاه می کنند!

وی همیشه تلفات جاده ای در این استان به تعداد یک هزار نفر انسان بی گناه را رقمی بسیار بزرگ می دانست و مدعی بود متأسفانه در این تلفات سرمایه های اجتماعی و قشر تحصیل کرده از دست می روند.

سرمایه اجتماعی که از دست رفت

محمد نعیم امینی فرد در سال ۱۳۴۶ در شهر «بمپور» از توابع شهرستان «ایرانشهر» واقع در استان سیستان و بلوچستان به دنیا آمد.

وی پس از سپری کردن تحصیلات مقدماتی و متوسطه در شهرستان های بمپور و ایرانشهر موفق به اخذ مدرک دیپلم شد. سپس با شرکت در کنکور سراسری سال ۱۳۶۴، در رشته پزشکی عمومی دانشگاه شهید بهشتی تهران پذیرفته و پس از چندی فارغ التحصیل شد

. دکتر امینی فرد هم چنین مدرک تخصصی چشم پزشکی و مدرک فوق تخصصی قرنیه را از این دانشگاه اخذ کرد.

از جمله سوابق دکتر امینی فرد می توان به ریاست شبکه بهداشت و درمان شهرستان ایرانشهر، عضویت در هیئت مدیره نظام پزشکی ایرانشهر، عضویت در هیئت علمی گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و ریاست بخش بیمارستان فوق التخصصی الزهرا(س) زاهدان اشاره کرد.

هفتم اسفند سال ۱۳۹۴، دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد؛ در این دوره دکتر محمد نعیم امینی فرد در همان مرحله اول، به عنوان نماینده مردم شهرستان های "ایرانشهر، سرباز، دلگان و فنوج" از توابع استان "سیستان و بلوچستان" به خانه ملت راه یافت.

امینی فرد در حالی که مسئولیت مجمع نمایندگان استان را بر عهده داشت و در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی فعالیت چشمگیری داشت اما در پانزدهم دیماه ۱۳۹۸ متاسفانه به دلیل تصادم با یک خودروی سوخت کش در مسیر خاش-زاهدان جان به جان آفرین تسلیم کرد.روحش شاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.