یک کارگردان سینما معتقد است امروز نه تنها قهرمانی ملی بلکه قهرمانی جهانی را از دست داده‌ایم و همه خون‌خواه او هستیم و پیگیری خون اون تنها مطالبه این روزهای من است.

خون‌خواه حاج قاسم هستیم/ امروز یک قهرمان ملی و جهانی را از دست دادیم/سینمای ما چنین قهرمانانی کم دارد

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، پرویز شیخ طادی، فیلمنامه نویس و کارگردان سینما در واکنش به شهادت حاج قاسم سلیمانی با ابراز تأسف فراوان اظهار کرد: من به عنوان یک هنرمند و فیلمساز خون‌خواهم و این روزها فقط به این مسئله فکر می کنم و پیگیری جدی خواهم کرد تا ببینم دولت برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات چه برنامه و برای گرفتن انتقام چه ایده‌ای دارد. من به عنوان یک فیلمساز محکم ایستاده‌ام و این دولت را کاملاً رصد می‌کنم و دیگر نمی‌توانم کوتاه بیایم و شاهد این همه جسارت و توحش دشمن نسبت به خودمان باشم.

امروز یک قهرمان واقعی را از دست داده‌ایم

وی در ادامه افزود: امروز فیلمسازی و سینما برای من الویت ندارد. آنچه برایم مهم است این است که من یک قهرمان واقعی را از دست داده‌ام، من قهرمان داستان از دست نداده‌ام بلکه یک قهرمان ملی و جهانی را از دست داده ایم، کسی که می توانست اتفاقات بسیاری را رقم بزند. کسی که الگو بود و از دست دادن الگو اصلاً مسئله آسان و ساده‌ای نیست.

شیخ طادی تاکید کرد: در ادبیات داستانی و فیلمنامه نویسی می گویند قهرمان سپید جذاب نیست اما ما یک قهرمان سپید داشتیم که اتفاقاً بسیار هم جذاب بود و مانع ورود سیاهی‌ها به مرزهای این کشور شده بود و سیاهی ها را از بین برد و بسیاری از زوایای تاریک را روشن کرد. ما در دنیای واقعی یک قهرمان با جذابیتی به معنای واقعی داریم و اگر من بخواهم ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی را ترسیم کنم واقعاً نمی‌دانم باید چه نقشی از ایشان را پررنگ تر از ابعاد دیگر عنوان کنم.

واژه‌ها از بیان بزرگی و منش سردار سلیمانی قاصر است

کارگردان فیلم «شکارچی شنبه» تصریح کرد: طی این روزها تعاریف بسیاری از ایشان شده و کلیدواژه های زیادی در راستای تکریم شخصیت و منش سردار حاج قاسم سلیمانی گفته شده اما باز هم این ادبیات و زبان از بیان این حجم از گستردگی روح ایشان قاصر و ناتوان است و این بازتاب‌ها و بازخوردها نسبت به شخصیت ایشان نمی‌تواند ذره ای از بزرگی وجودشان را نمایان کند. به نظرم ما نیاز داریم ابتدا به یک آرامشی دست پیدا کنیم و بعد راجع به سردار سلیمانی صحبت کنیم.

محبوبیت حاج قاسم ریشه‌های آسمانی دارد

وی درباره حضور پرشور مردم در مراسم تشییع سردار حاج قاسم سلیمانی در شهرهای مشهد، اهواز، تهران و ... و راز محبوبیت سردار اظهار کرد: یک محبوبیت‌هایی وجود دارد که ریشه آسمانی دارد و اصلاً زمینی نیست و از فطرت پاک انسان برمی خیزد. ضمن این که فطرت الهی مردم یک انسان آسمانی و پاک را می پذیرد و این احساس از اعماق جان مردم می‌جوشد و به همین دلیل کسانی که حتی ایشان را از نزدیک هم ندیده اند ببینید چطور عاشقانه برای او عزاداری می کنند. به دلیل این که به یک چیز ایمان دارند و می‌دانند که این مرد بزرگوار و ابر انسان وظیفه و تکلیف الهی‌اش را انجام می‌دهد.

شیخ طادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه جایگاه قهرمانانی که در دنیای واقعی مابه ازای بیرونی دارند در سینما کجاست و  اقبال فیلمسازان و علاقمندی آنها در پرداختن به شخصیت های قهرمان در آثارشان تا چه حد است، عنوان کرد: قهرمانی که فاعل است، هم برخودش موثر و مسلط است و هم می تواند جامعه‌اش را تحت تأثیر قرار دهد لذا همیشه جذاب است. قهرمانی که می‌تواند هم در خودش و هم دیگران تغییر ایجاد کند می تواند الگو شود و ما به این جنس از اراده در این جهان بی ارادگی ها نیاز داریم که در جامعه حرکت ایجاد کند و از این رخوت و خمودگی رهایی یابد. آرزوسازی کند و رویاهای نیک خلق کند. این مسئله کاملاً فطری است و همه انسان های روی این کره خاکی دارای فطرت مشترکی هستند که و در این میان به ستون‌هایی از ارزش‌های بنیادین تکیه دارند و به همین دلیل قهرمانی که آنها را به این سمت حرکت می دهد برای مردم جذاب است و دوستش دارند و آرزو می کنند که جای او باشند و مانند وی حرکت کنند.

مردم قهرمانان را الگوی خودشان می‌کنند

این کارگردان ادامه داد: حال اگر ما در سینما این قهرمان را درست پرداخته باشیم و تصویری ملموس و باورپذیر از او ارائه دهیم، پا جای پای او خواهیم گذاشت و مردم هم در زندگی او را الگوی خود قرار می دهند و با او حرکت می کنند و هنگام برخورد با موانع همچو او برخورد می کنند و واکنش نشان می‌دهند.

وی تاکید کرد: متاسفانه همه رفتار ما در فرهنگ و دیگر حوزه ها متاثر از نظام اقتصادی شده است. ضمن این که نظام اقتصادی ما یک نظام اقتصادی لیبرالی نیست، حتی اسلامی هم نیست چرا که مملو از ربای بانکی است، لذا اقتصاد ما یک فضای شلخته و بدون الگو است و شاهد یک اقتصاد بانکی هستیم که منجر به تورم پول در بانک ها شده است و در نتیجه باعث فساد و اختلال در نظام اقتصادی شده است. حال همین نگاه وارد حوزه سینما هم شده و از دهه هفتاد به بعد شاهد حلول روح اشرافی گری و لذت جویی در سینماگران و اصناف دیگر هستیم و این مسئله به همه چیز ما آسیب می‌زند.

الگوسازی و ترویج ارزش های اخلاقی نیکو به حاشیه رانده شده است

شیخ طادی یادآور شد: در این بین بسیاری از تعاریف هم عوض می شود تا جایی که می گویند سرگرمی هدف است، نمی گویند سرگرمی ابزاری در سینما و نمایش است بلکه آن را غایت هدف می دانند و اهدافی همچون الگوسازی و ترویج ارزش های اخلاقی نیکو به حاشیه رانده شده است. حال کار به جایی رسیده که به خاطر ابزار ارزش ها را از بین می بریم، خطوط قرمز را رد می کنیم، وارد بی ادبی می شویم و محتوا را به سخره می گیریم با این نیت که هدفمان سرگرم کردن است. اینجا جا به جایی ارزش ها در تعاریف رخ داده است و به همین دلیل است که سینماگران کمتر سراغ قهرمانان اخلاقی می روند.

کارگردان «بانوی سردار» تصریح کرد: زمانی که جای قهرمان و دلقک در سینما عوض می شود به چنین وضعیتی می‌رسیم که امروز شاهد آن هستیم و مفاهیم دستخوش تغییر شدند و بسیاری از فیلمسازان فقط به فکر فتح گیشه ها هستند و خودفروشی فرهنگی و فکری می کنند. این که ما روی غرایز مخاطب سُر بخوریم و با شاخک های احساسی و عاطفی او بازی کنیم به نظرم کاملا یک خودفروشی فرهنگی است و افسوس آنجاست که ما سوژه های ارزش مدار و اخلاقی کم نداریم و من از مسئولانی که اهرم فرهنگی در دستانشان است درعجبم که اینها باید بفهمند سینما به کجا می رود و چه پول هایی در حال وارد شدن به این چرخه است. به بهانه اینکه گیشه باید پول خودش را دربیاورد خیلی کارها انجام می شود. کسی مخالف فروش فیلم ها نیست اما اگر این مسئله بهانه و سنگ بنایی برای یک هدف دیگر شده، خیلی از مسائل را مباح می‌کنیم، فرع ارزش می شود و برای فتح گیشه هر کاری می کنیم.

شیخ طادی در پایان گفت: این مباح سازی‌ها و جابه جایی ارزش‌ها جای تاسف دارد. همه اینها از نظام سرمایه داری بیرون می آید و نمی توان توقع داشت در چنین سیستم اقتصادی محصول پاک و مطهر درو کنیم. لذا ما نیازمند  متفکران فرهنگی هستیم که این وضعیت را جراحی کرده و برای بهبود این شرایط و آسیب شناسی آن برنامه ریزی و راهکار پیدا کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.