۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
کد خبر: 686801

 نه چپ نه راست این منم برابر تو

نه چپ نه راست این منم برادر تو...

این بیتی از یک مثنوی بلند سروده سردار شهید «احمد زارعی» است که شباهت‌های زیادی به برو بچه‌های جنگ دیده هم نسل حاج قاسم سلیمانی داشت. شهید والا مقام سردار سلیمانی بی‌شک یکی از نمونه‌های عینی این بیت احمد زارعی، در عصر ما بود. در روزگاری که کمتر چهره‌ای از قبیله قبله که ایران اسلامی را با خون خود طی هشت سال جنگ تحمیلی توانسته زنده بماند، از گذشته روی گردان نشود، به انزوا نرود، وسط گود مسئولیت‌پذیری در کلان‌ترین سطوح ایفای نقش کند و در عین حال آلوده سیاست بازی‌های رایج نشود و به فواید آن طمع نکند.

ایل و قبیله‌اش را راهی مراکز نفوذ اداری‌اش نکند و از رانت و رانتخواری بیزار و بری باشد و اما در همان حال که بسیاری مدعی‌تر و پیش از او شعارهای آرمانی می‌دهند، به راستی جانش را برای احیای آن آرمان‌ها سپر کند و حتی یک بار هم این کوه مجاهدت‌هایش را به رخ کسی نکشد.

این مقدمه کوتاه برای شرح حالات آن قله بلند، قطره‌ای است در وصف اقیانوسی و از همین رو بود که مردم از هر طیف و دار و دسته‌ای، حتی آن‌ها که هیچ صنمی با دولت و نظام گاه حتی باورهای دینی نداشتند، حاج قاسم سلیمانی برایشان قهرمانی بود در ردیف سرداران باستانی ایران نظیر رستم، سورنا و آریو برزن و آرش و... و آن‌ها که از پنجره اعتقادی به او عشق می‌ورزیدند، این اسطوره را همپای مالک اشتر علی(ع) می‌دانستند. از این رو است که از «اردشیر زاهدی» در قلب جناح سلطنت طلبان تا مسعود بهنود در بی بی سی با آن مواضع عیاش تا چهره‌ای برجسته حوزه هنر و سیاست از ملیت‌های مختلف، در خود آمریکا تا غزه و از بیروت تا بغداد و صنعا و کابل تا بچه هیئتی‌های شهرری و تا روشنفکران این ملک، نظیر محمود دولت‌آبادی شیفته او بودند و تشییع پیکر او نشان داد که پس از امام(ره) تاکنون کسی بدین سان در میان این مردم، چنین همگانی تسخیر قلوب نکرده بود.

اما بعد؛ روشن است چنین گوهری در عرصه جدال‌های منطقه‌ای علیه این سرزمین، بازوی قدرتمند و مغز متفکر رزمندگان مقاومت بود. ابعاد شخصیتی او چنان گسترده‌اند که اگر به شرح آن ورود کنم، باید کتابی بنویسم و نه مقاله‌ای چند صد کلمه‌ای، به همین ترتیب مظلومیت او که تنها خدا می‌داند چقدر جگر سوز است. در حالی که تمام قدرت‌های جهان یکجا شده بودند تا لشکر زامبی‌های داعش از دو سو دنیای عرب و دنیای غرب را به زیر نکشند، اما مردی که با نیروهایش روی زمین رودرروی آن‌ها جنگید و زمینگیرشان کرد، حاج قاسم بود. منصفان می‌دانند که دیگران تنها از دور دستی بر آتش داشتند و حالا همان‌ها نقشه می‌کشند، آمریکا عراق را تشویق به میانجیگری میان ایران و عربستان کردد و طبق قرار وقتی سردار ما پاسخ تهران را به بغداد می‌برد، رد او را زده و شهیدش می‌کنند. کسی را که تاریخ ثابت خواهد کرد ناجی شهروندان و نوامیس آن‌ها بوده و تاریخ ثابت خواهد کرد نمک؟؟؟ قاتلانش را.

بگذریم. اکنون پرسش همگان آن است که چه خواهد شد؟ فضا به شدت شکننده و سرعت تحولات فوق‌العاده بالاست. بنابراین صاحب این قلم نیز یقین ندارد تا هنگام انتشار این مرقومه چه حوادث و اخبار جدیدی در منطقه حاصل شده که ممکن است برخی از ادامه گمانه زنی‌های این مطلب را تأیید یا اسباب ابطال آن را رقم بزند. در حال حاضر پارلمان عراق رأی به اخراج فوری آمریکایی‌ها از این کشور داده است. اما این رأی الزام‌آور نیست و برای آنکه به مکتوبی عملی و متقن بدل شود، باید مراحل چندی را بگذراند.

آمریکایی‌ها که انگار کم کم در حال بیدار شدن از خوابی سنگین‌اند، در پی استقبال حیرت‌آور و سوگواری گسترده پیکرهای شهدای این ترور احمقانه آنان، به خود آمده و دچار نوعی سردرگمی آشکار شده‌اند. در پی رأی پارلمان عراق یکی از سناتورهای آن‌ها- مارکو روبیو- خواستار جدایی و استقلال اقلیم کردستان از عراق شده است. در سمت دیگر نیز اعوان منطقه‌ای آن‌ها که از اوج گرفتن احساسات ضد آمریکایی به ویژه در جنوب عراق وحشت زده شده‌اند، درصددند تا اوباشی را برای شکستن جو سنگین موجود برانگیزند. بنابراین از «ذی قار» خبر می‌رسد گروهی ناشناس به پایگاه حشدالشعبی در آنجا حمله کرده و اموال و تصاویر شهدا را آتش زده‌اند. این رفتارها عادی و قابل پیش‌بینی بود.

از تمام عراق صدای مرگ بر آمریکا بلند است و آن‌ها با هدایت کاخ سفید و پول همپیمانان منطقه‌ای و هدایت موساد برآنند تا بلکه بتوانند تأثیر وحدت آفرین خون شهیدان ترور آمریکایی‌ها را کاهش دهند. اینجا عملکرد ما و رسانه‌هایمان مهم می‌شود. هم در عراق و هم در ایران باید در این مقطع تمام اختلاف‌ها را فراموش کرد و تنها نمایش ما در برابر تهدیدهای ترامپ، اتحادی ناگسستی باشد. یدی واحده که تمام هراس دشمن از همان و تمام تلاش برای شکستن آن است. این اتحاد را خون سردار سلیمانی به ما هدیه داد. مراقب باشیم در این آزمون مردود نشویم. به شخصه امید دارم برادران کرد ما در اقلیم کردستان هم در این برهه بهترین تصمیم را بگیرند. باری زندگی و شهادت حاج قاسم کابوس ترامپ بوده و خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی مرشدزاده ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    0 0
    استادم،ممنونم که برگشتید.شمارابخدا برای مانسل سرگردان ازخودی وغیرخودی بمان وبنویس.بقول رفقای افغانیت : التیماس
  • علی نرشدزاده ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    0 0
    سلام...چه عجب استاد.توروخدابرای این نسل ناامیدازخودی وغیرخودی شماها بمانیدوبنویسید.نبودنتان جزضررنیست.امیدوارم ادامه داشته باشد.کیف کردم.بقدل افغانیهلکه شماخیلی دوستشون داری ؛ التیماس!