با تلاش و پیگیری نیروهای جهاد کشاورزی شهرستان مشهد، ۱۲ هکتار زمین که به صورت غیرمجاز به باغ ویلا و... تبدیل شده بود و برخی در تصور سودجویی‌های کلان از این اقدام بودند، قلع و قمع کامل و به حالت اولیه برگشت داده شد.

عقیل رحمانی/

 با تلاش و پیگیری نیروهای جهاد کشاورزی شهرستان مشهد، ۱۲ هکتار زمین که به صورت غیرمجاز به باغ ویلا و... تبدیل شده بود و برخی در تصور سودجویی‌های کلان از این اقدام بودند، قلع و قمع کامل و به حالت اولیه برگشت داده شد.

امید طهماسبی‌زاده، مدیر جهاد کشــاورزی شهرستان مشــهد در این رابطه به قدس گفت: یکی از وظایف قانونی که برعهده جهاد کشاورزی نهاده شده حفظ کاربری‌های مجاز و جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز بوده و هست.

قانون حفظ کاربری اراضی چیست؟

مدیرجهاد کشــاورزی شهرستان مشــهد تصریح کرد: در این راستا و براساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، مرجع تشخیص اراضی مذکور، وزارت جهاد کشاورزی است و مراجع مربوط نظر سازمان جهاد کشاورزی را در این زمینه استعلام می‌نمایند.

وی ادامه داد: از همین رو هر گونه تغییر کاربری در قالب ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن و ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب می‌شود، چنانچه به‌ طور غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون‌های مربوط مورد اشاره در قانون فوق صورت پذیرد، جرم بوده و مأموران جهاد کشاورزی محل مکلفند نسبت به توقف عملیات اقدام و مراتب را به اداره متبوع برای انعکاس به مراجع قضایی اعلام نمایند.

امید طهماسبی‌زاده با اشاره به سرانجام زمین‌هایی که مورد تغییر کاربری غیرمجاز قرار می‌گیرند، در این زمینه هم عنوان کرد: همچنین در قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها آمده است مأموران جهاد کشاورزی موظفند پس از طی شدن دیگر مراحل مورد نیاز با حضور نماینده دادسرا در محل‌های مورد تغییر کاربری واقع شده، ضمن تنظیم صورت‌مجلس نسبت به قلع و قمع بنا و مستحدثات اقدام و وضعیت زمین را به حالت اولیه اعاده نمایند.

شناسایی یک پهنه تغییر کاربری داده شده

مدیر جهاد کشــاورزی شهرستان مشــهد ادامه داد: از همین رو چندی پیش تیم‌های گشتی جهاد کشاورزی مشهد که طبق معمول برای جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز به صورت مداوم مناطق حاشیه شهر و... را مورد رصد قرار می‌دهند، پی بردند در بخش احمدآباد(محور حصارسرخ) حدود ۱۲ هکتار زمین در قطعات و متراژهای مختلف با دیوارکشی غیرمجاز تبدیل به باغ ویلا و... شده است.

با توجه به پهنه وسیع مورد تغییر کاربری قرار گرفته، ابتدا به کارشناسان جهاد کشاورزی مشهد دستور داده شد تا از افرادی که در محل به تغییر کاربری اقدام کرده بودند، خواسته شود زمین‌ها را به حالت اولیه بازگردانند و برای این کار هم به آن افراد اخطار داده شد، حتی روی بناهای ساخته شده درج شده که آن‌ها هر چه سریع‌تر به جهاد کشاورزی مشهد مراجعه کنند.

وی بیان کرد: در این میان متأسفانه با وجود هشدارهای قانونی بازهم برخی گوششان بدهکار نبود. از همین رو پس از انجام هماهنگی‌های لازم با مقام قضایی و فراهم کردن بستر اعمال قانون در محل، تیم‌های اعزامی حدود ساعت چهار صبح در محل حاضر شده و یک ساعت بعد هم اقدامات قانونی را معمول داشتند.

دیوارهای غیرمجاز ۱۵ باغ‌ویلا فرو ریخت

وی که خود به صورت میدانی در محل حضور داشت و بر روند اجرای قانون نظارت داشت، عنوان کرد: در این عملیات دیوارکشی‌های ۱۵ قطعه زمین که تبدیل به باغ ویلاشده بود به مساحت ۱۲ هکتار قلع وقمع و به وضع سابق اعاده شد.

در حین اجرای قانون چندین حلقه چاه غیرمجاز که پشت دیوارها حفر شده بود هم توسط تیم‌های عملیاتی پر و مسدود شد.

در ادامه وی هشداری هم به برخی متولیان بنگاه معاملات امــلاک داد و در ایــن رابطه گفت: خریدوفــروش زمین‌های کشــاورزی تغییر کاربری داده شــده در این واحدهای صنفی ممنوع بوده و در صورتی که این افراد مورد شناسایی قرار بگیرند، در دستگاه قضایی متهم به معاونت در جرم خواهند شد. متأســفانه برخی موارد که از سوی ما مورد بررســی قرار گرفته و اســناد فروش چندین قطعه زمین تغییر کاربری داده شــده بازبینی شــد، معلوم شــد در قولنامه‌هایی که توسط فرد بنگاهی هنگام فروش قطعات تنظیم شده عنوان شده بود تمامی مشکلات امور اراضی با خریدار اســت و آن‌ها همه‌چیز را از گردن خود رد کرده بودند. امید طهماسبی‌زاده بیان کرد: برخی از همشهریان با اندوخته‌ای که طی سال‌ها و به سختی جمع‌آوری کرده‌اند تصمیم می‌گیرند قطعه زمینی خریده و در فضای باغ و... آرامشی را برای خود و خانواده‌شان رقم بزنند، اما چون دقت کافی در این زمینــه به خرج نمی‌دهند در دام افرادی که اقدامات آن‌ها از مصادیق کلاهبرداری محسوب می‌شود، گرفتار و پولشان بر باد می‌رود. باز هم از شهروندان درخواست می‌شود پیش از خرید هر قطعه زمین کشــاورزی، باغ ‌ویلا و... از جهاد کشــاورزی و دیگر دستگاه‌های متولی اســتعلام بگیرند تا خدای ناکرده دچار ضرر و زیان نشوند. از سوی دیگر افراد متخلف بدانند جهاد کشاورزی مشهد با تمام توان با تغییر کاربری‌های غیرمجاز برخورد و اقدامات آن‌ها را رصد خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.