تظاهرات‌کنندگان عراقی تا روز جمعه (دهم ژانویه) به رئیس‌جمهور این کشور فرصت دادند تا نخست‌وزیر جدید را معرفی و تعیین کند.

تظاهرات‌کنندگان عراقی: تا جمعه نخست‌وزیر جدید را معرفی کنید

قدس آنلاین؛ تظاهرات‌کنندگان عراقی که از اول اکتبر گذشته در میدان‌های مختلف استانهای مرکزی و جنوبی این کشور، علیه فساد و بیکاری و نقصان خدمات حضور دارند، طی بیانیه‌ای از مهلت چند روزه به رئیس‌جمهور برای انتخاب نخست‌وزیر جدید خبر دادند.

پایگاه خبری «المستقله»، با انتشار این خبر نوشت که در بیانیه تظاهرات‌کنندگان و متحصنان در میدان «التحریر» بغداد آمده است: ما پس از ۹۸ روز از تظاهراتی که از (۱ / ۱۰ / ۲۰۱۹) آغاز شد و بیش از ۶۰۰ شهید و بیش از ۲۱ هزار زخمی و ۵  هزار معلول و ۶۰ مفقود و ربوده شده و صدها بازداشتی به همراه داشت، آخرین پیام خود را می‌نویسیم.

پرچم ما در این مدت، فقط پرچم عراق بود، سرود ما سرود ملی کشور و سلاح ما مسالمت آمیز بود شعار ما نیز وطن‌خواهی بود. این پیام ما، آخرین پیام و سخن ما با شماست و آن را خطاب به رئیس‌جمهور بیان و بر موارد ذیل تاکید می‌کنیم.

۱- باید نخست‌وزیر موقت را طی روزهای اندک آتی و تا دهم ژانویه جاری و متناسب با ویژگی‌های مطلوب ما، تعیین کند.

۲- یکی از نامزدهای پیشنهادی را که در اغلب میدان‌های اعتراض در سراسر کشور، مقبولیت دارد و از طریق میدان‌های تحصن و شبکه‌های اجتماعی مشخص شده‌اند و منطبق بر ویژگی‌های مد نظر ما است، باید مامور تشکیل کابینه شود.

در ادامه این بیانیه آمده است که نخست‌وزیر مورد نظر می‌بایست به مطالبات ده‌گانه تظاهرات‌کنندگان که پیشتر اعلام شده، پاسخ دهند و بحران ایجاد شده کنونی را مهار نماید و اجازه ندهد که به هیچ بهانه‌ای به حاکمیت عراق تجاوز شود.

تظاهرات‌کنندگان دلیل بحران کنونی کشور را دولت‌های  متوالی حزبی و فاسد و سهم‌خواهی‌های حزبی دانستند و اعلام کردند: به محض آنکه رئیس‌جمهور نخست‌وزیر جدید را معرفی کرد ما نیز طرح ابتکاری جدید خود را از میدان‌های تحصن اعلام می‌کنیم و به دولت آتی فرصت کامل می‌دهیم تا ماموریت و وظیفه خود را انجام دهد و زمینه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام فراهم سازد. ما بر عملکرد آن نظارت خواهیم کرد و کلیه گامهای آتی را تعیین می‌کنیم.

معترضان عراقی  تهدید کردند که در صورت عدم برآورده شدن مطالباتشان، موج شدیدی از اعتراض‌ها را در کشور به راه می‌اندازند.

این در حالی است که رئیس‌جمهور عراق، تاکنون سه گزینه نخست‌وزیری از فراکسیون بزرگتر پارلمان را رد کرده است.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز با بازنشر این بیانیه نوشت: تظاهرات‌کنندگان در بغداد در پی بروز نگرانی‌هایی درباره تحریم‌های آمریکا و محاصره ای که یادآور قحطی در سالهای دهه نود از قرن پیش است، اعلام کردند: از روز اولی که وارد میدان‌های اعتراض شدیم، ایمان داشتیم که این حکومت شامل پارلمان و دولت، یک حکومت دشمن مردم و میهن است و علیه منافع آنها اقدام می کند.

آنها همچنین درباره تصمیم پارلمان درباره اخراج نظامیان آمریکایی از خاک عراق اعلام کردند که این تصمیم هیچ ارتباطی به منافع ملی کشور ندارد و تنها تلاشی برای کشاندن عراق به درگیری‌های بین‌المللی بی ارتباط با این کشور، است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.