رئیس اتحادیه اوراق‌کنندگان اتومبیل مشهد گفت: در این چندماهه اخیر به خاطر نوسانات ارز ،قاچاق لوازم یدکی دست دوم هم چندان سود آور نیست به همین دلیل وارد کردن قطعات نسبت به گذشته خیلی کاهش پیدا کرده است.

بازار اوراق کنندگان اتومبیل بسامان نیست/قاچاق لوازم یدکی دست دوم نداریم

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: فعالیت اوراق فروشان در کنار فعالیت تعمیرکاران اتومبیل اجتناب ناپذیر است ولی شاید وجود چند نفر در این میان که فقط به سود خود فکر می کنند متاسفانه این صنف را بد نام کرده است که البته ممکن است در هر صنفی وجود داشته باشد. اما اینکه با توجه به وضعیت نوسانات ارز و اوضاع بد اقتصادی این صنف تا چه اندازه از این جریانات ضربه دیده اند. مرتضی سینی چی رئیس اتحادیه اوراق کنندگان اتومبیل مشهد ضمن اشاره به وضعیت کنونی بازار  به قدس آنلاین گفت: تا پیش از این از راهها و شیوه های مختلف  باوارد کردن ماشین های از رده خارج به کشور  بازار خرید و فروش لوازم دست دوم رونق خوبی داشت ولی در این یکی دو سال گذشته با توجه به اینکه واردات ماشین های از رده خارج هم خیلی کم شده است متاسفانه بازار کار و کسب ما هم دچار مشکل شده و چندان رونقی ندارد.

وی در توضیح اینکه لوازم دست دوم به چه شکل در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد گفت: در سالهای قبل با وارد کردن ماشین های از رده خارج یا حتی وارد کردن بخشی از لوازم یدکی های دست دوم کسانی که به هر دلیل توانایی خرید لوازم نو نداشتند از لوازم دست دوم استفاده می کردند ولی متاسفانه در این چندماهه اخیر به خاطر نوسانات ارز قاچاق لوازم یدکی دست دوم هم چندان سود آور نیست به همین دلیل وارد کردن قطعات نسبت به گذشته خیلی کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه از آن جایی که امسال قیمت لوازم یدکی افزایش بیش از ۵۰ درصدی داشته  به همان نسبت هم لوازم یدکی دست دوم افزایش قیمت ۲۰ درصدی را تجربه کرده است.

سینی چی در پاسخ به این سئوال که چه تعداد از این اوراق فروشی ها از اجناس سرقتی استفاده می کنند گفت: در حال حاضر ۴۰۰ واحد مجاز اوراق کنندگان اتومبیل در سطح مشهد فعال هستند که البته تعدادی هم واحد فروش لوازم دست دوم فعال در حاشیه شهر داریم که در حال بررسی و ساماندهی به این واحدها هستیم. در پاسخ به سئوال شما هم باید بگویم که در واحدهای مجاز ما تقریبا فروش اجناسی که احتمال سرقتی‌بودن آن‌ها زیاد است، در حد صفر است و هیچ‌کس از اعضای این صنف، اقدام به خرید یا فروش اقلام سرقتی نمی‌کند. چون برای جلوگیری از بروز هرگونه سوء‌استفاده، صنف اوراق‌فروشان را ملزم به ثبت اجناس فروخته و خریداری‌شده در دفتری مشخص کنند تا کارشان کاملا شفاف باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه مدتی است که اسقاط کردن و از رده خارج شدن ماشین خیلی دیر اتفاق می افتد و دقیقا به همین دلیل بطور تقریبی چیزی حدود ۸۰ درصد فعالیت ما در این زمینه کم شده است برای همین هم هست که بازار اوراق فروشان و فروشندگان لوازم یدکی دست دوم هم خیلی بسامان نیست مگر استفاده از اتومبیل های تصادفی یا مزایده های اتومبیل های دولتی که از لوازم یدکی آنها استفاده می کنند.

او همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا برای فروش قطعات دست دوم خودرو تعرفه‌ای خاصی هم وجود دارد؟ گفت: چون اجناس دست دوم است نمی شود تعرفه مشخصی بر روی لوازم یدکی گذاشت در واقع چنین تعرفه‌ای وجود ندارد و بیشتر قیمت ها توافقی است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.