وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: FATF ادعا دارد به دنبال آن است که با تأمین مالی تروریسم مقابله کند الان به صورت آشکار رئیس‌جمهور کشوری(ترامپ) اعلام کرده که بودجه‌ای برای اعمال تروریستی می‌گذاریم و می‌خواهیم استفاده کنیم.

دژپسند: FATF باید با رئیس جمهور تروریست آمریکا برخورد کند

قدس آنلاین: فرهاد دژپسند در نود و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: بخش خصوصی در حوزه صادرات و واردات نقش ویژه‌ای دارد اما تامین مالی بخش خصوصی از نهادهای خارجی می‌تواند هم به صورت فاینانس باشد و هم به صورت جذب سرمایه گذاری خارجی به صورت سرمایه‌گذاری مشترک که اگر این اتفاق با توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی و به ویژه در اتاق بازرگانی بیفتد می‌توان شکاف بازار سرمایه را در تامین مالی‌ها کاهش داد و به تقویت و بهبود سرمایه‌گذاری در کشور و تقویت و رونق تولید کمک کرد.

وزیر اقتصاد گفت: اگر چه مقررات زدایی می‌تواند در رفع مشکل تولید نقش زیادی داشته باشد، اما وجه دیگر برای رونق تولید، تامین مالی است شاید بتوان با بازار سرمایه این کار را انجام داد، اما بخش خصوصی با مختصاتی که دارد در سرمایه گذاری هم می‌تواند نقش آفرین باشد بنابراین بخش خصوصی خود تامین مالی را از نهادهای مالی خارج از کشور جذب کند.

وی اضافه کرد: اینکه در تجارت خارجی، ما با رشد وزنی 20 درصدی مواجه ایم شرایط قابل قبولی است و نشان جدیت بخش خصوصی در صادرات غیر نفتی است.

وزیر اقتصاد گفت: یکی از دغدغه‌هایی که ممکن است تاثیر نامطلوبی برای آینده داشته باشد تامین سرمایه در کشور است بنابراین اگر همانطور که گام‌های مثبتی در رشد صادرات غیرنفتی برداشته شد در حوزه تامین سرمایه هم برداریم نشان دهنده اولویت ما برای رشد سرمایه‌گذاری در کشور است.

دژپسند گفت: اگر در تامین مالی با مشکل مواجه شدیم نباید اجازه دهیم سایر قوانین و موانع، سدی بر سر راه این چابکی بخش خصوصی شود.

وی با بیان اینکه هیئت مقررات زدایی در دو جلسه اخیر خود مصوبات خوبی به ویژه در حوزه زمین داشت گفت: این مصوبات دو دسته است که بخشی از آن اعلام شده و بخشی دیگر را به دولت فرستاده ایم که مصوبه دولت ابلاغ می‌شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: با وجود این که مصوبات هیئت مقررات‌زدایی می‌تواند مقبول باشد، اما برای اینکه بتواند نتیجه بخش و موثر باشد نیازمند کمک اتاق بازرگانی هستیم.

وزیر اقتصاد گفت: در این باره باید به لغو مقررات زائد سرعت ببخشیم و کمک کنیم که فعالیت‌های اقتصادی به ویژه توسط بخش خصوصی سرعت گیرد.

وزیر اقتصاد با اشاره به ترور شهید حاج قاسم سلیمانی ازجانب آمریکا گفت: آمریکا بر خلاف تمام قوانین و مقررات بین‌المللی از موضع قلدری و شبیه قوانین جنگل، دست به اقدامی زد که به گفته حقوقدانان بین المللی اگر این اتفاق برای یک شهروند ساده آمریکا می‌افتاد قطعاً هیئت حاکمه آمریکا به نحوه دیگری برخورد می‌کرد در حالی که ایالات متحده آمریکا به ویژه شخص ترامپ لباس تروریست به تن کرده و می‌گوید این همه هزینه کردیم برای چنین شرایطی و بدتر از آن اینکه یک کشور را به تخریب 52 نقطه تهدید می‌کند به خیالش که این اقدامات بدون پاسخ می‌ماند.

وی گفت: وقتی در اف‌ای تی اف به دنبال مقابله با تامین مالی تروریسم هستیم نباید جای دوری برویم همین هیئت حاکمه آمریکا از محل بودجه این کشور، تروریسم دولتی را ترویج می‌دهد این در حالی است که سپهبد سلیمانی به دعوت رسمی دولت عراق به این کشور رفته بود.

دژپسند افزود: آزادی خواهان جهان و مردم عراق خوب جواب دادند و نشان دادند که ادعای ترامپ، پوچ و بی معنی است ضمن اینکه با مصوبه خوبی که مجلس عراق داشت خروج آمریکا از عراق کلید خورد که نکته‌ای مهم است.

وزیر اقتصاد افزود: در ایران هم حضور بی نظیر و یکپارچه مردم هم قدردانی از یکی از مفاخر کشور بود که بگویند هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم، حضوری که همگانی و فارغ از طبقه بندی و دسته بندی بود حضور بی سابقه‌ای که به گفته استاندار خراسان‌رضوی فقط در مراسم تشییع در مشهد سه میلیون نفر حضور داشتند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در مراسم تشییع بی نظیر در تهران جای سوزن انداختن نبود گفت: این حضور پاسخی هم بود به آدم‌هایی که به این روش‌های منسوخ شده تروریستی برای اعمال دیدگاه‌هایشان متوسل می‌شوند.

وی افزود: این حضور، سرمایه و پشتوانه‌ای برای حضور در اقتصاد است که باید بتوانیم از این همیت ملی در جهت روان سازی فعالیت‌های اقتصادی و رونق آن استفاده کنیم.

دژپسند ادامه داد: در حوزه اقتصادی هم هر کاری توسط هر فرد و هر شخصی در جهت روان‌سازی اقتصاد صورت گیرد همین مردم قدردان خواهند بود مردم نشان دادند هر کس در جهت رفاه و امنیت آن‌ها گام بردارد قدردان آن خواهند بود.

به گزارش تسنیم، دژپسند، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا هنوز موضوع بررسی FATF در دستور کار قرار دارد، گفت: دو لایحه قانونی پالرمو و CFT به پیشنهاد دولت در دستور کار مجمع تشخیص قرار دارد و بحث امروز من در جلسه شورای گفت‌وگو ناظر بر این موضوع نبود بلکه ناظر بر این موضوع بود که این نهاد که ادعا دارد و به دنبال آن است که با تأمین مالی تروریسم مقابله کند الان به صورت آشکار رئیس‌جمهور کشوری اعلام کرده که بودجه‌ای برای اعمال تروریستی می‌گذاریم و می‌خواهیم استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه این کار برخلاف قوانین بین‌المللی است و همه نهادها از جمله FATF باید به آن اعتراض و برخورد کنند، گفت: بنابر این، این موضع ربطی به روند بررسی پالرمو و CFT ندارد زیرا این موضوع در دستور کار مجمع است و ما هم به عنوان دستگاه اجرایی ذی‌ربط دعوت می‌شویم و در آن جلسه شرکت می‌کنیم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.