خرم‌آباد- فروردین‌ماه امسال خسارات جبران‌ناپذیری را در استان‌هایی به‌ویژه لرستان شاهد بودیم که هیچ دیواره حفاظتی در برابر آن یارای مقاومت نداشت و کمتر پلی توانست در برابر این هجوم طبیعی دوام بیاورد لذا سیلاب داروندار بسیاری از مردم را با خود به یغما برد.

تسریع در احداث دیواره‌های حفاظتی رودخانه‌ها ضروری است

قدس آنلاین-گروه استان ها: تخریب دیوارهای حفاظتی این روزها با بارش‌ها پراکنده در این استان به کابوسی برای ساکنان حاشیه رودخانه‌ها ازجمله «کشکان» تبدیل‌شده است که اگر شاهد سیل دیگری باشیم درحالی‌که دیواره‌ای برای حفاظت از مردم نیست چه باید کرد و با چه ابعاد تخریبی روبرو خواهیم بود؟  

در سیل لرستان ۱۸ شهر و هزار و ۲۰۰ روستا درگیر سیلاب و ۳۵ هزار خانوار دچار مشکل شدند که حال باری دیگر با آغاز بارش‌ها بر دغدغه‌هایی ازاین‌دست افزوده‌شده است.

وجود ۱۲۷ نقطه بحرانی در لرستان

گودرز امیری معاون استاندار لرستان با اشاره به موضوع ساخت دیواره ساحلی پل‌دختر بیان می‌کند: تعداد ۱۲۷ نقطه در استان لرستان نیاز به احداث دیواره ساحلی و لایروبی رودخانه‌ها دارد.

وی با اشاره به این‌که تعداد ۴۰ نقطه از این تعداد، در رودخانه کشکان قرار دارد می‌افزاید: در تاریخ ۱۷ مردادماه بود که با سرعت پیمانکار انتخاب شد و در ۱۳ نقطه مشغول به کار شد و عملیات اجرایی در سه‌نقطه اساسی پل‌دختر، «بابازید» و «چم مهر» توسط بنیاد مسکن تأمین اعتبارشده است و پیشرفت خوبی هم دارد.

معاون استاندار لرستان بابیان اینکه اعتباری که به ما اختصاص داده‌شده است برای انجام کل کار کافی نیست، عنوان می‌کند: از طرف دیگر هم اعتبارات دیر به استان اختصاص پیداکرده است.

وی اظهار می‌کند: در همین راستا  ۱۳ نقطه‌ای که انتخاب‌شده و کار در آن‌ها در حال انجام است نقاط حساسی هستند که معمولاً نقاط حادثه‌خیز و پرخطر هستند و امیدواریم تا قبل از سیلاب این دیواره‌های حفاظتی و ساحلی در ۱۳ نقطه یادشده به انجام برسند.

ساماندهی رودخانه‌ها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز بابیان اینکه در بخش مهندسی رودخانه در ۶۷ نقطه شامل ۴۳ نقطه لای روبی و ۲۴ نقطه ساماندهی در حال فعالیت هستیم اظهار کرد: لرستان دارای ۱۳۰ رودخانه دائمی و فصلی به طول حدود ۹ هزار کیلومتر است،

رضا میرزایی با اشاره به اینکه  در ۱۲ فروردین‌ماه همه رودخانه‌های ما سیلابی شدند و در رودخانه کشکان یکی از مخرب‌ترین سیل‌ها با دبی حدود ۷ هزار مترمکعب و دوره بازگشت حدود هزارساله رخ داد ادامه داد: در این راستا حدود ۶۴۰ میلیارد خسارت مربوط به تأسیسات آبی وارد شد.

وی تصریح کرد: خسارات وارده به بستر و حریم رودخانه‌ها بسیار بود که برای بازسازی آن‌ها به هزار و ۲۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اینکه درمجموع ۹۸ میلیارد خسارت به ما ابلاغ شد که در قالب ۳۱ طرح فعالیت‌های خود را آغاز کردیم، گفت: در بخش مهندسی رودخانه در ۶۷ نقطه شامل ۴۳ نقطه لای روبی و ۲۴ نقطه ساماندهی در حال فعالیت هستیم.

میرزایی یادآور شد: تاکنون ۶۷ کیلومتر از رودخانه‌های استان را توانسته‌ایم لای روبی کنیم.

وی بابیان اینکه در بخش‌های ایستگاه‌های هیدرومتری در ۲۳ نقطه پیمانکار انتخاب‌شده و در حال تجهیز کارگاه هستند، تصریح کرد: علت تأخیر در این حوزه عدم استقبال پیمانکاران بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تأکید بر اینکه توانسته‌ایم ۳۹۶ کیلومتر را تعیین حریم رودخانه کنیم و نقشه‌های مربوطه را تهیه کنیم و به دستگاه‌ها بدهیم، افزود: همچنین ۱۳۰ هکتار تصرفات بستر و حریم رودخانه را آزادسازی کرده‌ایم و تا پایان سال ۱۰۰ هکتار دیگر را آزادسازی می‌کنیم.

دیواره ساحلی پل‌دختر تا پایان سال تمام می‌شود

عزیز الله مهدیان معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور نیز در سخنانی با اشاره به روند احداث دیواره ساحلی شهر پل‌دختر از سوی بنیاد مسکن، اظهار داشت: این پروژه یک سازه مخصوص دارد و اولین بار است که در کشور این‌گونه سازه‌ای ساخته می‌شود.

وی بیان کرد: در این پروژه کار شمع کوبی با عمق ۲۰ تا ۳۰ متر انجام می‌شود و روی آن فونداسیون و دیواره با ارتفاع هفت‌تا هشت متر اجرا می‌شود.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با اشاره به استفاده از بتن مصلح در این پروژه، عنوان کرد: طول آن حدود سه هزار مترمربع در دو طرف رودخانه است.

مهدیان با تأکید بر اینکه کار در این پروژه به‌صورت جدی در حال انجام است، افزود: طبیعتاً چون حجم کار و طول مسیری که باید کار شود زیاد است، زمان می‌برد و به‌احتمال‌زیاد کار پل‌دختر تا پایان سال طول بکشد.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور یادآور شد: در روستاهای «بابازید» و «چم مهر» نیز بنیاد مسکن در حال فعالیت است و امیدواریم تا قبل از سیلاب‌ها کار به انجام برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.