عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: گستره «قانون انتقام سخت» وسیع است و به صورتی نوشته شده که تمامی نیروهای نظامی، امنیتی و همچنین دیپلمات‌های وزارت خارجه اختیار عمل کافی را برای اقدامات سخت و کوبنده علیه آمریکایی‌ها خواهند داشت. اجرای این قانون علاوه بر بعد سخت افزاری، جنبه امنیتی و نرم افزاری هم دارد.

«انتقام سخت» قانونی شد

قدس آنلاین: امروز مجلس شورای اسلامی روز ویژه ای داشت که طی آن چند تن از اعضای شورای نگهبان برای تصویب طرحی درباره اقدام متقابل درخصوص جنایت اخیر آمریکا حضور یافتند. نمایندگان در این جلسه طرح سه فوریتی «اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا» را به تصویب رساندند. با تصویب این طرح اولین طرح سه‌فوریتی تاریخ مجلس شورای اسلامی با اتفاق آرا به تصویب رسید.

علاوه بر حضور اعضای شورای نگهبان در مجلس برای تسریع در تایید مصوبه مجلس، نمایندگان دولت از جمله حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز در جلسه حضور داشتند و با موافقت دولت این طرح، قانونی شد.

قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  به‌عنوان «سازمان تروریستی» توسط ایالات متحده آمریکا، چهارم اردیبهشت ماه امسال به تصویب رسیده بود که به‌موجب این قانون فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام)، نیروها و سازمان‌ها و یا نهادهای تحت اختیار این فرماندهی، تروریست اعلام شدند و هرگونه کمک نظامی یا اطلاعاتی به این نیروها جهت تقابل با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران همکاری در اقدام تروریستی محسوب شده بود. اما در این قانون با توجه به مطالبه رهبری و عموم جامعه نسبت به گرفتن انتقام سخت از دولت آمریکا در پی ترور سردار سلیمانی اصلاحاتی صورت گرفت و به قانون انتقام سخت تبدیل شد.

پیش از این، سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره قانون قبلی به خبرنگار «قدس آنلاین» گفته بود:  تمامی دستگاه ها و نهادهای مسئول همچون وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، ارتش و ستاد نیروهای کل مسلح ماموریت های مختلفی برای اجرای این مصوبه داده شد. همچنین نهادهای مرتبط با این قانون هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد خود درباره اجرای این قانون را به مجلس ارائه دهند.

اعلام پنتاگون به عنوان یک سازمان تروریستی

جنایت آمریکا در ترور شهید سلیمانی و تهدیدات بعدی آن علیه جمهوری اسلامی و حتی تهدید به حمله مراکز نظامی و فرهنگی باعث شد که مجلسی ها درصدد تصویب قانونی در پاسخ به جنایت دولت آمریکا و پنتاگون که مجری این جنایت بودند، باشند.

بر اساس مصوبه امروز مجلس، عبارت «کلیه اعضای پنتاگون و شرکتها و مؤسسات وابسته و فرماندهان و آمران شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» قبل از عبارت «فرماندهان ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت کام)» اضافه می شود.

همچنین ماده ۳ مصوبه امروز، دولت را موظف کرد جهت تقویت بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه پاسداران مبلغ ۲۰۰  میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار این نیرو قرار دهد.

 رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح این بند گفت:‌ در دو ماه باقیمانده سال ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران که مسئولیت مقاومت در سطح منطقه را برعهده دارد، تعلق می‌گیرد.

دولت آمریکا که در پی تضعیف قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران بخصوص در حوزه موشکی بود، نام سپاه پاسداران را در لیست گروه های تروریستی قرار داد. اما نه تنها این اقدام بلکه ترور سردار سلیمانی که نقض آشکار قوانین بین المللی است، نشان داد آمریکا در نتیجه ناکامی اقدامات پیشین خود از حذف فیزیکی افراد موثر کشور نیز دریغ نخواهد کرد. 

«قانون انتقام سخت» علاوه بر بعد سخت افزاری، جنبه امنیتی و نرم افزاری نیز دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات «قانون انتقام سخت» اظهار داشت: برای اجرای هرچه بهتر اقدامات متقابل علیه زیاده خواهی و تجاوزگری آمریکا هر آنچه که نیاز بود امروز بصورت قانون درآمد. بر اساس این قانون، دست تمامی عوامل نظامی و امنیتی باز است تا بتوانند پاسخ آمریکایی ها را در هر نقطه ای از خاورمیانه و غرب آسیا بدهند.

ابوالفضل حسن بیگی در گفت و گو با «قدس آنلاین» تصریح کرد: اقدام ایران بایستی یک جواب سخت، کوبنده و قانونی باشد و از سوی دیگر برای کشورهای جبهه مقاومت نیز نوعی تعهد ایجاد کند.

نماینده مردم دامغان ادامه داد: این قانون سه جنبه دارد که بر اساس احکام شرعی قرار است دستور دهنده و اجرا کننده اقدام تروریستی علیه سردار سلیمانی که پنتاگون است مورد هدف این قانون باشد و هیچ بیگناهی در قبال این اقدام کثیف ترامپ و پنتاگون آسیب نبیند. حضور آمریکایی ها در خاورمیانه و غرب آسیا موجب خونریزی، ناآرامی، جنگ های داخلی و استعمار ملت ها شده است که پاسخ به این اقدامات در مصوبه امروز گنجانده شد. قطعاً شهادت شهید سلیمانی آغازی است بر پایان عمر آمریکا در منطقه و این امر به زودی تحقق می یابد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مصوبه مجلس گسترده است و به صورتی نوشته شده که تمامی نیروهای نظامی، امنیتی و همچنین دیپلمات های وزارت خارجه اختیار عمل کافی را برای اقدامات سخت و قوی علیه آمریکایی ها خواهند داشت. اجرای این قانون علاوه بر بعد سخت افزاری، جنبه امنیتی و نرم افزاری هم دارد. ریخته شدن شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی باعث شد امروز همه ملت های منطقه خواهان خروج آمریکا و از بین رفتن آثار ارتش آمریکا در منطقه باشند.

وی بیان کرد: مصوبه قبلی هم با توجه به اینکه دست نیروهای نظامی را باز گذاشته بود، باعث شد جایگاه آمریکا در خاورمیانه تضعیف شود و پیروزی های بزرگتری در عراق، سوریه و سایر نقاطی که مقاومت حضور دارد رقم بخورد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.