در پی تهدید ترامپ برای حمله به مراکز فرهنگی ایران دو نهاد ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها) و ایکوموس جهانی (شورای بین المللی بناها و اماکن) بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند.

خسارت به میراث‌فرهنگی به معنای آسیب رساندن به همه بشریت است

متن این بیانیه به شرح زیر است: ایکوم و ایکوموس هرگونه تخریب عمدی میراث فرهنگی را به‌طور مشترک محکوم می‌کنند، در درگیری های مسلحانه و تحولات سیاسی از زمان آغاز هزاره، میراث فرهنگی به طور فزاینده ای مورد هدف قرار گرفته است. همواره میراث‌فرهنگی به منظور تأمین مالی جنگ یا تأثیر بر هویت و اعتماد به نفس دشمنان، غارت یا به عمد نابود شده است.

در بخش دیگر بیانیه آمده است: موزه ها و همچنین اماکن فرهنگی در بسیاری از کشورهای جهان تحت تأثیر قرار می گیرند. شورای بین المللی موزه‌ها (ICOM) و شورای بین المللی بناها و اماکن (ICOMOS) به عنوان نمایندگان جامعه میراث در جهان بسیار نگران این تحول و به ویژه تحولات اخیر هستند.  ایکوم و ایکوموس به همه طرفین درگیری های مسلحانه کنوانسیون لاهه در سال ۱۹۵۴ برای حمایت از اموال فرهنگی در صورت درگیری مسلحانه یادآوری می کنند، در آنجا دولت‌های عضو، موافق هستند که خسارت به میراث‌فرهنگی متعلق به هر قوم و به معنای آسیب رساندن به میراث فرهنگی همه بشریت است، زیرا هرکس سهم خود را در فرهنگ جهان می گذارد. ایالات متحده آمریکا کنوانسیون لاهه را در سال ۲۰۰۹ و ایران در سال ۱۹۵۹ تصویب کرد.  

به گزارش میراث آریا، در این بیانیه آمده است: هر دو کشور همچنین کشورهای عضو کنوانسیون میراث جهانی ۱۹۷۲ هستند که ایالات متحده آمریکا اولین کشوری بود که در سال ۱۹۷۳ تصویب کرد و نقش مهمی در ارتقای آن ایفا کرد. ایران مکان ۲۴ میراث جهانی یونسکو با اهمیت فرهنگی و طبیعی بسیار مهم، نه تنها برای ایرانیان، بلکه بشریت و حافظه جمعی آن است. علاوه بر این، در سال ۲۰۱۷، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ۲۳۴۷ را به اتفاق آرا تصویب کرد که در آن آمده است: هدایت حملات غیرقانونی علیه سایت‌ها و ساختمان‌های اختصاص داده شده به مذهب، آموزش، هنر، علم یا اهداف خیرخواهانه، یا بناهای تاریخی ممکن است تحت شرایط خاص و مطابق با قوانین بین المللی تشکیل شود. یک جنایات جنگی را قانون و عاملان چنین حملاتی را باید محاکمه کنید. 

پاسخ اتحادیه‌ موزه‌های آمریکا به تهدید فرهنگی ترامپ

در همین حال اتحادیه‌ موزه‌های آمریکا، شورای بین‌المللی موزه‌ها و شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی هم به صحبت‌های تهدیدآمیز رییس جمهور آمریکا واکنش نشان دادند و در بیانیه‌هایی جداگانه این تهدید را خلاف کنوانسیون‌های سازمان ملل و یونسکو در حفاظت از آثار تاریخی دانستند.

اتحادیه موزه‌های آمریکا (AAM) هدف قراردادن محوطه‌های فرهنگی با هدف تخریب آنها را محکوم می‌کند؛ ملت ما سابقه‌ای طولانی در حفاظت از منابع فرهنگی به ویژه در کشورهایی دارد که ناآرامی‌های سیاسی و یا درگیری‌های مسلحانه را تجربه می‌کنند. حمله به محوطه‌های فرهنگی در هر جایی از جهان تهدیدی علیه میراث جهانی‌مان و در تعارض با معاهده امضاء شده توسط ایالات متحده آمریکا است که برای محافظت از میراث فرهنگی بشری در کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه، برای حفاظت از اموال فرهنگی در زمان جنگ و همچنین خلاف قطعنامه ۲۳۴۷ شورای امنیت سازمان ملل و کنوانسیون ۱۹۷۲ یونسکو در رابطه محافظت از میراث ملی و فرهنگی جهان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.