با چادرهای سفید، حریرهای صورتی رنگ و گل‌های ساتن آمده‌اند. دختران خردسالی که صف در صف به مانند فرشته‌های آسمانی در قطعه‌ای از بهشت و در آستانه تشرف به عبادت و بندگی یا همان سن تکلیف، در دارالقرآن کریم حرم منور امام مهربانی‌ها دور هم جمع شده‌اند تا یکی از بهترین لحظات زندگی‌شان به برکت هشتمین مهر سپهر سروری برایشان رقم بخورد. این اتفاقی است که اینجا تقریباً هر روز رخ می‌دهد. دانش‌آموزان بسیاری اینجا در حرم قدس رضوی آیین رسیدنشان به سن تکلیف را با مراسمی ساده برگزار می‌کنند؛ و من امروز میهمان این مراسم شده‌ام.

تشرف به بندگی در بهشت

 محمدحسین مروج کاشانی/

 با چادرهای سفید، حریرهای صورتی رنگ و گل‌های ساتن آمده‌اند. دختران خردسالی که صف در صف به مانند فرشته‌های آسمانی در قطعه‌ای از بهشت و در آستانه تشرف به عبادت و بندگی یا همان سن تکلیف، در دارالقرآن کریم حرم منور امام مهربانی‌ها دور هم جمع شده‌اند تا یکی از بهترین لحظات زندگی‌شان به برکت هشتمین مهر سپهر سروری برایشان رقم بخورد. این اتفاقی است که اینجا تقریباً هر روز رخ می‌دهد. دانش‌آموزان بسیاری اینجا در حرم قدس رضوی آیین رسیدنشان به سن تکلیف را با مراسمی ساده برگزار می‌کنند؛ و من امروز میهمان این مراسم شده‌ام.

یک مراسم ساده متفاوت

رئیس اداره علوم قرآنی حرم مطهر رضوی می‌گوید: امروز در این مراسم ۵۰۰ نفر از دختران ۹ ساله به سن تکلیف رسیده از مدارس مناطق کم‌برخوردار حاشیه شهر مشهد میهمان دارالقرآن کریم حرم مقدس امام رضا(ع) هستند.

حجت‌الاسلام مهدی شجاع می‌افزاید: این مراسم آیین تشرف به ساحت لطف و توجه پروردگار کریم و قابلیت دریافت مأموریت الهی در رسیدن به سعادت و خوشبختی است. در این مراسم که مربوط به تشرف به عبادت این دانش‌آموزان است، یک تفاوت شاخص با دیگر مراسم مشابه دارد و آن تفاوت در قالب‌های ارائه محتواست که به صورت خلاق و هوشمند ارائه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: این مراسم در فضایی آکنده از معنویت، نشاط و شوق برگزار می‌شود و دختران دانش‌آموز ۹ ساله، نماز ظهر و عصر را در دارالقرآن کریم حرم مطهر امام رضا(ع) اقامه کرده و مکلف شدن به عبادت و بندگی خداوند را از محضر امام هشتم(ع) آغاز می‌کنند.

حجت‌الاسلام شجاع می‌گوید: در این مراسم سعی شده قابلیت‌های فطری دانش‌آموزان با استفاده از قالب‌های جذاب و هوشمند شکوفا شده و دانش‌آموزان از چندین کارگاه تخصصی استفاده کنند و در هر یک از این کارگاه‌ها با توضیحات کارشناسان و مربیان دارالقرآن کریم حرم منور امام هشتم(ع) مطالب با زبان ساده و قابل فهم برای دانش‌آموزان بیان می‌شود.

کارگاه‌هایی برای فرشتگان

رئیس اداره علوم قرآنی حرم مطهر رضوی سپس به کارگاه‌های موجود در این مراسم به شرح ذیل و به اختصار اشاره می‌کند:

کارگاه خلاق آموزش قرآن کریم: این کارگاه «مکتب‌خانه همراه» نام دارد که در آن با استفاده از واقعیت افزوده تعاملی به تثبیت محتوای ارائه شده پرداخته می‌شود.

کارگاه تفکر، تصور و رسیدن به درک مفاهیم توحیدی: در این کارگاه با استفاده از مشاهدات عینی و پرورش پرسش‌های مخاطبان و همچنین رسیدن آنان به جواب‌های درست از راه تفکر و آزمایش در قالب برنامه‌های مبتنی بر حقیقت مجازی و عینک‌های آناگلیف که موجب سه بعدی شدن تصاویر می‌شود، مفاهیم به دانش‌آموزان منتقل می‌شود.

کارگاه راهنمای همراه نماز: در این کارگاه مخاطبان ابتدا با مفهوم نماز و بندگی آشنا شده و پس از آن با مشاهده نمایش سایه و قالب هوشمند مبتنی بر وب و اپلیکیشن، به صورت تعاملی و با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای(لپ‌تاپ) به تثبیت آموزش‌های ارائه شده پرداخته می‌شود.

کارگاه احکام: در این کارگاه دانش‌آموزان با برخی از احکام شرعی در حد سن و سال خود آشنا شده و در یک سناریوی کامل تفکر و پژوهش نکات مهمی از احکام شرعی از جمله وضو، غسل، تیمم و... را فرا گرفته و فعالیت‌هایی را که انجام داده‌اند هم به صورت سه بعدی و پویا با استفاده از همان عینک‌های مزبور قابل مشاهده خواهد بود.

کارگاه اصول و فروع دین: در این کارگاه و در قالب بازی‌های کارتی و پازل‌های چسبان و همچنین اسکن تصاویر بازی و فعالیت‌های حرکتی که بین مخاطب و نرم‌افزار است، علاوه بر ایجاد جذابیت فراوان به یادگیری مؤثر و پایدار دانش‌آموزان هم کمک می‌کند.

کارگاه حجاب و عفاف: در این کارگاه با تلفیقی از نمایش خلاق و بازی ماز و به روش غیرمستقیم، زیبایی‌های مقوله حجاب و عفاف به کودکان توضیح داده می‌شود و حتی ایده‌هایی جذاب برای پوشش خلاق توسط کودکان مطرح شده ضمن اینکه در واحد کار کودکان هم این ایده‌پردازی‌ها ثبت می‌شود.

کارگاه سیره رضوان: در این کارگاه دانش‌آموزان با استفاده از بازی با میز هوشمند و برنامه اختصاصی سیره امام رضا(ع)، عبادت و بندگی خدا را فرا می‌گیرند، به نحوی که در قسمت صوتی میز، داستان می‌شنوند و همزمان به صورت تعاملی، پازل‌های مربوط به همان داستان را هم چیدمان می‌کنند.

کارگاه دروازه طلایی ۱۲ امام(ع) نورانی: در این کارگاه با استفاده از یک بنر آسان‌آموز، ابتدا کودکان با ۱۲ امام معصوم(ع) آشنا شده و پس از آن از طریق میز هوشمندی که پنج برنامه اختصاص رایانه‌ای را پشتیبانی می‌کند با هر یک از حضرات معصومین(ع) به صورت ویژه آشنا شده و سیره آنان را در خواندن نماز و قرآن فرا می‌گیرند.

کارگاه عصر طلایی ظهور: در این کارگاه، بنر راهنمای همراه مهدویت و میز ویژه کتاب‌خوانی خلاق برپاست که در آن ۱۲ روش برای کتاب‌خوانی با موضوع مهدویت ارائه می‌شود که پس از این فعالیت دانش‌آموزان اقدام به ساخت کتاب مصور زندگی کرده که در واحد کار دارالقرآن کریم حرم مطهر رضوی بایگانی می‌شود.

کارگاه نمایش سایه: در این کارگاه که در اتاق کودک دارالقرآن برگزار می‌شود، با استفاده از میز تخصصی اجرای نمایش سایه در فضای تاریک اتاق اقدام به اجرای نمایش نور و سایه می‌کنند. شخصیت عروسکی این نمایش از طلق رنگی ساخته شده است.

کارگاه قصه خلاق سه‌بعدی: در این کارگاه قطعات سه‌بعدی قصه‌هایی از قبل آماده شده روی میز وجود دارد که دانش‌آموزان خود با زبان کودکانه خویش آن قصه را بیان می‌کنند و کودکان پس از شنیدن این رشادت‌ها، یک قصه در ذهن خود می‌سازند و با عشق و علاقه برای دیگران تعریف می‌کنند.

کارگاه عبادت، بندگی و جهاد در راه خدا: در این کارگاه آموزش با سیره عملی شهدا در قالب سه داستان عاطفی، چهار سرگرمی و یک بازی انجام می‌شود و دانش‌آموزان چگونگی جانفشانی و ایثار مردان مبارز در رویارویی با بزرگ‌ترین دشمنان اسلام را به صورت نمادین مشاهده می‌کنند.

از امام رضا(ع) می‌خواهم که سردار سلیمانی را داخل بهشت ببرد

قدس: حضورم در دارالقرآن و بودنم در جمع کودکان، کمک می‌کند تا بتوانم با آن‌ها آسوده‌تر گفت‌وگو کنم. این گفت‌وگوها البته بیشتر از آنکه تابع قواعد مصاحبه باشد، حاصل همکلامی با کودکان و چرخیدن در فضای کودکانه ذهن آن‌هاست. گفت‌وگوی من را با چند نفر از دانش‌آموزان شرکت‌کننده در آیین تشرف به بندگی بخوانید:

نجمه‌سادات حسینی: من امروز معنی حجاب را خوب فهمیدم. من دلم برای سردار سلیمانی سوخت. با امام رضا(ع) امروز قرار گذاشتم که نمازم را اول وقت بخوانم.

یگانه عاشوری: در این کارگاه با اسامی امامان بیشتر آشنا شدم؛ بازی هم کردم، با دوستانم در حرم خیلی خوش گذشت. دوست دارم هر هفته بیایم اینجا.

آرزوسادات صادقی: من دوست دارم خبرنگار شوم. امروز خیلی بازی کردم و با نماز بهتر آشنا شدم. مثلاً فهمیدم وقتی روزه هستیم باید چه کاری انجام ندهیم.

سحر یوسفی: آقا اجازه! من، هم خبرنگاری را دوست دارم، هم پلیس شدن را. من قبلاً گاهی نماز می‌خواندم ولی امروز دیگر فهمیدم که باید هر روز نماز بخوانم چون به سن تکلیف رسیده‌ام.

حسنا قندهاری: همیشه مادرم می‌گفت که حسنا چادرت یادت نرود؛ امروز به امام رضا(ع) قول می‌دهم از این به بعد چادرم را سرم کنم. ای کاش هر هفته به حرم می‌آمدیم.

نیایش کوهجانی: من یک شعار برای سردار سلیمانی دادم و از او خداحافظی کردم؛ گفتم پدرجان خداحافظ. نماز را یاد گرفتم. یاد گرفتم که از حرف‌های مادرم و پدرم اطاعت کنم؛ چون امام رضا(ع) این طوری از ما راضی می‌شود.

نرگس ضیایی: سردار سلیمانی به خاطر ما جانش را فدا کرد. اگر او نبود ما هم به دست دشمنان کشته می‌شدیم؛ از امام رضا(ع) می‌خواهم که سردار سلیمانی را داخل بهشت ببرد.

اسما بیانی: باید حجابم را رعایت کنم تا خدا راضی باشد و نماز را اول وقت باید بخوانیم. از امروز هر کار بدی بکنیم خدا می‌نویسد و از نمره ما کم می‌شود.

ریحانه علی‌پور: اگر تا الان بازیگوشی می‌کردم به سن تکلیف نرسیده بودم از امروز باید مانند پدر و مادرم دستورات خدا را اطاعت کنم. نباید مادر و پدر و دوستانم را اذیت کنم. از امروز حرم که می‌آیم باید با چادر بیایم.

فاطمه خیرآبادی: من حرم زیاد می‌آیم ولی این دفعه فرق می‌کرد؛ مراسم عبادت داشتیم؛ شعر و سرود خواندیم؛ صلوات فرستادیم. قبلاً نماز کمتر می‌خواندم از امروز بیشتر می‌خوانم؛ پنج مرتبه در روز.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.