برای جایگاه رفیع جهاد و شهادت در راه خدا آیات و روایات متعددی وجود دارد؛ قرآن کریم در آیه ۱۶۹ سوره آل‌عمران می‌فرماید: «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ»؛ در آیه ۱۱۱ سوره توبه هم آمده است: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ».

مریم احمدی شیروان/

برای جایگاه رفیع جهاد و شهادت در راه خدا آیات و روایات متعددی وجود دارد؛ قرآن کریم در آیه ۱۶۹ سوره آل‌عمران می‌فرماید: «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ»؛ در آیه ۱۱۱ سوره توبه هم آمده است: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ». همچنین پیامبر اکرم (ص) در این زمینه فرموده‌اند: بالای هر نیکی، نیکی دیگری است تا آنگاه که مرد در راه خدا کشته شود و چون در راه خدا کشته شد، بالاتر از آن نیکی‌ای وجود ندارد. و امیرالمؤمنین(ع) هم در خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه می فرمایند: جهاد، دری است از درهای بهشت که خداوند به روی دوستان مخصوص خود گشوده است. به بهانه شهادت سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش، در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمدرضا غریبی، استاد حوزه علمیه قم به تبیین ارزش و جایگاه خون شهید در فرهنگ اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

خون شهید استکبار و ظلم را پاک می‌کند

حجت‌الاسلام غریبی در ابتدا می‌گوید: در زیارت اهل قبور می‌خوانیم: «السَّلامُ عَلَی أَهْلِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ مِنْ أَهْلِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ... ُ.» تا آن جا که «کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا إِلَهَ إِلا اللَّه»؛ این فراز یعنی با این افراد حرف می‌زنیم و از آن‌ها سؤال می‌کنیم؛ پس آن‌ها باید افرادی باشند که سؤال ما را شنیده و به آن پاسخ می‌دهند؛ اما اینکه آیا ما می‌توانیم این پاسخ را بشنویم یا نه، به داشتن گوش شنوای خودمان بر می‌گردد.

وی تشریح می‌کند: در زیارت‌نامه شهدا هم که با «اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ‌ یا اَوْلِیآءَ اللَّهِ وَاَحِبَّائَهُ» شروع می‌شود، فرازهای جانانه‌ای وجود دارد. در بخش پایانی آمده است که «طِبْتُمْ وَطابَتِ الْأَرْضُ الَّتی‌ فیها دُفِنْتُمْ»؛ یعنی هم خود شما و هم زمینی که در آن دفن شده‌اید، پاک شده‌ است. در مباحث فقهی بحث مطهرات مطرح شده و در آن خون به ظاهر نجس است، اما در این تعبیر خون شهید جزو مطهرات است و نه تنها خود که حتی زمینی که در آن دفن شده را نیز پاک می‌کند. بنا به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی از این زیارت این چنین برداشت می‌شود که خون شهید استعمار، استکبار، ظلم و ذلت را پاک می‌کند.

این استاد حوزه علمیه تأکید می‌کند: خون شهید اثر خود را دارد. به تعبیر قرآن شهدا زنده هستند و موجود زنده حتماً اثر دارد. اینکه امروز می‌بینیم به طور اعجاب‌آوری شهادت سردار سلیمانی، مردم کشور و حتی جهان را متأثر کرده و حتی به گفته خبرنگارهای خارجی جمعیتی بی‌نظیر را گرد هم جمع کرده، همان اثر خون شهید و بیانگر زنده بودن اوست. اگر فردی در این راه غفلت می‌کند، خود را رسوا خواهد کرد. خون شهید اثر دارد؛ پاک‌کننده است و با آن بساط استکبار و استعمار برچیده خواهد شد.

دین مردم آدامس نیست!

او به آیات کلام‌الله نیز اشاره کرده و بیان می‌کند: قرآن کریم در سه جا فرموده است: «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ»؛ قرار است دین اسلام بر تمام ادیان غلبه پیدا کرده و جهانی شود؛ مانند اتفاقی که حالا در جهان افتاده است. اکنون خون حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و دوستان جبهه مقاومت حرکتی را آغاز کرده و انتقام سخت که جزو هشتگ‌های پر بازدید در فضای مجازی است، نوید فتحی نزدیک را می‌دهد. انتقامی که هم اکنون نیز شروع شده است. حضور جمعیت میلیونی افراد با توجه به مشکلات موجود در کشور و تصویب خروج آمریکایی‌ها از عراق در مجلس آن کشور، خود شکست بسیار بزرگی برای آمریکا محسوب می‌شود. در مناطق مختلف دنیا نیز گروه‌های مقاومت اعلام آمادگی کرده و حتماً علیه منافع آمریکا اقدام خواهند کرد؛ این نشان‌دهنده آن است که مسیری باز شد و شهادت ما را به فتحی بزرگ خواهد رساند. خون شهید بهانه محکمی است برای تحقق وعده قرآنی نابودی صهیونیسم در آخرالزمان که در سوره اسراء آمده است. خون شهید پاک‌کننده است و با آن به فتح رسیده و ظلم‌ها همه پاک می‌شود.

حجت‌الاسلام غریبی در پایان توصیه می‌کند: مردم در جریان شهادت سردار سلیمانی نشان دادند که آماده اقدام متناسب و شایسته با رعایت تمام جوانب هستند. برای اینکه این حال در وجود ما حفظ شود و روزمرگی‌ها سبب دور شدن ما از آرمان‌هایمان نشود، باید آیات جهاد قرآن را بررسی و دعای ۲۷ صحیفه سجادیه را مطالعه کنیم. فرازهای بسیار متعالی در این دعا وجود دارد؛ حضرت در این دعا بر خلاف صحبت‌های برخی روشنفکرنماها بر شعار «مرگ بر آمریکا» تصریح می‌کند. مراسم پرشور استقبال از سردار سلیمانی، نشان داد دین مردم به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی آدامسی نیست که هر وقت خواستند آن را دور بیندازند. این معرفت باید مرتب بالاتر برود. صحیفه سجادیه و به خصوص دعای ۲۷ آن کمک شایانی به حفظ احوال خوب جامعه می‌کند. با کمک آن می‌توانیم زمینه‌سازی اضمحلال جهانی و برپایی دین حق و اسلام ناب محمدی در سراسر جهان را شاهد باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.