رشت - معاون میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت : ۱۸ بقعه تاریخی که واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی کشور هستند برای ثبت به دبیرخانه شورای ثبت وزارتخانه ارسال می شود.

۱۸ بقعه تاریخی گیلان واجد شرایط ثبت ملی هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی ،ولی جهانی ،افزود : ۲۰ بقعه توسط دانشجویان رشته معماری به سرپرستی دکتر مینو خاکپور و با همکاری معاونت میراث فرهنگی اداره کل شناسایی و مستند سازی شده است.

وی اظهار داشت : حفاظت و صیانت از آثار ارزشمند ثبت شده در فهرست آثار ملی جزو وظایف ذاتی همه دستگاه ها و مردم سرزمینمان است و ضرورت دارد همه مردم در حفاظت و صیانت از آثار تلاش نمایند.

مینو خاکپور عضو هیات علمی دانشگاه هم در گفت و گو با ایرنا گفت : تعدادی از بقاع شناسایی شده دارای نقاشی های دیواری هستند که بخش عمده ای از این نقاشی های دیواری تاریخی از بین رفته و باید کوشید تا مردم را نسبت به حفظ ، احیا و مرمت هوشیار کرد.

وی توضیح داد: بخش اعظم نقاشی ها در گذر زمان به سبب ناآگاهی از سوی مردم و با هدف سانسور، تخریب شده بدین شکل که مثلا شنیده اند که چهره معصومان نباید دیده شود و بر همین اساس در جاهایی چهره حضرت عباس (ع) را با اشیا مختلف مخدوش کرده اند یا در جاهایی هیبت های برهنه انسان را در گذر از پل صراط با اشیاء تیز خراشیده اند.

خاکپور می گوید: متاسفانه برخی از مرمتگران میراث فرهنگی بطور کامل آموزش ندیده اند و مرمت ها بصورت غیر تخصصی و با رنگ ها و مواد معماری امروزی مرمت شده، بطوریکه بخشی از نقاشی ها به دلیل نوسازی های غیر اصولی و مرمت های نادرست از بین رفته است.

وی ادامه داد: نقاشی های دیواری بقاع گیلان مربوط به زمان قاجار است و همه داستان های نقاشی شده برگرفته از روایت های اسلامی است اما داستان های یک هزار و ۳۰۰ سال پیش توسط نقاشان این نقاشی های دیواری به نوعی بومی شده بطوریکه در برخی نقاشی ها ، المان های گیلانی چون درختان آزاد که نماد استواری است، گهواره گیلکی، ترنگ ( پرنده ای بومی گیلان) تزئینات، صندلی های چوبی و ... را می توان دید.

تعداد آثار ثبت شده گیلان در فهرست آثار ملی، به یک هزار و ۱۴۱ اثر رسیده است.

استان گیلان پس از استان های قزوین، کرمانشاه و لرستان با دارا بودن یک هزار و ۱۴۱ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی، چهارمین استان در سطح کشور به لحاظ تراکم بالای آثار تاریخی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.