سخنگوی دولت با تشکر از سپاه بابت انجام عملیات علیه نیروهای آمریکایی در عراق گفت: ما جنگ‌طلب نیستیم و این اقدام ما حق مشروع ماست اگر آمریکا واکنش نشان دهد اقدام متقابل و شدیدتری خواهیم کرد.

در صورت واکنش آمریکا اقدام شدیدتری خواهیم داشت

قدس آنلاین: علی ربیعی صبح امروز در نشست خبری خود در حیاط دولت با بیان این‌که حضور مردم در مراسم تشییع سردار سلیمانی اولین سیلی محکم به ترامپ و تحلیلگرانی بود که شرایط ایران را در حال فروپاشی تحریم می‌کردند، اظهار کرد: پس از شهادت سردار سلیمانی کشورهای متعددی به سوگ نشستند اگر پیکر وی به شمال آفریقا یا بخش‌هایی از آسیا هم می‌رفت قطعا شاهد حضور مردم و سپاس جهان اسلام و حتی غیر مسلمانان آزادی‌خواه از این شهید بودیم.

وی ادامه داد: مردم با احترام پیکر شهدا را تشییع کردند و امروز ترامپ چهره متنفری در ایران، جهان اسلام، روشنفکران و آزادی‌خواهان اروپایی و آمریکایی است. از خون پاک این شهیدان فرصتی نو برای جمهوری اسلامی ایران پدید آمد و همه دیدند چگونه پایه‌های مشروعیت نظام چگونه استوار است.

سخنگوی دولت با بیان این‌که ترامپ و پمپئو احمقانه می‌گفتند مردم با این نظام نیستند و بر اثر چنین تحلیل و تخیلی، آمریکا جسارت چنین تروری را پیدا کرد، تصریح کرد: این ترور ثابت کرد داعش و تروریزم بازی آمریکا برای چپاول منطقه است. آنها برخلاف ادعایشان برای مقابله با داعش در منطقه حضور نداشتند. در مقابل سردار سلیمانی مهم‌ترین نظامی بود که بیشترین تاثیر را در داعش‌زدایی داشت. اگر وی نبود امروز تروریزم منافع اروپا و آمریکا را تهدید می‌کرد. آمریکا فراموش کرده که چگونه در برابر القاعده ناتوان بود.

ربیعی ادامه داد: امروز از همه صلح‌طلبان جهان می‌خواهم علیه تروریزم و جنگ‌طلبی ترامپ فریاد بزنند. ترامپ در جهان ناامن دنبال منافع شخصی است. پامپئو و وزیر خارجه انگلیس تلاش کردند تا تکذیب کنند سردار سلیمانی برای پیام صلح به عراق رفته است. هیچ سندی هم نداشتند، اما صحبت‌های نخست وزیر عراق شاهد این ادعاست که وی حاوی پیام صلح بوده است.

وی با تاکید بر این‌که حفظ انسجام داخلی منشا قدرت داخلی ماست، خاطر نشان کرد: انتقام و انسجام در کنار هم ما را به جلو می‌برد. از سوی دولت از همه مردم سپاسگزاریم، صبحگاهان هم سپاه پاسخ موعود ایران را تحقق بخشید و از سپاه برای اجرای این عملیات دقیق سپاسگزاریم. در این عملیات پایگاه آمریکا بدون امکان واکنش پدافندی هدف قرار گرفت. ما جنگ‌طلب نیستیم اما این پاسخ حق مشروع ماست. اگر آمریکا واکنش نشان دهد، اقدامی متقابل و شدیدتری خواهیم داشت.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که پیام پاسخ نظامی ایران برای آمریکا و متحدانش چیست و دولت چه اقدام بین‌المللی را در کنار پاسخ نظامی دنبال می‌کند، گفت: این بحث در دولت مطرح شد و ما کلیه پیگیری های سیاسی، حقوقی و بین‌المللی را دنبال می‌کنیم. اولین واکنش به تروریسم دولتی آمریکا این بود که متحدان منطقه‌ای این کشور هم کنارش نماندند و حتی رژیم اسرائیل خود را کنار کشید. با خصلت زالو صفتانه این رژیم برای بهره برداری از آمریکا آشنا بودیم و آنها برای حفظ منافع خود، کنار کشیدند اما یقین داریم رژیم اسرائیل در تشویق این جنایت سهیم بوده است. تصور ما این است که ترامپ و دولت آمریکا به عملیات احمقانه دیگری دست نمی‌زند.

وی در پاسخ به این پرسش که توصیه شما به مقامات آمریکایی چیست؟ گفت: دستاوردهای خون شهدای مقاومت  این بود که وحدت کامل در عراق ایجاد شد. دیدیم که بدون مداخله ما، مردم عراق در کنار ما قرار گرفتند. محوریت مراجع در عراق یکی دیگر از دستاوردهای خون شهدا بود. تصمیم پارلمان عراق برای خروج آمریکا و کنار کشیدن سایر کشورهای منطقه دستاورد دیگری بود. ضربه نظامی ایران به گونه‌ای بود که ده‌ها موشک بالستیک بدون ردیابی شلیک شده و پایگاه و مهد عملیات تروریستی آمریکا را هدف قرار دادند.

وی افزود: قطعا ترامپ بعد از این جایی امن در منطقه نخواهد داشت البته اعلام می کنم گروه‌هایی در منطقه هستند که آمریکا از دست آنها در امان نخواهد بود اما اقدام آنها ربطی به ایران ندارد. ما هیچ مداخله ای نداریم و آنها افراد و گروه‌هایی هستند که خودشان می خواهند اقداماتی انجام دهند. آمریکا نمی تواند در درازمدت در منطقه به چپاول مشغول باشد.

ربیعی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ایران در صورت پاسخ آمریکا به حیفا و دوبی حمله خواهد کرد، تصریح کرد: ترک منطقه توسط آمریکا به امنیت منطقه کمک می کند. اگر آمریکا به عملیات نابخردانه دیگری دست نزند، ما می توانیم صلح را در منطقه شاهد باشیم. ما علیه هیچ کشور دیگری بخصوص کشورهای مسلمان منطقه عملیات نداریم. این کشورها هم اعلام کرده اند هیچ پایگاهی در اختیار آمریکا قرار نخواهند داد که از آن برای عملیات علیه ایران استفاده شود. ما هم با کشورهای مسلمان منطقه تعارضی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل برخی هجمه‌ها به دولت در شرایطی که کشور به انسجام وحدت نیاز دارد، گفت: به برکت خون شهید در کشور ما انسجاد ایجاد شده است البته من هم دیده‌ام که در چند روز گذشته متاسفانه عده‌ای توهین و تحلیل غلط داشتند اما خوشبختانه استخوان‌بندی جریان اصولگرا از این عده تبری جستند. امیدوارم مدعی‌العموم و قوه قضاییه در جهت حفظ آرامش کشور تصمیم‌گیری کنند.
سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا آمار هشتاد نفر تلفات نظامیان آمریکایی را تایید می کنید، اظهار کرد: هنوز آماری دقیق نداریم ولی مطمئن هستیم هیچ عراقی کشته نشده است.

ربییعی درباره گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران نیز گفت: ما همیشه گفته ایم در برجام تعهدات طرفین مشخص شده است. جمهوری اسلامی حکیمانه مسائل مربوط به برجام را رصد کرده و تصمیمات مناسبی اتخاذ کرده است. ما نمی‌خواهیم برجام بهم بخورد اما طرفین باید تعهدات خود را اجرا کنند. اقدامات ما در چارچوب و داخل برجام است. نظارت آژانس وجود دارد وهمیشه اعلام کرده‌ایم کار پنهانی نداریم. امروز هرچه بخواهیم اورانیوم غنی سازی می کنیم، سانتریفیوژ اضافه می کنیم و هر میزان مصلحت است، انبار می کنیم اما اگر طرف های اروپایی به تعهدات خود برگردند، ما برجام بدون آمریکا را دنبال می‌کنیم. این مرحله اقدام نهایی ما بود.

سخنگوی دولت درباره آمار کشته‌شدگان سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: جعبه سیاه این هواپیما پیدا شده است و بررسی جعبه سیاه می تواند به ما اطلاعات تکمیلی را بدهد. هواپیما سه دقیقه پس از پرواز سقوط می کند. ۱۷۶ نفر مسافر شامل ۷۰ مرد، ۸۱ زن،۱۵ کوردک و ۱ نوزاد و خدمه پرواز هم ۹ نفر بودند. ۱۴۴ نفر ایرانی، ۱۱ نفر اوکراینی، ۱۰ افغانی، ۹ نفر کانادایی، ۴ سوئدی و یک نفر انگلیسی بودند که از میان ایرانی‌ها، تعدادی گذرنامه کانادایی هم داشته‌اند.
وی درباره آخرین آمار فوت شدگان مراسم تشییع شهید سلیمانی در کرمان، اظهار کرد: در کرمان هم آمار فوت شدگان به ۵۹ نفر رسید که عمده دلیل فوت، خفگی و شکسته شدن قفسه سینه بوده است. ۶۵ نفر هم در آی سی یو هستند. با تصمیم امروز دولت، وزیر کشور موظف شد به خانواده‌های این افراد رسیدگی کند.

ربیعی همچنین افزود: امروز دولت آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی را تصویب کرد. اجرای این قانون صادرات ما را در میان مدت تقویت کرده و قدرت صادراتی ما افزایش می دهد. خام فروشی را کاهش داده و شغل مستقیم و غیرمستقیم را افزایش می‌دهد. مردم و بخش خصوص در سهامداری در این صنایع می‌توانند مشارکت کنند. از بخش خصوصی در این آیین نامه حمایت شده است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.