معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: طی ۱۰ سال گذشته با بهره گیری از ظرفیت‌های دانشگاهی و گروه‌های فعال و جوان در حوزه IT سعی کردیم روند هوشمند سازی ارائه خدمات شهری را سرعت ببخشیم.

افزایش سرعت هوشمندسازی خدمات به کمک استارت‌آپ‌ها

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، مهدی یعقوبی ضمن اشاره به رشد روزافزون جمعیت شهر مشهد و پذیرایی از حجم زیاد زائران بارگاه حرم مطهر رضوی در شهر بیان کرد: مشهد به عنوان یک کلانشهر مذهبی باید با سرعت بیشتری خدمات شهری مختلف را از طریق سامانه‌های الکترونیکی و به صورت هوشمند ارائه کند.

وی در خصوص چالش‌های فراروی مشهد به عنوان یک شهر هوشمند، بیان کرد: در بحث هوشمند سازی ظرفیتهای مغفول زیادی داریم که باید به آن‌ها توجه کنیم. یکی از چالش‌های مهم بحث آموزش شهروندان است. همان طور که ما در حال پیگیری برای ایجاد بسترهای لازم در ارائه خدمات هوشمند هستیم باید در نظر داشته باشیم که مخاطب ما نیز همسو و همراه با ما قدم بردارد تا به ادبیات مشترکی در حوزه ارائه خدمت و دریافت آن از سوی مردم برسیم. وقتی مخاطب ما به هر علتی از خدمات الکترونیکی استفاده نکند و از روش‌های سنتی پیگیر انجام امورات خود و دریافت خدمات باشد عملاً صرف هزینه در این مسیر خالی از انتفاع خواهد بود. لذا توجه به بحث آموزش و فرهنگسازی در سطح جامعه از سوی سازمان‌های خدمت‌دهنده و همچنین متولیان فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: البته باید متوجه بود که اگر ارائه خدمت مطابق نیازسنجی درست و دقیق صورت بگیرد، مردم به سرعت جذب شده و از آن استقبال می‌کنند. نمونه بارز آن هم اپلیکیشن های موبایلی موفقی است که مردم به وفور و طی روز برای بسیاری از سرویس‌های مورد نیاز خود از آن‌ها بهره می‌گیرند. از همین روی معاونت خدمات شهری روی نیازسنجی دقیق برنامه ریزی کرده و طی یک برنامه علمی ۱۸۰ حوزه خدمتی مورد نیاز مردم شناسایی شده و با هماهنگی سازمان فاوای شهرداری مشهد برنامه ریزی جهت ارائه این خدمات مورد نیاز در قالب سامانه‌ای یکپارچه در دست انجام است.

وی به نمونه‌های موفق در حوزه خدمات شهری چون اپ موبایلی «شهر من» و اپ «سیمپ» اشاره کرد و افزود: «سیمپ» در زمره موفق‌ترین سرویس‌ها بوده که سازمان مدیریت پسماند شهرداری آن را به مرحله اجرا درآورده است و کمک شایانی در جمع آوری زباله خشک از سوی شهروندان داشته است. یکی دیگر از سرویس‌های خیلی خوب و پرمراجعه که از طریق سامانه www.services.mashhad.ir ارائه شده و موفق نیز بوده است، ارائه خدمات مربوط به صدور مجوز پرده‌های آویز شهری بوده که از مرحله ثبت درخواست تا صدور مجوز ظرف ۴۸ ساعت متقاضیان پاسخ قطعی دریافت می‌کنند و در هر مرحله نیز از طریق سامانه پیامکی به آن‌ها اعلام وضعیت می‌شود.

وی گفت: سرویس دیگر بحث پرداخت تسهیلات تشویقی مشارکت شهروندان در آبیاری درختان، است. این سرویس نیز بسیار پرمراجعه بوده است. ارائه خدمات این سرویس نیز روی سامانه services.mashhad.ir امکانپذیر است؛ به این نحو که درخواست الکترونیکی ثبت می‌شود و کارشناسان شرایط درخت را بررسی می‌کنند و در نهایت در صورت تأیید در فیش عوارض نوسازی منازل این تسهیلات تشویقی (آبیاری درختان) در ردیف بستانکاری ثبت می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد، به سامانه صنام اشاره کرد و افزود: این سامانه از طریق www.sanam.mashhad.ir در خصوص اطلاع رسانی کیفیت هوای شهری، میزان اشعهUV، میزان آلاینده‌ها و ...در نقاط مختلف شهری اطلاع رسانی می‌کند اما هنوز نواقصی دارد که در حال رفع است.

یعقوبی در پایان ضمن استقبال از برگزاری نمایشگاه‌هایی چون نمایشگاه شهر هوشمند این رویداد را در نزدیک ساختن مدیران شهری با جوانان موفق در حوزه استارت آپ ها و شرکت‌های موفقِ فعال حوزه IT مؤثر دانست و گفت: این نمایشگاه همچنین فرصت بسیار خوبی برای معرفی خدمات هوشمند شهری به مردم نیز هست. همان طور که اشاره کردم آموزش و فرهنگ سازی برای استفاده از سامانه‌های هوشمند از چالش‌های فراروی شهر هوشمند است که ما باید روی کاهش فاصله مردم با خدمات هوشمند سرمایه گذاری کنیم. این فاصله هر چه قدر کمتر شود سود آوری بیشتری عاید مدیریت شهری و عامه مردم به عنوان خدمت گیرندگان خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.