علی فدیشه‌ای می‌گوید: توسعه کشور مستلزم ارتقای کیفیت و افزایش مهارت صنایع مختلف بوده که این امر از جایگاه ویژه‌ای در توسعه اقتصادی و رونق تولید برخوردار است. در این میان، صنعت نساجی در کشور از قدمتی طولانی برخوردار بوده و یکی از مهم‌ترین صنایع اشتغال‌زا به شمار می‌رود. او مدیر عامل شرکت نخریسی ‌و نساجی خسروی خراسان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان اقتصادی رضوی است. در سال رونق تولید، از او درباره الزامات رونق تولید در کشور پرسیدیم.

 هدی زاهدی/

 علی فدیشه‌ای می‌گوید: توسعه کشور مستلزم ارتقای کیفیت و افزایش مهارت صنایع مختلف بوده که این امر از جایگاه ویژه‌ای در توسعه اقتصادی و رونق تولید برخوردار است. در این میان، صنعت نساجی در کشور از قدمتی طولانی برخوردار بوده و یکی از مهم‌ترین صنایع اشتغال‌زا به شمار می‌رود. او مدیر عامل شرکت نخریسی ‌و نساجی خسروی خراسان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان اقتصادی رضوی است. در سال رونق تولید، از او درباره الزامات رونق تولید در کشور پرسیدیم.

این شرکت امسال چه برنامه‌هایی برای رونق تولید انجام داده است؟

با نام‌گذاری سال 1398 به عنوان سال رونق تولید، سیاست‌های شرکت همراستا با این نام‌گذاری و با رویکرد گسترش صنعت نساجی هماهنگ شد. برای این منظور ضمن تشکیل کمیته بازنگری مدیریت، اقداماتی همچون برنامه‌ریزی برای تولید با ظرفیت کامل، حمایت از صنایع کوچک‌تر پایین‌دستی از طریق تأمین نیاز آن‌ها و بررسی امکان خرید و تأمین قطعات و مواد اولیه تولید داخلی به جای مواد خارجی در دستور کار قرار گرفت.

می‌دانید که نیروی انسانی به ویژه نیروی انسانی متخصص و ماهر از ارکان بقا و توسعه هر سازمان محسوب می‌شود که عملکرد خوب آن‌ها در نهایت سبب رونق تولید در مجموعه مزبور خواهد شد. در شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان هم همواره بر این اصل تأکید شده و از توان این نیروها در راستای تولید محصول با بهره‌وری بالا و کیفیت مطلوب استفاده شده است.

در همین راستا شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان از دو سال گذشته اقدامات مربوط به راه‌اندازی خط جدید تولید نخ را آغاز کرده که با راه‌اندازی این خط، مضاف بر تولید محصولاتی با کیفیت قابل توجه و عالی، 120 نفر به صورت مستقیم و قطعاً شمار زیادی نیز به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

تحریم‌ها مانع تحقق برنامه‌هایتان نشد؟

شاید تحریم‌ها تا حدودی در سرعت انجام کارها وقفه ایجاد کرده باشد، اما در نهایت با تکیه بر توان داخلی، پشتکار و تمهیدات اندیشیده شده، می‌توان بر تمامی این مشکلات غلبه کرد که در شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان نیز بدین صورت بوده است.

این مجموعه چه راهبرد و رویکردی را از تحقق رونق تولید دنبال می‌کند؟

تعیین راهکارهای جدید در راستای امکان خرید برای بنگاه‌های کوچک، تلاش برای حذف واسطه‌گری به منظور فروش و عرضه محصولات شرکت، گسترش صنعت نساجی و تولید محصولات جدید برای بازار داخلی، ارائه محصول به بازار در دوره‌های بحرانی و کمبود در بازار و... از جمله این راهبردها به شمار می‌رود.

در حوزه ریسندگی، تمامی محصولات واحد نخ ظریف، جزو محصولات جدید شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان هستند. همچنین در واحد بافندگی سعی شده است که محصولات بافت جدید در برنامه کاری قرار گیرد.

ترویج فرهنگ حمایت از تولید داخل نیازمند چه همکاری‌هایی است؟

مطمئناً زمانی که از تولید صحبت می‌شود، عوامل متعددی نظیر تأمین مواد اولیه کارخانجات و واحدهای تولیدی، تلاش برای کاهش هزینه تولید، یافتن بازار مناسب داخلی و... در این عرصه مورد واکاوی و بررسی قرار می‌گیرد. تمامی این موارد حلقه‌های به هم پیوسته زنجیره تولید هستند که در صورت نبود یا وجود ضعف در هر مورد، روند تولید دچار وقفه خواهد شد. در فرایند تولید سالم، همیشه یک واحد برای واحدهای بعد از خود تأمین‌کننده بوده و واحدهای قبلی تأمین‌کننده این واحد هستند؛ لذا در صورت ایجاد نقص در فرایند هر واحد، مجموعه‌های دیگر نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

برای تحقق رونق تولید در کشور بایستی فرهنگ حمایت از تولید داخلی، جاری‌سازی شود. در واقع زمانی که صحبت از جاری شدن یک فرهنگ در جامعه مطرح است، حمایت یک یا چند گروه و سازمان کافی نیست، بلکه این امر باید به دغدغه همه مردم، سازمان‌ها و گروه‌ها تبدیل شود. اما نباید فراموش کرد که در این میان، سازمان‌هایی نظیر صدا و سیما، بانک مرکزی، وزارت صمت و... می‌توانند تأثیر بیشتری ایفا کنند.

اگر فرمایشات رهبر معظم انقلاب طبق آنچه در ارتباط با رونق تولید مد نظر ایشان است در کشور اجرا شود، به طور قطع شاهد کاهش هزینه‌های تولید و نیز ارتقای کیفیت محصولات خواهیم بود که تحقق این امر به نوبه خود از ارکان ورود به بازارهای جهانی و صادرات به شمار می‌رود.

شرکت نخریسی ‌و نساجی خسروی خراسان چقدر توانسته محصولات خود را متناسب با تقاضای بازار تولید و عرضه کند؟

در هیچ زمانی چه در زمان افزایش قیمت‌ها و چه در زمان رکود، رویکرد انبارش محصول در شرکت در دستور کار نبوده و همواره تلاش شده است تا با تغییر نیاز بازار خط تولید نیز منعطف باشد.

شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان در دوره نوسان‌های شدید قیمت‌ها تقریباً آخرین مجموعه در میان تمامی تولیدکنندگان همکار بوده که قیمت محصولات خود را افزایش داده است. از طرفی در زمان تغییرات بالای قیمت مواد اولیه سعی بر آن بوده تا تغییر نرخ محصولات در حداقل بازه و با حداقل سود انجام شود. در حال حاضر نیز این شرکت جزو پیشگامان کاهش قیمت در ارائه محصولات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.