۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 687210

یادداشت/

سیلی اول

مجید تربت‌زاده
سیلی اول

به موازات جهان حقیقی، در کنار رودخانه جاریِ زندگی، فضای مجازی هم دنیای خودش را دارد. دنیایی که گرچه اسمش را مجازی گذاشته‌ایم اما گاهی برای همه ما، جدی‌تر از حقیقت و زندگی حقیقی می‌شود. بدیهی است که چنین جهانی به‌شدت مثأثر از رویدادهای پیرامونی‌اش باشد و خیلی وقت‌ها تبدیل شود به آینه افکار، احساسات، عواطف و... زندگی ما. همان طور که در هفته گذشته، پابه‌پای دنیای حقیقی، فضای مجازی هم با اخبار متن و حاشیه‌های شهادت سردار قاسم سلیمانی داغ شده بود، دیروزهم اخبار، حاشیه‌ها و اظهارات شخصیت‌ها و رسانه‌های مختلف درباره عملیات انتقام سخت ایران از نخستین ساعت‌ها پس از اصابت موشک‌های سپاه به پایگاه بزرگ «عین الاسد» در فضای مجازی داغ شد.

همه چیز خوب است!

قطعاً اگر عملیات روز گذشته سپاه را بنا به گفته رهبر معظم انقلاب، فقط یک سیلی به تروریست بزرگ تلقی کنیم، طبیعی است نخستین کسی که باید از این سیلی جا خورده باشد، ترامپ است. رئیس جمهور آمریکا البته هم در جا خوردن و تظاهر به جا نخوردن شهره است و هم واکنش‌های توییتری‌اش به همه ماجراهای دنیای حقیقی و مجازی، معروف است. او پس از اینکه صدای سیلیِ اول ایران، در منطقه و بعد تمام جهان پیچید، به توییتر آمد و نوشت: «همه چیز خوب است! از ایران موشک‌هایی به دو پایگاه نظامی واقع در عراق شلیک شده است. ارزیابی تلفات و خسارات الان در جریان است. تا الان همه چیز خوب بوده! ما قدرتمندترین و مجهزترین ارتش کل جهان را داریم! فردا صبح بیانیه‌ای صادر می‌کنم».

مدیونید اگر فکر کنید در حالی که همه سیاستمداران دنیا، برق سه فاز از سرشان پریده و منتظرند ببینند واکنش آمریکا به این سیلی چگونه خواهد بود، آقای رئیس جمهور ینگه دنیا، ساعت ۶ صبح، بعد از بی‌خوابی شب قبل، تقریباً فازِ «همه چی آرومه... من چقدر خوشحالم» برداشته و دارد وانمود می‌کند کَکش هم نگزیده است! لابد به این هم فکر نکرده‌اید که جناب ترامپ پس از گذاشتن این توییت، راحت و آسوده، مشغول خوردن نان تُست و تخم مرغ عسلی‌اش شده است. چون توییت ترامپ در ساعت ۶ و ۱۵ دقیقه صبح به وقت تهران منتشر شد و این ساعت در آمریکا وقت صبحانه خوردن نیست.

فقط پرچم ایران

بی بی سی بر خلاف چند روز گذشته که فقط اخبار تشییع سردار سلیمانی را پخش می‌کرد دیروز به‌شدت اهل تحلیل و تفسیر توییت‌ها و یا سخنان شخصیت‌های مختلف شده بود. کارشناسان این شبکه، بی‌خیالی تصنعی ترامپ در توییتررا به حساب این گذاشتند که خدا را شکر! حمله موشکی تلفاتی نداشته و آمریکا قرار نیست فعلاً واکنشی به این سیلی نشان دهد و با آن کنار آمده است. «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه سابق آمریکا اما واکنش متفاوتی به این ماجرا نشان داد. او در توییتر نوشت: «همه چیز خوب است!؟ واقعاً؟ اگر هر کس دیگری این حرف را زده بود، دونالد ترامپ او را تحقیر می‌کرد. البته این خبر خوبی است که هیچ تلفاتی وجود نداشته است و امیدوارم که برای عراقی‌ها هم این‌طور بوده باشد، اما آقای دونالد ترامپ! اکنون یک برهه بسیار جدی است نه زمان حریف طلبیدن».

این اظهارنظرهای آن طرفی، در حالی بود که شخصیت‌های ایرانی در فضای مجازی واکنش‌های متفاوت اما با یک مفهوم و معنا را از خود نشان دادند. یکی از نمادین‌ترین و بجاترین واکنش‌ها، مربوط به شخصیت‌های فرهنگی، هنری و سیاسی ایرانی بود که بلافاصله پس از اعلام خبر موشکباران پایگاه الاسد، برای کم کردن روی ترامپ، پرچم ایران را در صفحه شخصی خودشان منتشر کردند. از جمله توییت‌هایی که در فضای مجازی و خبری بسیار دیده شد، یکی مربوط به «سعید جلیلی» است. خبرگزاری «اسپوتنیک» دیروز نوشت: «... سعید جلیلی، سیاستمدار اصول‌گرای ایرانی، عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر ایران در شورای عالی در توییتر خود در پاسخ به ترامپ، پرچم ایران را توییت کرد».

گمشید بیرون!

بالاخره توی این چند سال گذشته خیلی از مسئولان ایرانی هم که اهل فضای مجازی نبوده‌اند، حالا توییترباز و غیره‌باز شده و واکنش‌هایشان به رخدادهای مختلف را در فضای مجازی بروز می‌دهند. البته واکنش‌های دیروز بر خلاف واکنش‌های سابق، کاملاً همدلانه و همراه با همصدایی کامل بود. نمونه‌های زیر را بخوانید: «محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: بسم رب‌الشهدا، اول انتقام را با ده‌ها موشک آغاز کردیم و بعد برادرم را به خاک سپردیم... حسام‌الدین آشنا: هر نوع حمله نظامی آمریکا با جنگ تمام عیار در منطقه روبه‌رو خواهد شد. البته سعودی‌ها می‌توانند رویکرد متفاوتی اتخاذ کنند. آن‌ها می‌توانند در صلح کامل باشند... عباسعلی کدخدایی: در حقوق بین‌الملل دفاع مشروع، پاسخی است به هر گونه تجاوز. عملیات صبح امروز در مقابل تجاوز دولت ترامپ در ترور مقامات عالی کشور بود، اقدامی تصریح شده در منشور ملل متحد و شناخته شده در حقوق بین‌الملل عرفی... آذری جهرمی: از منطقه ما گمشید بیرون!... عزت‌الله ضرغامی: پایگاه‌های آمریکایی اطراف ما فراوان، ذخیره موشک‌ها فراوان‌تر، توان تولید انبوه بومی هم بی‌نهایت و شهامت پرتاب هم فوق تصور! ترامپ می‌گوید مشغول بررسی خسارت‌ها هستیم. مشغول باش!...

محمد جواد ظریف: ایران در دفاع از خود و طبق بند ۵۱ منشور سازمان ملل اقدامات متناسبی را انجام داده و تکمیل کرد و پایگاهی را هدف قرار داد که حمله‌ای مسلحانه و بزدلانه علیه شهروندان و مقام‌های ارشد ما از آنجا انجام شد... صفحه منتسب به سردار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس: بسم الله قاصم الجبارین... حسن روحانی، رئیس جمهور: سردار سلیمانی قهرمانانه با تروریسم و افراطی‌گری در منطقه و جهان جنگید. شما دست این مبارز قهرمان را از بدن جدا کردید، ما پای شما را از منطقه قطع خواهیم کرد و آن روز، پاسخ نهایی ما خواهد بود».

باید به خانه برمی‌گشتیم

واکنش سیاستمداران آمریکایی به ماجرا اما بسیار با هم متفاوت بود. مثلاً در حالی که باب منندز، سناتور دموکرات گفت: «مردم آمریکا علاقه‌ای به یک جنگ بی‌پایان و بی‌هدف دیگر ندارند و دونالد ترامپ باید برای ادامه درگیری نظامی علیه ایران از کنگره مجوز بگیرد» و سناتوری دیگر هم در توییتر نوشته بود: «من مدت‌ها قبل گفته بودم آمریکایی‌ها باید از عراق به خانه برگردند»، اما «میت رامنی» سناتور جمهوری‌خواه در صفحه توییترش نوشت: «خداوند از نیروهای ما در عراق حفاظت می‌کند. حملات ایران که نیروهای آمریکا، ائتلاف و عراق را هدف قرار داد محکوم می‌کنم»!

واکنش رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا» اما به طور کلی و اساسی با دیگر واکنش‌ها فرق داشت و سعی داشت ماجرا را به سمت دیگری ببرد. «ریچارد هاس» در پیامی توییتری به دونالد ترامپ توصیه کرد، خود را برای رفع تحریم‌های ایران آماده کند. او نوشته بود: «وزیر خارجه ایران گفت کشورش نه به دنبال تشدید تنش است و نه جنگ. بیانیه ترامپ نیز فرصتی برای تکرار این موضع ظریف است. او باید بگوید آمریکا به دنبال تغییر رژیم نیست و همزمان با اینکه خویشتنداری حقیقی در برنامه هسته‌ای، موشکی و فعالیت ‌های منطقه‌ای ایران ایجاد شود، برای برداشتن تحریم‌ها آمادگی دارد».

و اما...

هنرمندان و سلبریتی‌ها احتمالاً در این ماجرا کمی عقب مانده‌اند، چون واکنش‌های چندانی از سوی آن‌ها نسبت به انتقام موشکی ایران هنوز در فضای مجازی منتشر نشده است. از طرف آمریکایی، فقط می‌شود «مایکل مور» را مثال زد که خدا کند فردا یا پس فردا اعلام نشود صفحه و پست او جعلی بوده است. این کارگردان آمریکایی در صفحه شخصی‌اش نوشت: «قصاص توسط ایران آغاز شده است. من دعا می‌کنم که فرزندان و دختران ما در نیروهای مسلح خوب باشند. من اعتماد دارم و انتظار دارم که ایران وعده خود را حفظ کند و هیچ غیرنظامی آمریکایی را نکشد... اهداف آن‌ها سربازان، رهبری منتخب و نظامی ما و زیرساخت‌های سایبری ما خواهد بود».

از میان هنرمندهای خودی هم می‌شود ده‌نمکی را مثال زد که با انتشار تصویری از پرچم کشورمان، هشتگ معروف #انتقام_سخت را در اینستاگرامش به اشتراک گذاشته است یا محمود رضوی که در توییتر نوشته است: «حضرت آقا: حالا یک سیلی دیشب به این‌ها زده شد. پس یادمان باشد این انتقام سخت نبود، فقط یک سیلی بود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.