تیم فوتبال امید کشورمان امروز و از ساعت ۱۳:۴۵ در نخستین دیدار خود در انتخابی المپیک ۲۰۲۰ باید به مصاف ازبکستان برود و امیدوار است در گروهی که کره‌جنوبی و چین هم قرار دارند، بتواند گام نخست را محکم بردارد تا شروع خوبی برای پایان دادن به حسرت ۴۴ ساله نرفتن به المپیک باشد.

شروعی برای پایان ۴۴ سال حسرت

امین غلام نژاد/

 تیم فوتبال امید کشورمان امروز و از ساعت ۱۳:۴۵ در نخستین دیدار خود در انتخابی المپیک ۲۰۲۰ باید به مصاف ازبکستان برود و امیدوار است در گروهی که کره‌جنوبی و چین هم قرار دارند، بتواند گام نخست را محکم بردارد تا شروع خوبی برای پایان دادن به حسرت ۴۴ ساله نرفتن به المپیک باشد. فوتبال ایران در بازی‌های المپیک ۱۹۶۴، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ حضور داشت که در هر سه دوره بازیکنان بزرگسال در قالب تیم ایران حضور داشتند و کمتر بازیکنی با شرایطی سنی فعلی در این تیم به میدان رفتند. از زمانی که شرایط سنی به زیر ۲۳ سال تغییر کرده تیم ایران نتوانسته به المپیک صعود کند، اما حالا تیم فوتبال امید ایران که ۴۴ سال است پشت دروازه‌های ورودی به المپیک مانده است، با چهره‌ای جدید و هزاران امید و آرزو، دیدارهایش در انتخابی المپیک توکیو را آغاز می‌کند و حمید استیلی امیدوار است با بازیکنان خوبی که در اختیار دارد این طلسم را بشکند و به نوعی با تاریخ سازی نام خود را در فوتبال ایران جاودان کند.

* سرنوشت‌سازترین بازی امیدها

اما نباید فراموش کنیم که ایران کار سختی را در پیش رو دارد. امیدهای کشورمان برای رسیدن به این هدف در گام نخست باید به مصاف تیم قدرتمند ازبکستان بروند. تیمی که چندی پیش در دو دیدار تدارکاتی ایران را مغلوب کرده است و بدون شک امید نخست صعود از این گروه است، اما نکته قابل توجه درباره این بازی، امکان غافلگیری این حریف سر سخت است؛ چرا که تغییرات زیادی در این تیم امید با آن تیمی که ازبک‌ها توانستند مغلوب کنند صورت گرفته و عدم شناخت کافی ازبک‌ها از تیم جدید ایران به نوعی می‌تواند سبب غافلگیری آن‌ها و برگ برنده استیلی باشد.

نخستین تغییر اساسی، تحول یکپارچه کادر فنی است که پس از کنار رفتن فرهاد مجیدی، با حضور حمید استیلی و نیز اضافه شدن امیرحسین پیروانی در کنار شاهرودی و امامی‌فر، تفکرات متفاوتی را در این تیم حاکم کرده است. چینش، آرایش و ترکیب تیم امید تقریباً هیچ شباهتی به شرایط چند ماه گذشته ندارد و این مهم‌ترین عنصر برای غافلگیری حریفی است که بدون تردید با پیش‌زمینه ذهنی بازی‌های تدارکاتی گذشته برابر ایران قرار می‌گیرد. اما تغییر دیگر اضافه شدن چند بازیکن به این تیم است که می‌توانند سلاح مخفی استیلی باشند. اعتماد به نفس کاذب ازبک‌ها مقابل خودباوری و انتقام‌جویی بازیکنان ایران، می‌تواند سرنوشت دیدار نخست شاگردان استیلی را به شکل دیگری رقم بزند. مسابقه‌ای که شاید با توجه به اهمیت بازی‌های نخست، سرنوشت‌سازترین بازی امیدها در مسیر صعود به المپیک محسوب می‌شود.

گفتنی است، رقابت‌های آیندگان فوتبال آسیا که در نخستین چشم‌انداز بزرگ خود پاداشی به نام المپیک را پیش‌رو دارند و برای حضور در توکیو به رقابت می‌پردازند از امروز آغاز می‌شود و ۱۶ تیم در چهار گروه به میزبانی تایلند تلاش خواهند کرد تا یکی از سه تیم آسیایی حاضر در المپیک باشند (به غیر از ژاپن که میزبان المپیک است) و باید در کدام تیم‌ها می‌توانند بلیت توکیو را برای خود رزرو کنند.

* استیلی: ایران، هدفی جز صعود به المپیک ندارد

سرمربی تیم ملی المپیک ایران در نشست خبری پیش از بازی با ازبکستان  درباره نخستین بازی تورنمنت مقابل ازبکستان گفت: تمامی حریفان خودمان را به خوبی آنالیز کرده ایم و با شناخت مناسب به اینجا آمده ایم. ما در یک گروه سخت قرار داریم که به نظر من هر چهار تیم برای صعود شانس خواهند داشت و رقابت نزدیکی وجود دارد. بازی نخست در هر تورنمنتی سخت‌ترین بازی است به خصوص وقتی برابر تیم خوبی مثل ازبکستان قرار می گیرید. پیش از این دو بار مقابل آن‌ها بازی کرده ایم و می‌دانیم تیم خوبی هستند با این وجود فراموش نکنید که ما ایران هستیم و هدفی به جز صعود نخواهیم داشت. استیلی در پاسخ به سؤالی درباره انتظار طولانی ایران برای صعود به المپیک گفت: فوتبال ایران همواره یکی از قدرت‌های برتر آسیا بوده و در رده بزرگسالان جایگاه نخست رده بندی قاره را در اختیار داشته اما یکی از مشکلات اصلی در این رده سنی تقویم AFC است. بازی‌های انتخابی در فیفا دی برگزار نمی‌شود و تیم‌های المپیک ما همیشه برای استفاده از بازیکنان باشگاه‌ها در تمرینات و اردوها دچار مشکل بوده اند.

*سرمربی ازبکستان: تمرکزمان روی بازی نخست برابر ایران است

لوبینکو درولوویچ سرمربی تیم المپیک ازبکستان هم در این نشست خبری اظهار کرد: خوشحالیم که در اینجا حضور داریم و به تمامی حریفانمان احترام می‌گذاریم. می‌دانیم در چه گروه سختی قرار داریم با این وجود ما با انتخاب بهترین نفرات به تایلند آمده ایم و برای حضور در این مسابقات به خوبی آماده شدیم. همه حریفان ما قدرتمند هستند و از آن‌ها شناخت خوبی داریم اما برای نخستین بازی برابر ایران آماده می شویم. می‌دانیم که آن‌ها هم تیم قدرتمندی هستند همان‌طور که سایر تیم‌های حاضر در این گروه هم با موفقیت در مرحله انتخابی نشان داده اند که شایستگی صعود را داشتند. کار خودمان را قدم به قدم آغاز می‌کنیم و تمرکزمان روی بازی نخست برابر ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.