با تلاش مأموران اداره حفاظت محیط زیست مشهد در طول یک هفته ۱۱ فردی که به واسطه انجام شکار غیرمجاز کمر به نابودی حیات‌وحش بسته بودند در حین ارتکاب به جرم شناسایی، دستگیر و از ناحیه آن‌ها انواع سلاح‌های غیرمجاز نیز کشف و ضبط شد.

دستگیری ۱۱ شکارچی در هفت روز

قدس آنلاین:  با تلاش مأموران اداره حفاظت محیط زیست مشهد در طول یک هفته ۱۱ فردی که به واسطه انجام شکار غیرمجاز کمر به نابودی حیات‌وحش بسته بودند در حین ارتکاب به جرم شناسایی، دستگیر و از ناحیه آن‌ها انواع سلاح‌های غیرمجاز نیز کشف و ضبط شد.

کشف اسلحه‌های شکار و هزار فشنگ

مرتضی شیرزور، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد ابتدا اشاره‌ای به گوشه‌ای از قانون شکار و صید کرد و در این رابطه به قدس گفت: براساس مواد(۱۰) تا (۱۴) قانون شکار و صید متخلفان از قانون مذکور و کسانی که با ارتکاب اعمال مجرمانه موجبات نابودی حیات‌وحش و همچنین تخریب و تجاوز به این اکوسیستم‌های باارزش و مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست را فراهم می‌نمایند، به مجازات‌های مختلفی مانند جریمه نقدی، ضبط سلاح و... در دادگاه محکوم می‌شوند. در مواردی هم بنا به تشخیص مقام قضایی و تخلف صورت گرفته این احتمال وجود دارد که متخلفان به حبس هم محکوم شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد تصریح کرد: از سوی دیگر حفظ گونه‌های حیات‌وحش برای ما در این اداره بسیار اهمیت دارد که با توجه به آن هم اقدامات قانونی و قاطعی تا امروز توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست مشهد صورت گرفته و این روند همچنان با تمام قدرت ادامه دارد.

مرتضی شیرزور در تشریح گزارش یک هفته‌ای اقدامات نیروهای یگان حفاظت محیط زیست مشهد هم گفت: در این زمینه مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد طی هفت روز رصد مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد که گزارش انجام شکار غیرمجاز از آن مناطق به دست آن‌ها رسیده بود، موفق شدند با حضور به موقع خود در محل‌های اعلامی، ۱۱ شکارچی که اکثر آن‌ها اقدام به شکار غیرمجاز کرده و با خود لاشه صید و یا شکار همراه داشتند را دستگیر کردند.

وی بیان کرد: همچنین افراد بازداشت شده در حین ارتکاب به جرم سلاح غیرمجاز و... همراه داشتند که در پی بازرسی لوازم همراه آن‌ها هفت عدد سلاح غیرمجاز به همراه هزار عدد فشنگ نیز از عاملان شکار کشف و ضبط  شد.

از سوی دیگر از ناحیه متهمان لاشه ۲۹ قطعه انواع  پرنده وحشی به همراه دیگر ادوات شکار و صید هم کشف شد. ارزیابی میزان خسارت‌ها و ضرر و زیان وارده به محیط زیست در پی این اقدامات غیرقانونی در دست بررسی است. در تمامی موارد پس از طی شدن مراحل اداری و تشکیل پرونده، متهمان به مراجع قضایی معرفی شدند.

عاملان شکار در منطقه «کشف‌رود» خلع سلاح شدند

وی همچنین به آخرین عملیات دستگیری صورت گرفته در دو روز پیش هم اشاره و در تشریح آن ماجرا گفت: چند روز پیش اطلاعاتی به دست مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد رسید که حکایت از فعالیت دو شکارچی غیرمجاز در حاشیه شهر مشهد داشت.

مرتضی شیرزور عنوان کرد: از همین رو براساس روال معمول یکی از تیم‌های عملیاتی یگان حفاظت محیط زیست مشهد برای بررسی ماجرا به منطقه کشف‌رود اعزام شد. پس از مدتی جست‌وجو سرانجام آن‌ها دو نفر که با خود یک سلاح شکاری همراه داشتند و در حال شکار پرندگان وحشی بودند را مورد شناسایی قرار دادند. کنترل اولیه تحرکات آن‌ها نشان می‌داد شکارچیان چندین قطعه پرنده وحشی را هم شکار کرده و همچنان به دنبال طعمه‌های دیگر هستند که به سرعت هر دو شکارچی غیرمجاز دستگیر شدند.

از ناحیه متخلفان یک قبضه اسلحه شکاری دولول کالیبر ۱۲، ۱۰ فشنگ ساچمه‌ای به همراه لاشه دو قطعه خوتکا و لاشه یک قطعه اردک سرسبز کشف شد.

وی در حالی که عنوان کرد متخلفان پس از تکمیل پرونده به همراه مستندات ضبط شده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شدند، در ادامه بیان کرد: افراد متخلف بدانند در صورت تکرار تخلف از سوی آن‌ها، سلاح مورد استفاده برای همیشه ضبط می‌شود، در صورتی که فرد متخلف دارای پروانه شکار باشد، برای همیشه ردصلاحیت و پروانه او هم باطل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.