احمد جانجان گفت: با توجه به بین المللی بودن شخصیت سردار شهید قاسم سلیمانی ایجاد تکانه در بازار های بورس دنیا اعم از ریزش یا صعود قیمت ها در بازارهای نفت و طلا امری عادی است، لذا جهش زیاد نرخ طلا و نفت در روزهای اخیر ناشی از این موضوع بوده است.

تا زمان تحقق عقب نشینی آمریکا از منطقه، آثار روانی اقتصادی بر بازارهای جهانی محتمل است

احمد جانجان، کارشناس بازار بورس و سرمایه در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: ریزش بورس در ایران بیش از ۵ درصد امکان پذیر نیست، در حالی که ریزش بورس در سایر کشورهای خارجی کف و سقفی ندارد و ممکن است تا ۱۰ درصد نیز ریزش داشته باشد، در حالی که ریزش ۵ درصدی معاملات بورس در ایران منجر به توقف معاملات می شود. در حالی می توان انتظار داشت بازار بورس جهانی و به تبع آن بازار بورس داخلی به حالت ثبات بازگردد و بازارهای نفت و طلا شاهد صعود مجدد و عدم ریزش باشد که مسائل سیاسی تثبیت شده باشد.

وی در این باره افزود: بخش زیادی از ریزش بورس در روزها و هفته های اخیر متاثر از شهادت سردار قاسم سلیمانی و تنش های سیاسی و نظامی است که با ترور و آتش افروزی های آمریکا در منطقه کلید خورده است. با توجه به بین المللی بودن شخصیت سردار شهید قاسم سلیمانی ایجاد تکانه در بازار های بورس دنیا اعم از ریزش یا صعود قیمت ها در بازارهای نفت و طلا امری عادی است، لذا جهش زیاد نرخ طلا و نفت در روزهای اخیر ناشی از این موضوع بوده است.

کارشناس بازار بورس با اشاره به نقش تنش های جنگی در تکانه های بازار بورس گفت: جدای از ترور شهید قاسم سلیمانی هنگامی که موضوع جنگ در ابعاد بین المللی مطرح می شود کاهش یا افزایش قیمت ها عادی است به گونه ای که سهم برخی از شرکت ها در یک ماه گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته است ، هرچند این موضوع نیز مشمول طی کردن سیکل و دوره ای مشخص در بازارهای بورس است که ابتلای به آن غیر ممکن است، لذا اصلاح زمانی قیمت ها و حرکت مجدد آن ها به سمت صعودی طبیعی است و بسیاری از فروشندگان سهام در روزهای گذشته که بر اثر هیجانات روانی بازار اقدام به فروش سهم کردند با ثابت شدن و بازگشت آرامش نسبی به فضای سیاسی و اقتصادی دچار پشیمانی شدند.

احمد جانجان با توجه به تحرکات نظامی احتمالی منطقه در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه حمله نظامی ایران به آمریکا یک سیلی و اقدام نهایی نیست و اقدامات تلافی جویانه در ادامه وجود خواهد داشت بررسی شرایط اقتصادی با توجه به امنیت سیاسی و اقتصادی بسیار مشکل است چرا که در زمانی می توان وضعیت بازار و بازار بورس را مورد تحلیل و ارزیابی نهایی قرار داد که بازار در شرایط ثبات قرار داشته باشد، لذا تحلیل نهایی بازار بورس بسته به اقدام نهایی حشد الشعبی در عراق و اهدافی که ممکن است توسط انصار الله یمن در امارات و سعودی مورد حمله قرار گیرد یا مقاومت، اسرائیل را مورد حمله قرار دهد، ارزیابی خواهد شد براین اساس جمع شدن بساط آمریکا از خاور میانه آخرین میخی است که به تابوت آمریکا باید زده شود لذا تا عقب نشینی آمریکا از منطقه و مشخص شدن قدرت جمهوری اسلامی ایران آثار روانی اقتصادی بر بازارهای مختلف محتمل است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی مختاری ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
    0 0
    خیلی متأسف شدم از شنیدن این خبر؛ هر روز تعداد زیادی از مردم بیگناه در سراسر دنیا به ناحق کشته میشوند؛ اونوقت این ها به فکر از دست رفتن پول و طلا و دلار و کوفت و زهرمار خودشون هستند.
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
    0 0
    خیلی متأسف شدم از شنیدن این خبر؛ هر روز تعداد زیادی از مردم بیگناه در سراسر دنیا به ناحق کشته میشوند؛ اونوقت این ها به فکر از دست رفتن پول و طلا و دلار و کوفت و زهرمار خودشون هستند.