امام  جمعه موقت تهران از سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به عنوان مصداق ویژه و عینی پرهیزکاران در خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه یاد کرد که ۱۱۰ ویژگی برای متقین در آن ذکر شده است.

شهید حاج قاسم سلیمانی خود را نامزد گلوله ها و شهادت کرده بود

قدس آنلاین: حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران در مصلی امام خمینی (ره) با اشاره به سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهر(س) و شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: انسان وقتی خطبه متقین را می خواند، آرزو می کند که آیا در محیط عینی کسی را می شناسیم که آراسته به این فضیلت ها باشد، اما وقتی با شخصیتی مانند حاج قاسم سلیمانی روبرو می شود، می بینید که مصداق دارد و هر فرازی از این ۱۱۰ ویژگی متقین در این شخصیت متبادر می شود.

وی شهادت را یکی از عوامل رمزگشایی از شخصیت پرهیزکاران دانست و افزود: اسرار شخصیتی حاج قاسم با شهادتش رمزگشایی و پرده برداری شد که یکی از ویژگی های شهادت، معرفی شخصیت هاست و زمانی که این شهید با تعریف رهبر معظم انقلاب به مردم معرفی شد و مردم با  حقیقت وجودی این شهید روبرو شدند، چنین فضای معنوی در جامعه حاکم شد و این حال معنوی این هفته را دربرگرفت.

حاکمیت عطر تقوای الهی در فضای کشور 

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اضافه کرد: این هفته یک  هفته عجیبی بود. از سحر جمعه گذشته تا امروز فضای کشور و منطقه مقاومت از عطر تقوای الهی آکنده بود.

وی افزود: چنانچه بخواهیم برای شهید حاج قاسم سلیمانی یک ویژگی خاص را مطرح کنیم که کلید شخصیتی او باشد، بدون تردید این ویژگی تقوای الهی است. همین کلمه متفاوت و ممتاز و پرمعنا از شخصیت حاج قاسم را برای ما رمزگشایی می کند. 
 
خطیب جمعه تهران اضافه کرد: وقتی خبر شهادت حاج قاسم رسید و از فردای آن روز برای جامعه ما و برای امثال ما که این شهید عزیز را تا حدی از نزیک می شناختیم، آنچه به ذهن متبادر شد، خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه امیرمومنان(ع) بود. 

حاج علی اکبری افزود: کسانی که محیط شخصیت خود را برای نگاه خدا آراسته می کنند و فکر و جان و دل خود را برای خدا و نگاه حق به زیور حسن می آرایند، تمام محیط اعمال و رفتار آنان با این ویژگی آراسته می شود که به حسن و محسن تعبیر می شود.
وی افزود: کسانی که حاج قاسم را از نزدیک می شناختند، می دانستند که این فرد به فروتنی شناخته شده است و به حقیقت تواضع آراسته بود و گویا هیچ خودی نمی دید و کسی به این نام مطرح نیست. 
حاج قاسم بی قرار ملاقات حق
وی سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی را مصداق این فراز خطبه امیرمومنان(ع) دانست و گفت: حاج قاسم بی قرار ملاقات حق بود. کسی بود که برای دیدار حق تعالی ثانیه شماری می کرد و منتظر بود به ویژه دیدار با شهادت را انتظار می کشید. 

حاج علی اکبری  افزود: حاج قاسم هیچ آرامش و آسایشی نداشت و نام او مساوی با جهاد و حضور در صحنه مجاهدت بود. او به دنبال اجرای فرامین الهی بود و خود را به معنای دقیق کلمه خسته می کرد. 

 حاج قاسم نامزد گلوله ها و شهادت 
خطیب جمعه تهران ضمن یادآوری این فراز خطبه همام که "دنیا به دنبال پرهیزکاران می دود ولی آنان گویی دنیا را نمی بینند و نمی خواهند." افزود: یکی از دوستان نقل می کرد که به حاج قاسم گفتم شرایط شما اقتضا می کند تا برای ریاست جمهوری داوطلب شوید. 
وی افزود: البته حاج قاسم خود را برای هرچیزی داوطلب می کرد، این ظرفیت وجود داشت ولی گفت "من نامزد گلوله ها و شهادت هستم و در این جبهه ها سال هاست که به دنبال قاتل خود می گردم ولی پیدا نمی کنم."

 حاج قاسم مانوس با قرآن
خطیب جمعه تهران با ذکر یکی دیگر از صفات متقین گفت: شب های پرهیزکاران چه شب های باطراواتی است که مشغول تلاوت آیات قرآن می شوند و بر دردهای خود مرهم می گذارند و در خلوت الهی اشک می ریزند و چه رکوع ها و سجده هایی دارند و حاج قاسم هم از سحر و انس با قرآن بهره مند بود. 
وی افزود: روز متقین وقتی که به وسط میدان می آیند بسیار دیدنی است که بسیار بردبار و بزرگ و آگاه به وظایف خود و اهل نیکی هستند و همت بلندی دارند. آنان از کارهای خود راضی نمی شوند و هر چقدر اقداماتشان بزرگ باشد آن را کم می دانند و چنانچه کسی در حضور حاج قاسم از او تعریف می کرد، دوست داشت زمین دهان باز کند و ا و را فرو ببرد. 
حاج علی اکبری با ذکر خاطره ای از سردار شهید قاسم سلیمانی بیان داشت: وقتی برای حاج قاسم هدیه ای آوردند تا از او تجلیل کنند، گفت "اگر می خواهید به خوبی من در پیشگاه خدا اقرار کنید، در کنار پیکرم اقرار کنید که فلانی را خوب می شناختیم." 

پایداری متقین در برابر زلزله دنیا
وی افزود: انسان های متقین کسانی هستند که زلزله های این دنیا و انواع دشواری ها نمی تواند آنها را زمین گیر کند. زلزله فتنه ای مانند فتنه ۸۸ می آید ولی انسان متقی بر صراط ولایت ایستاده و زلزله های جاذب دنیایی آنان را تکان نمی دهد. زلزله ای مانند داعش و قبل از آن زلزله صدام برای حاج قاسم داستانی نیست. او در این میدان ها و در برابر مصیبت ها و از دست دادن یارانش صبور و در زمان عادی زبانش به شکر نعمت های الهی مشغول است. 
حاج علی اکبری اضافه کرد: چنانچه می خواهید انسان متقی را بشناسید، بدانید که خودش و خانواده اش را به زحمت می اندازد اما مردم از ناحیه او در راحتی هستند و برای مردم از سوی او امنیت توزیع می شود. این صفات و سایر ویژگی های پرهیزکاران گویا در زمان ما با یک اسم بسیار دلنشین به نام حاج قاسم مصداق ویژه عینی پیدا کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.