۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 687436

ثبات نسبی ایجاد شده در بازار ارز به خصوص بازار دلار در هفته گذشته، هفته‌ای که با ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و موضع‌گیری‌های انتقام سخت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا آغاز شد را نمی‌توان به هیچ‌وجه به مقاوم شدن اقتصاد و بازار ارز در برابر تکانه‌های سیاسی تأثیرگذار بر اقتصاد ارتباط داد.


قدس آنلاین: ثبات نسبی ایجاد شده در بازار ارز به خصوص بازار دلار در هفته گذشته، هفته‌ای که با ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و موضع‌گیری‌های انتقام سخت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا آغاز شد را نمی‌توان به هیچ‌وجه به مقاوم شدن اقتصاد و بازار ارز در برابر تکانه‌های سیاسی تأثیرگذار بر اقتصاد ارتباط داد. قطعاً دلار با قیمت غیرواقعی کنونی جایی برای افزایش قیمت ندارد. هنگامی  که اقتصاد در رکود است و تورم معیشت را با مشکلات جدی مواجه کرده  می‌توان چنین تحلیلی داشت که اقتصاد با مشکلات به تعادل رسیده‌اند و دیگر مسائل سیاسی تأثیر چندانی بر بازار ارز ندارد، چرا که در بازار تقاضایی برای دلار وجود ندارد، بنابراین دلار به ثبات نسبی رسیده ، هر چند بیان این موضوع از سوی مسئولان موجب افتخار نیست و نمی‌توان گفت مشکلات دیگر نظام اقتصادی نیز به حالت تعادل نسبی رسیده است.

بی‌تردید اقتصاد در مواجه شدن با تکانه‌های تأثیرگذار اعم از سیاسی یا نظامی بسیار تحت فشار است

با این حال اقتصادی که بهره‌وری ندارد و در حال رشد و توسعه نیست جایی برای اثر پذیری در خود باز نگذاشته است. اگر نرخ دلارها در سطح پایینی بود ممکن بود کشش اثرپذیری داشته باشد، اما دلار ۱۴ هزار تومانی جایی برای تأثیرپذیری از مسائل روز ندارد. هنگامی که تقاضای جدید خرید و ثبت سفارش در اقتصاد که به واسطه ارز و دلار انجام می‌شود وجود ندارد، نمی‌توان گفت اقتصاد مقاوم شده یا سیاست‌گذاری‌های دولتی در ایجاد تعادل نقش مطلوبی ایفا کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.