۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 687438

 پاره تن پیامبر خدا (ص) و عزیزترین مردم در نزد ایشان کیست؟ مسئولیت مردم درباره او چیست؟ پاسخ این پرسش در گفتار پیامبر خدا وجود دارد. سعد بن ابی‌وقاص گفته است: شنیدم رسول الله (ص) فرمود: «فاطمه بضعه منی من سرّها فقد سرّنی و من سائها فقد سائنی فاطمه اعز النّاس عَلَیَّ»


قدس آنلاین:  پاره تن پیامبر خدا (ص) و عزیزترین مردم در نزد ایشان کیست؟ مسئولیت مردم درباره او چیست؟ پاسخ این پرسش در گفتار پیامبر خدا وجود دارد. سعد بن ابی‌وقاص گفته است: شنیدم رسول الله (ص) فرمود: «فاطمه بضعه منی من سرّها فقد سرّنی و من سائها فقد سائنی فاطمه اعز النّاس عَلَیَّ»؛ فاطمه پاره تن من است هر انسانی او را خوشحال و شاد گرداند مرا شاد و خوشحال نموده است و هرکه به او بدی کند و او را ناراحت نماید، به من بدی کرده و مرا ناراحت کرده است. فاطمه عزیزترین مردم در نزد من است.

در این حدیث نبوی «بضعه منّی» در وصف فاطمه زهرا(علیهاالسلام) آمده است. بضعه به معنای پاره تن و یک قطعه گوشت است. پیامبر خدا (ص) در این حدیث فاطمه را پاره تن خود نامیده‌اند و در ادامه سخن نیز مسئولیت عموم مردم را در ارتباط با پاره تن خویش اعلام نموده‌اند. در این گفتار نبوی «سرور» و « سوء» حضرت فاطمه(علیهاالسلام)، معیار و علت  سرور و سوء بر پیامبر قرار گرفته است. سرور به معنای شادی و خوشحالی و خشنودی و رضایت و نعمت و رضایت و محبت و دوستی است. پیامبر خدا در این بیان و منشور جهانی، مأموریت الهی مسلمانان درباره حضرت فاطمه (علیهاالسلام) را به جهانیان اعلام کرده‌اند.

جمله «من سرّها فقد سرَّنی» منشور جهانی نبوی فاطمی است.  همه وظیفه دارند در راه شاد نمودن و خوشحالی و خشنودی و رضایت و  محبت حضرت فاطمه(علیهاالسلام)  گام بردارند. این تکلیف نبوی فاطمی تنها برای معاصران حضرت زهرا(س) نبود، اکنون  نیز همه فاطمیون باید به گونه‌ای عمل کنند که خشنودی پاره تن پیامبر را به همراه داشته باشد. شیعیان به حیات معصومین(ع)  پس از شهادت آنان و توجّه آنان به کارنامه انسان‌ها و بررسی آن، و خشنودی آنان از عمل صالح اهل ایمان، اعتقاد دارند. باید گفتار و رفتار فاطمیون در وضعی باشد که خشنودی و سرور فاطمه را در برگیرد . چون هر سخن و کاری که فاطمه را خشنود سازد، قطعاً پیامبر را راضی می‌کند.

پیام دیگر حدیث پرهیز از سخن و عملی است که حضرت فاطمه(س) را ناراحت سازد. جمله «من سائها فقد سائنی» نیز مسئولیت بزرگ دوم اهل ایمان را نشان می‌دهد. هر آدمی به حضرت فاطمه بدی کند، او را دلگیر و دلتنگ نماید و به او ضرر بزند و او را ناراحت کند، پیامبر خدا را ناراحت می‌کند. همه عوامل ناراحتی حضرت فاطمه(علیهاالسلام) را باید کنار گذاشت، چون هر چه فاطمه را ناراحت کند، پدر فاطمه یعنی پیامبر خدا(ص) را ناراحت می‌کند. زشتی و قبح بدی بر حضرت فاطمه(س) به صدر اسلام اختصاص ندارد، امروز هم همان حکم جاری است. فاطمیون باید در گفتار و رفتار تکلیف‌گرا باشند و هرگز آلوده به خلاف شرع و کارهایی که حضرت فاطمه(علیهاالسلام) را آزرده می‌کند، نشوند.

پیامبر خدا در این گفتار خویش جایگاه  الهی حضرت فاطمه(س) را به جهانیان نشان داده‌اند. جمله «فاطمه اعزّ الناس عَلَیَّ» درس‌های بزرگی دارد. أشرف مخلوقات یعنی پیامبر خدا(ص) در وصف حضرت فاطمه(علیهاالسلام) واژه افعل تفضیل «أعز» را به کار برده‌اند. فاطمه عزیزترین انسان در نزد آخرین و بهترین پیامبر خداست؛ بنابراین بهترین الگو و سرمشق و نمونه برای جهانیان بوده و خواهد بود. در این جمله ضرورت تبعیّت از اخلاق و رفتار و سیره حضرت فاطمه(علیهاالسلام) جریان دارد. باید عزیزترین انسان در نزد پیامبر خدا را شناخت؛ چون او همواره راهنمای بشریت است. فاطمه ارجمندترین و گرامی‌ترین انسان‌ها در پیشگاه پیامبر خدا است، باید ما در اندیشه و عمل از او پیروی کنیم. بی‌تردید عزیزترین فرد در نزد رسول الله(ص)، بزرگ‌ترین انسان در پیشگاه آفریدگار جهان است. شایسته است انسان‌ها عزیزترین انسان نزد پیامبر و خدای سبحان را به درستی بشناسند و از او پیروی کنند. بی‌شک عزیزترین فرد در نگاه رسول‌الله(ص) بالاترین شخصیت تاریخ است که باید مرجعیت علمی او را پذیرفت و از علوم معارف فاطمی و گفتار  ورفتار او بهره‌برداری نمود و بر اساس آن راه را یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.