سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد ۱۰ کشور عضو که بدهی‌های معوقه آن‌ها انباشته شده است، حق رای خود را در مجمع عمومی این سازمان از دست دادند.

۱۰ کشور بدهکار حق رای خود در سازمان ملل را از دست دادند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد ۱۰ کشور از جمله لبنان، ونزوئلا و جمهوری آفریقای مرکزی که بدهی‌های آن در پرداخت سهم مشارکت اجباری در بودجه سازمان ملل متحد افزایش یافته است، حق رای خود را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از دست دادند.

استفان دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود اعلام کرد: ”۱۰ کشور عضو که بدهی‌های معوقه آن‌ها انباشته شده است، مشمول ماده ۱۹ شده‌اند.»

ماده ۱۹ تعلیق رای در مجمع عمومی را برای کشورهایی که بدهی‌های آن‌ها مساوی یا بیشتر از سهم مشارکت آن‌ها برای دو سال کامل گذشته است، پیش‌بینی می‌کند.

سخنگوی سازمان ملل گفت ۱۰ کشوری که مشمول ماده ۱۹ شده‌اند، عبارتند از ”جمهوری آ‏فریقای مرکزی، کومور، گامبیا، لبنان، لسوتو، سائو تومه و پرینسیپ، سومالی، تونگا، ونزوئلا و یمن“.

سخنگوی سازمان ملل یادآور شد ”در اکتبر ۲۰۱۹ مجمع عمومی تصمیم گرفت که کومور، سائو تومه و پرینسیپ، و سومالی بتوانند حق رای خود در مجمع عمومی تا پایان نشست“ کنونی در ماه سپتامبر ”حفظ کنند“.

ماده ۱۹ منشور سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که مجمع بتواند به کشورهایی که سهم مشارکت خود را در بودجه سازمان ملل بد پرداخت می‌کنند، برای حفظ حق رای آن‌ها هنگامی که کوتاهی آن‌ها در پرداخت به علت شرایطی خارج از اراده آن‌ها است، مجوز بدهد.

بودجه عملیاتی سازمان ملل متحد حدود سه میلیارد دلار است. بودجه عملیات صلح سازمان ملل متحد نیز بالغ بر حدود شش میلیارد دلار است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.