زاهدان- بنا بر گفته مسئولان هواشناسی سامانه بارشی که از آخرین روز هفته گذشته در سیستان و بلوچستان حاکم شده است قوی‌ترین سامانه بارشی امسال در این استان است که دامنه فعالیت و ارتفاع ریزش‌های آن طی چند سال اخیر کم‌سابقه بوده است.

سیستان و بلوچستان در محاصره سیل/ارتباط روستاها قطع شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: بارش‌های سیل‌آسا به‌ویژه در جنوب سیستان و بلوچستان طی دو روز گذشته هرچند خوشبختانه با تلفات جانی همراه نبود اما خسارت‌های بی‌شماری را به زیرساخت‌های ارتباطی به‌ویژه در روستاها وارد کرد و موجب اخلال جدی در جریان زندگی مردم شد.

بنا بر گزارش خبرنگار قدس با طغیان بی‌سابقه رودخانه «هیچان» در شمال غرب نیک شهر بخشی از مزارع منطقه «کلسگان» هیچان به زیرآب رفته است و ارتباط مردم دلگان نیز با روستاها و شهر ایرانشهر قطع‌شده است.

گفتنی است سیل روز شنبه با ورود به نخلستان‌ها خسارت قابل‌توجهی را وارد کرده است که هنوز این خسارت‌ها قابل پیش‌بینی نیست.

به دلیل طغیان رودخانه‌های فصلی «تنگ سرحه»، «ملوران»، «شگیم» و «داروکان» روز شنبه راه‌های ارتباطی روستاهای بخش مرکزی، دهستان‌های چاهان، توتان ومهمدان، هیچان، مخت و مهبان قطع شد و به دلیل قطع فیبر نوری ارتباط تلفنی روستاهای بخش بنت نیز قطع شد.

بارش‌های ۱۸۶ میلی‌متری

بنا بر گفته رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان این بارش‌ها در ایستگاه باران‌سنجی «دستگرد» نیک شهر به ۱۸۶ میلی‌متر رسید که در حد خود بی‌سابقه بود.

علی ملاشاهی بابیان اینکه از روز یک‌شنبه این سامانه  رفته‌رفته تضعیف می‌شود و به‌تدریج از مرزهای شرقی استان خارج می‌شود اما  دریای عمان تا سه روز آینده مواج و متلاطم خواهد بود و بارندگی‌ها در نیمه جنوبی استان متمرکز خواهد بود.

انسداد مسیرهای ارتباطی

راه‌های شوسه و خاکی به‌ویژه در جنوب سیستان و بلوچستان که اغلب رودخانه‌های محلی را قطع می‌کند همواره در هنگام بارندگی مسدود شده و به یکی از مشکلات مردمان جنوب استان تبدیل‌شده است.

پراکندگی روستاها در جنوب سیستان و بلوچستان موجب شده تا بسیاری از راه‌ها بدون نقشه‌های فنی و مهندسی و بدون احداث پل ساخته شوند لذا انسداد راه‌های ارتباطی نخستین مشکلی است که در این استان گریبان مردم را می‌گیرد.

در همین راستا معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان بابیان اینکه تعداد  ۱۳ محور ارتباطی در این استان از بامداد روز شنبه به دلیل طغیان رودخانه‌های محلی و سیلاب مسدود شد اظهار کرد: مسیرهای دلگان - زهکلوت، دلگان - ایرانشهر، فنوج - اسپکه، فنوج - کتیج - رمشک، یک محور فرعی در مسیر زاهدان - میرجاوه، بزمان - دلگان، ایرانشهر - دلگان، جلگه  به چاه اسحاق، دلگان به جلگه، ایرانشهر - جلگه، نیکشهر - بنت، کنارک - زرآباد و میل نادر به مک سوخته سرخ بر اثر سیل مسدود شدند.

روح الله سرگزی عنوان کرد: این سامانه بارشی تمامی مسیرهای خروجی استان به سمت مراکز استان‌های خراسان جنوبی، هرمزگان و کرمان  را تحت تأثیر قرار داده است.

امدادرسانی

شدت سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان به‌گونه‌ای است که مسئولان در منطقه قصر قند نسبت به ایجاد دو کمپ اضطراری برای اسکان اقدام کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان  در این رابطه گفت: این جمعیت برای مقابله با حوادث احتمالی ناشی از بارندگی‌های اخیر برای اسکان اضطراری شهروندان نقاط درگیر سیلاب در استان ۲ کمپ در روستاهای توت آباد و کریم‌آباد قصرقند پیش‌بینی کرده است و همچنین در برخی از شهرستان‌ها مدارس و مساجد برای اسکان در نظر گرفته‌شده است.

رسول راشکی هم‌چنین از نجات ۱۰نفر از سرنشینان ۲ خودروی گرفتار در سیلاب شهرستان سرباز توسط نیروهای امدادی هلال‌احمر و نیز نجات جان سه زن باردار در کنارک، میرجاوه و نیکشهرخبر داد.

وی گفت: هم‌زمان با اعلام بارندگی‌های شدید در سیستان و بلوچستان ۱۲۶ تیم متشکل از ۶۱۴ نجات گر جمعیت هلال‌احمر در سیستان و بلوچستان در آماده‌باش کامل قرار گرفتند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان بیان کرد: بیشترین سطح عملیات نیروهای امدادی این جمعیت از جمعه‌شب در زاهدان، کنارک، فنوج و سرباز گزارش‌شده است.

خروج قطار از ریل

جاری شدن سیل در سیستان و بلوچستان هم‌چنین راه آه را بی‌نصیب نگذاشت و متأسفانه خط آهن در حوالی منطقه رود ماهی که براثر سیلاب تخریب‌شده بود موجب شد تا دیزل قطار تهران-زاهدان مقارن ساعت ۹ صبح از خط خارج شود.

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در این رابطه نیز گفت: خروج دیزل قطار زاهدان- تهران در محدوده تونل‌های رودماهی شهرستان زاهدان براثر سیل خسارت جانی به همراه نداشته است.

روح‌الله سرگزی در این حادثه واگن‌های مسافربری دچار مشکل نشدند و تنها دیزل قطار از ریل خارج شد.

شایعات گل‌آلود

گفتنی است با جاری شدن سیلاب کاربران فضای مجازی نیز بیکار ننشسته و با ساخت شایعات مبنی بر ریزش کوه در محور کوهستانی جبال بارز – ده بکری در استان کرمان و هم‌چنین جان باختن ۳۵ نفر از هم‌وطنان در این حادثه به شایعات دامن زدند.

این در حالی است که رئیس اداره راهداری و حمل نقل جاده‌ای شهرستان جیرفت طی اعلام رسمی و در گفت‌وگو با رسانه‌ها بیان کرد: ریزش تونل اسفند در محور کوهستانی جبال بارز - ده بکری شایعه بوده و مسافران به شایعات فضای مجازی توجه نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.