۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 687532

تا زمانی که ارزش قناعت در زندگی روحانیت باشد، می تواند نقش خود را در مقابل صاحبان زور و قدرت و ثروت ایفا کند.

قناعت، کلید واژه موفقیت و عزت

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام و المسلمین سیدآبادی در سومین روز مجلس سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) در بیت آیت الله مرتضوی که با حضور آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و عضو شورای عالی این حوزه و آیت الله عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان و برخی دیگر از اساتید برگزار شد، ابراز کرد: اگر انسان با ظرفیت و درک خود از خداوند خواسته ای داشته باشد متناسب با درک اوست در حالی که دعاهای اهل بیت(ع) آرمان فرد را بلند می کند و خواستن ها موجب علو مرتبه او می شود.

وی با اشاره به اینکه قناعت بهترین چیزی است که به انسان کمک می کند و همان کیمیایی می باشد که به انسان عزت می دهد، خاطر نشان کرد: از سوی دیگر، عزت همان چیزی است که خداوند برای بنده اش خواسته و در حالی که همه امور زندگی مومن را برایش تفویض کرده، اجازه نداده که او عزتش را از دست بدهد و ذلیل شود.

این خطیب مشهدی با اشاره به عزت متکی بر قناعت در سیره بزرگان اسلام، درباره عزتمندی ابوذر، اظهار کرد: او در عین فقر، حاضر نبود از خلیفه زمان پول دریافت کند و می گفت که سرمایه ای دارم که ولایت امیرمؤمنان(ع) است.

وی در ادامه گفت: وقتی به تاریخ علما و بزرگان شیعه بنگریم می بینیم عزت ایشان در قناعت است و امروز نیز همان امر وجود دارد و تا این ارزش در زندگی روحانیت باشد می تواند نقش خود را در مقابل صاحبان زور و قدرت و ثروت ایفا کند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدآبادی، امام راحل را مظهر زهد و قناعت برشمرد که در اوج قدرت، این ویژگی را داشت و تنها به تکلیف خویش فکر می کرد.

وی به فردی همچون مدرس اشاره و ابراز کرد: او انسانی وارسته، قانع، زاهد و دل نبسته به دنیا بود که می توانست در برابر زورگویان بایستد.

خطیب این مجلس در ادامه به اهمیت نماز، تلاوت قرآن و انفاق که از سیره و تاکید حضرت زهرا (س) است، اشاره کرد و یادآور شد: شهید مدرس در وصیت خویش به دخترش به همین نکته اشاره دارد و البته توصیه می کند که قناعت را ترک نکند.

وی با اشاره به قناعتی که در زندگی امیرمومنان(ع) و حضرت صدیقه(س) بود، گفت: زندگی همراه با قناعت روحانیت ریشه در سیره اهل بیت (ع) دارد که این سرمایه باید با همت خودمان حفظ شود و مشی مان، سادگی، ساده زیستی و قناعت باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدآبادی به شهادت سپهبد سلیمانی اشاره و خاطر نشان کرد: برای کمتر کسی اتفاق می افتد که ۴۰ سال در برابر جبهه کفر مقابله کند. شجاعت و مدیریت و نیز اخلاص، پاکیزگی و زهد این شهید که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند، موجب شد که در دلها نفوذ کند.

وی نفوذ روحانیت در دلها و جلب اعتماد مردم را مهم خواند که موجب شده در طول تاریخ به ایشان در همه امور مراجعه شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.