۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 687627

یادداشت

امیدواری بر تداوم میراث «قابوس»

اصغر زارعی، تحلیلگر مسائل منطقه

سلطان قابوس بن سعید سرانجام پس از یک دوره طولانی بیماری عصر جمعه درگذشت. انتشار خبر مرگ پادشاه عمان در میانه حوادث ناگوار و افزایش تنش‌ها در منطقه، بسیاری را نسبت به از دست دادن فردی محافظه‌کار که نقشی مهم در کاهش بحران‌های منطقه ایفا می‌کرد ناراحت و درزمینه تداوم میراث وی نگران کرد.

قدس آنلاین:  پادشاه عمان از سال ۱۹۷۰، یعنی چیزی در حدود ۵۰ سال بر این شیخ‌نشین عربی حکومت کرد. در سالیان اخیر و به ویژه با عضویت عمان در اتحادیه عرب و همچنین شورای همکاری خلیج فارس، این کشور نقش مهمی در کاهش مناقشات منطقه‌ای و به‌ویژه مهار قدرت‌طلبی عربستان ایفا کرد. سعودی به عنوان برادر بزرگ‌تر همواره تلاش داشته با بهره‌برداری سیاسی از شورای همکاری خلیج‌فارس دیگر اعضای کوچک‌تر را به تبعیت از سیاست‌های خود وادار کند، اما همواره این عمان بوده که با ایستادگی مقابل عربستان، قدرت ریاض را تعدیل کرده است. حتی در هنگامی که میان عربستان و قطر به عنوان دو کشور مهم شورای همکاری خلیج فارس اختلاف ایجاد شد، عمان از همراهی مطلق با سیاست‌های ریاض خودداری و نقش بی‌طرفانه‌ای اتخاذ کرد. این نقش مثبت و سازنده سلطان قابوس در منازعات ایجاد شده میان تهران و ریاض هم رعایت شده و مسقط هیچ گاه در دام سعودی و رودررویی با ایران قرار نگرفت، بلکه همواره از در مصالحه درآمده و به عنوان میانجی ورود پیدا کرد. همین سیاست منعطف سلطان قابوس سبب شده عمان که تا پیش از پادشاهی وی به عنوان شیخ‌نشینی گوشه‌گیر شناخته می‌شد، وارد گود شده و به عنوان کشوری بی‌طرف نقش منحصر به فردی در تحولات ایفا و مثبت و سازنده عمل کند. این نقش تا همین روزهای اخیر هم ادامه داشت و مسقط یکی از پل‌های ارتباطی بین ایران با سعودی و آمریکا بود.

میراث قابوس برای عمان، عزت و اعتبار و نقش منطقه‌ای منحصر به‌فرد بود. حال با توجه به موضع‌گیری هیثم بن سعید، سلطان جدید عمان به نظر می‌رسد این رسالت درک شده و امیدواری بر آن است که سیاست تسامح مسقط تداوم داشته و این کشور همچنان به عنوان مهره‌ای تأثیرگذار در بحران‌های منطقه‌ای ظاهر شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.