سردسته مخالفان در ونزوئلا خواهان تظاهرات بیشتر علیه رئیس‌جمهور قانونی این کشور شد.

گوایدو خواهان اعتراضات بیشتر علیه مادورو شد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، خوان گوایدو، سردسته مخالفان در ونزوئلا روز شنبه خواستار تظاهرات بیشتر علیه نیکولاس مادورو، رئیس جمهور قانونی این کشور شد.

گوایدو مدعی شد: ما مجبوریم برای اعتراض و مطرح کردن خواسته‌ها به خیابان‌ها بیایم، ما مجبوریم با هم باشیم. هیچکس نمی‌تواند در خانه خود بماند.

پنجم ژانویه خوان گوایدو تلاش کرد تا وارد ساختمان شورای ملی ونزوئلا، پارلمان این کشور شود که با ممانعت از سوی ماموران امنیتی مواجه شد. گوایدو در تلاش بود تا برای شرکت در رای گیری انتخاب رئیس جدید پارلمان این کشور وارد ساختمان شود. برخی نمایندگان مخالف در اقدامی غیرمنتظره با اعضای حزب سوسیالیست حاکم به رهبری مادورو ائتلاف کرده و لوئیز پارا، رقیب گوایدو را به عنوان رئیس مجلس این کشور انتخاب کردند.

بر این اساس، سردسته مخالفان ونزوئلا که پیشتر رئیس پارلمان بود، در این رای گیری شکست خورد. مخالفان در ونزوئلا مدعی دخالت دولت مادورو و جلوگیری از ورود گوایدو به صحن پارلمان شدند. مقامات غربی این اقدام را یک کودتای پارلمانی نامیدند.

اوضاع در ونزوئلا پس از آنکه خوان گوایدو، سردسته کودتاگران این کشور، در ۲۳ ژانویه سال گذشته خود را رئیس‌جمهور اعلام کرد، متشنج شده است. آمریکا گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت به رسمیت شناخت و پس از آن همه اعضای گروه لیما (سازمان کشورهای آمریکایی) به جز مکزیک و بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا نیز گوایدو را به رسمیت شناختند. مادورو این اقدام را نوعی تلاش برای کودتا توصیف و روابط دیپلماتیک با واشنگتن را قطع کرده است.

مداخله آمریکا و کشورهای اروپایی در ونزوئلا پس از این اقدام گوایدو شدت یافت و واشنگتن در طول این مدت تلاش بسیاری برای کودتا در این کشور کرد، اما در نهایت این تلاش‌ها ناکام ماند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.