آقای شهردار، مشکل آب افتادگی معابر مشهد  را حل کنید!

آب افتادگی منازل و معابر پس از بارش باران، در بسیاری از شهرها از جمله مشهد مسئله‌ای قدیمی و تکراری است؛ روز گذشته نیز به دنبال بارش ملایم و نه رگباری باران، در بیشتر مناطق و محلات مشهد شاهد آبگرفتگی یا آب افتادگی بودیم. این در حالی است که سازمان هواشناسی از چند روز پیش هشدارهای لازم را داده و گویا کارکنان و تجهیزات شهرداری در آماده‌باش کامل بودند.

به تجربه می‌دانیم بسیاری از معابر و خیابان‌های شهر مشهد به هنگام کمترین بارندگی، به حوضچه‌هایی از آب تبدیل می‌شوند و به اذعان کارشناسان و حتی مدیران شهرداری، اشتباه در محاسبات مهندسی، لکه‌گیری‌های غیراصولی آسفالت خیابان‌ها و نیز مشکل‌دار بودن کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی،  دلیل اصلی آبگرفتگی و آب افتادگی در این کلانشهر است.

مشکلی که از سال‌های دور در این شهر وجود داشته و هر ساله به هنگام بارندگی مدیران شهری با ارائه آمار مقایسه‌ای، رفع آن را در یک فرایند زمانی مشخص وعده داده‌اند اما تاکنون هیچ یک از این وعده‌ها جامه عمل نپوشیده هر چند در راستای تحقق آن میلیاردها ریال از بودجه عمومی شهر هزینه شده است.

مشکلاتی نظیر روکش آسفالت، کوتاهی در لایروبی کانال‌های سطح شهر و یا غیراستاندارد بودن شیب آسفالت بسیاری از معابر، موضوع جدیدی نیست؛ با وجودی که همه کارشناسان تأکید دارند در صورت رفع این نقایص، مشکل آب افتادگی و آبگرفتگی معابر هم برطرف خواهد شد، اینکه هنوز در این زمینه اقدام مؤثری انجام نشده تأمل برانگیز و بدون تعارف در این مورد خاص تمام تقصیرها به گردن شهرداری است؛ چراکه اشکالات محاسباتی در ساخت معابر نظیر شیب آسفالت، لکه‌گیری‌های غیراصولی و مشکل کانال‌ها همه به حوزه مدیریت شهری برمی‌گردد؛ مشکلاتی که هم به خاطر هدررفت بودجه عمومی و نیز خسارت‌های وارده به شهروندان، قابلیت حساب‌کشی توسط دستگاه‌های نظارتی و مدعی‌العموم را دارند.

حال اینکه به هنگام بارندگی و بروز مشکل کل امکانات شهرداری برای رفع آن بسیج شده و با زحمت فراوان کارگران خدمات شهری تلاش می‌شود تبعات آب افتادگی به حداقل ممکن کاهش یابد، هرچند جای قدردانی دارد اما ذره‌ای از بار مسئولیت مدیریت شهری در قبال این مشکل کم نمی‌کند. ناگفته پیداست که درصد زیادی از این تقصیر نیز بر عهده مدیران شهری در ادوار گذشته بوده و از ضعف مدیریت، رانت‌بازی و تسامح و تساهل عمدی و سهوی آنان حکایت دارد که با انتخاب و به کارگیری پیمانکاران بدون صلاحیت، عدم نظارت بر عملکرد آنان و نیز نداشتن قاطعیت برخورد با کوتاهی دستگاه‌های خدماتی در کنده‌کاری و مرمت آسفالت خیابان‌ها زمینه بروز مشکلات اینچنین را فراهم کرده‌اند.

چند سال پیش مدیران شهری اعلام کردند که گروه کارشناسی برای نقشه‌برداری از سطح شهر فعال شده ‌است که بر اساس نقشه‌برداری این گروه، شیب آسفالت سطح شهر اصلاح می‌شود؛ آن‌ها همچنین اصلاح و بهسازی کانال‌ها و مسیل‌ها و لایروبی هزاران چاه جذبی سطح شهر را وعده دادند و برای انجام هر کدام میزان قابل توجهی اعتبار نیز اختصاص یافت. یکی از قدیمی‌ترین مدیران کنونی شهرداری هم هفت سال پیش، از شناسایی نقاط مستعد آبگرفتگی در سطح این شهر خبر داد و گفت که تمامی این نقاط در دو سال اصلاح خواهند شد؛ حالا اما باید سراغ همین افراد رفت و پرسید که اعتبارات مذکور را کجا و چگونه خرج کرده‌اند که آب از آب تکان نخورده است.

به هر حال آنچه اهمیت دارد اینکه خروجی این ضعف عملکردها مشکلات فراوانی است که همه ساله دامنگیر شهروندان می‌شود و منطق حکم می‌کند برای جلوگیری از تکرار این حوادث، مجموعه عمرانی شهرداری یک بار برای همیشه با تمرکز روی این مسئله به رفع ایرادهای زمینه‌ساز آبگرفتگی و آب افتادگی معابر شهر اقدام کند و مانع هدررفت هر ساله میلیاردها تومان از بودجه عمومی برای رفع گرفتگی کانال‌ها، حقوق کارگران درگیر با این مسئله و جبران خسارت‌های ناشی از بارندگی‌ها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.