رئیس اتحادیه صنف فیروزه تراشان مشهد گفت: ۸۰ درصد تولیدات فیروزه نیشابور صادر می شود.

۸۰ درصد تولیدات فیروزه نیشابور صادر می شود/میزان فیروزه تقلبی در بازاراندک است

عبدالصمد رحیمی مقدم رئیس اتحادیه صنف فیروزه تراشان مشهد ضمن ابراز این نکته که خوشبختانه بازار فیروزه مانند روال گذشته خواهان و مصرف کننده خودش را دارد اظهار داشت:در کنار کسادی بازار که البته تنها منحصر به صنف ما نیست سنگ فیروزه اما هنوز هم خواهان خودش را داردو و از آن جایی هم که این سنگ جنبه صادراتی دارد و حداقل ۸۰ درصد از تولیدات فیروزه نیشابور صادر می شود لذا نسبت به کالا ها و اجناس دیگر از بازار بهتری برخورد دار است.

رحیمی مقدم ادامه داد: ما تقریبا به همه کشورهای دنیا صادرات داریم که البته این صادرات به خاطر عدم رفت و آمد ما به کشوری مثل عربستان کمتر شده است ولی هنوز هم بازار خودش را دارد.

وی افزود: تا پیش از این صاردات فیروزه به کشورهای عربی مستقیما انجام می شد ولی الان با توجه به ممانعت ها که وجود دارد مسافرانی که از کشورهای عربی  مثل عراق به ایران می آیند این سنگ را با خود به عنوان سوغات یا هر استفاده دیگری می برند.

رئیس اتحادیه صنف فیروزه تراشان مشهد گفت: البته نا گفته نماند که با هماهنگی هایی که با فرودگاه مشهد انجام شده  هر کدام از همکار یا غیر همکاری که تمایل داشته باشد سنگ فیروزه را به خارج از کشور خارج کند می تواند با مراجعه به اتحادیه و دریافت نامه ای از ما به میزان سه کیلو سنگ فیروزه را با خود از کشور خارج کند.

رحیمی مقدم ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر منهای خروج فیروزه مشکل دیگری که گریبانگیر صنف ما شده همانا سوار کردن فیروزه بر روی فلزی چون نقره است چون تولیداتمان بیشتر از مصرف داخلی است  در صورتی که بخواهیم زیور الاتی را که سنگ فیروزه همراه نقره است را از کشور خارج کنیم با مشکلات زیادی مواجه می شویم.

رئیس اتحادیه صنف فیروزه تراشان مشهد در توضیح وجود فیروزه تقلبی در بازار گفت: فیروزه فقط فیروزه نیشابور که به لحاظ ویژگی و خواص درمانی هم منحصر به فرد است ولی این که می گویید فیروزه تقلبی به معنای تلفیق شیشه و چسب و رنگ نیست مثلا فیروزه ای که از امریکا می آید سنگش طبیعی ولی رنگش تزریقی است. فیروزه مصر سنگش طبیعی است ولی رنگش اشباع شده است ولی فیروزه تبت چین پودر است سنگش سفید است که از مخلوط کردن رنگ و چسب فیروزه درست می کنند. دقیقا با علم به همه اینها ما اگر در بازار با جنس تقلبی به جای اصل مواجه بشویم شدیدا با آن مبارزه می کنیم و این قضیه هم پیگرد قانونی دارد و حتما به شکایت افراد رسیدگی خواهد شد. البته بد نیست این را هم بدانید که میزان فیروزه تقلبی در بازار های ما خیلی اندک است.

وی در خصوص نرخ فیروزه توضیح داد: در حال حاضر فقط یک معدن فعال در نیشابور داریم که منهای صادرات حدود ۱۰۰۰ واحد صنفی فیروزه تراشی هم از این سنگ استفاده می کنند و مشغول به فعالیت هستند در خصوص نرخ فیروزه هم باید بگویم که این سنگ به مانند طلا و نقره یک نرخ بین المللی ندارد و در واقع این معدن است که نرخ فیروزه را مشخص می کند. نرخ صادراتی فیروزه هم بر اساس ارزگذاری کارشناس بانک مرکزی است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.