زمستان، دو سه روزی است که چهره برفی‌اش را اینجا در مشهدالرضا(ع) نشان داده است. برف، سر و روی بارگاه منور رضوی را پوشانده و تلألؤ طلایی ‌رنگ گنبد طلا را با خط‌های سفید، هاشور زده است.

خدمات زمستانی خادمان بارگاه منور رضوی

محمدحسین مروج کاشانی/

 زمستان، دو سه روزی است که چهره برفی‌اش را اینجا در مشهدالرضا(ع) نشان داده است. برف، سر و روی بارگاه منور رضوی را پوشانده و تلألؤ طلایی ‌رنگ گنبد طلا را با خط‌های سفید، هاشور زده است.

خادمان بارگاه منور رضوی پارو به دست در رفت و آمدند تا مبادا زائری در مسیر تشرف به بارگاه رضوی سختی ببیند. بعضی از زائران هم که مشتاق خدمت در حرم حضرتش هستند از خادمان می‌خواهند تا بگذارند در برف‌روبی کمک دستشان باشند. برف‌روبی صحن‌ها البته با ماشین‌های مخصوص برف‌روبی است؛ ماشین‌هایی که این چند روز، حسابی در رفت و آمد بودند تا بارگاه منور رضوی مثل همیشه مناسب پذیرایی از زائران باشد.

رئیس اداره خدمات عمومی حرم مطهر رضوی هم از آمادگی بارگاه مطهر رضوی برای مواجهه با نزولات جوی خبر می‌دهد.

مهندس محمدرضا سبزعلی به خبرنگار قدس می‌گوید: روزانه گزارش‌های هواشناسی از دفتر هواشناسی حرم مطهر امام هشتم(ع) تهیه می‌شود. بر اساس این گزارش‌ها و با بررسی سایت‌های مختلف و اطلاعیه‌های اداره کل هواشناسی استان خراسان رضوی اطلاعیه‌های لازم تهیه و استخراج می‌شود و با مکاتبه با مدیران مجموعه حرم مطهر رضوی برای انجام اقدامات لازم آماده می‌شویم.

او توضیح می‌دهد: با اعلام اداره کل هواشناسی استان مبنی بر بارش باران و برف، از روز جمعه هفته گذشته در مجموعه حرم مطهر رضوی نسبت به پهن کردن افزون بر ۳۰ هزار متر (در واحد طول) کفپوش لاستیکی در مسیرهای تردد زائران آن هم به منظور ایمنی بیشتر در تردد آنان در زمان بارش نزولات آسمانی، اقدام شده است.

این مقام مسئول اضافه می‌کند: وقتی برف می‌بارد، مسیرهای کفپوش شده مرتباً برف‌روبی می‌شود.

رئیس اداره خدمات عمومی حرم مطهر رضوی می‌گوید: هشت دستگاه مینی لودر برای برف‌روبی و بیش از ۳۰ دستگاه نیسان، خاور و کامیون برای انتقال برف‌ها به خارج از مجموعه حرم مطهر رضوی و از آنجا به حاشیه شهر مشهد پیش‌بینی شده است.

سبزعلی می‌گوید: در این راستا علاوه بر فعالیت‌های بخش‌ها و واحدهای مربوط، واحد نقلیه سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع)، مدیریت فنی و روشنایی، مدیریت امور خدمه، مدیریت امور انتظامات و تشریفات حوزه معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی و... نیز در امر عملیات برف‌روبی صحن‌های بارگاه منور رضوی همکاری دارند.

او تصریح می‌کند: در اثر بارش برف و سردی هوا و به منظور یخ‌زدایی و جلوگیری از یخ‌زدگی گاهی ناچار می‌شویم مسیرهای تردد زائران در حرم مطهر رضوی ضدیخ و آب نمک بپاشیم.

رئیس این اداره با اشاره به اینکه در مدت دو روز جمعه و شنبه بر اساس اطلاعیه‌های اداره کل هواشناسی استان، بیش از ۳۰ میلیمتر بارش باران و برف در شهر مقدس مشهد گزارش شده است، یادآور می‌شود: در هر سری عملیات برف‌روبی در صحن‌های حرم مقدس امام هشتم(ع) که ممکن است بسته به بارش برف در یک روز به دفعات انجام شود، مساحتی افزون بر ۳۵۰ هزار مترمربع از صحن‌های حرم مطهر امام رضا(ع) برف‌روبی می‌شود.

سبزعلی تصریح می‌کند: در این مدت و برای انجام عملیات برف‌روبی بیش از ۴۰۰ نیروی خدمات نظافتی مستقیماً در حوزه برف‌روبی شرکت داشته و تمامی کشیک‌های مربوط به خدمه و خادمیاران رضوی هم در ساعات بارش برف و باران با این اداره همکاری می‌کنند.

رئیس اداره خدمات عمومی حرم مطهر رضوی از زائران درخواست می‌کند برای تردد در مسیر صحن‌ها، بست‌ها و دوربرگردان‌ها و برای ایمنی بیشتر و کاهش خطرات ناشی از لغزندگی سطح معابر، حتماً از روی کفپوش‌های پلاستیکی تردد کنند تا خدای نکرده، لغزندگی کف صحن‌ها مشکلی برای آن‌ها ایجاد نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.