رشت – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان بیان کرد: مستند سازی ۱۰ اثر میراث معنوی در ارتباط با دریا و شناسایی آثار تاریخی در محدوده سواحل خزر و کشتی های مغروق در استان آغاز شده است.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی گیلان ،ولی جهانی اظهار داشت: روش ساخت قایق تنه درختی آستارا که قدمتش به پیش از هزاره میلاد می رسد، روش تولید فوکا (لباس صیادی)،انواع توربافی، ساخت خمره های سفالی مورد استفاده  برای تهیه ماهی شور بخشی از مواردی است که مستند سازی می شوند.

وی افزود: گمانه سازی کشتی تاریخی ساحل قروق تالش بمنظور خوانا سازی آغاز شده است؛ این گمانه زنی بمنظور خوانا سازی این کشتی ‌تاریخی و با هدف شناسایی محدوده محوطه باستانی، مطالعات زیر بستر با استفاده از شبکه متراکم ژئو رادار، شناسایی مواد فرهنگی یا ساختار مهندسی بر اساس اطلاعات ژئو رادار، بررسی مدارک تاریخی در ارتباط با محوطه مورد کاوش در محدوده ساحل قروق در شهرستان تالش در حال انجام است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان خاطرنشان کرد: همچنین در این راستا برگزاری کارگاه های آموزشی درباره کشتی های مغروق سواحل، مستند سازی قایق های سنتی و ایجاد موزه تخصصی بنادر در دستور کار است.

سه هزار اثر فرهنگی تاریخی در گیلان شناسایی شده که ازین تعداد یک هزار و ۱۴۱ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ۶۷ اثر ازین تعداد مربوط به میراث معنوی است که میراث دریا نیز بخشی از میراث معنوی استان شناخته می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.