به باور متخصصان طب سنتی با روش‌های طبیعی مانند بوییدن گل و میوه، خوردن مواد غذایی طبیعی و سالم هم می‌توان از سرماخوردگی و بیماری‌های فصل سرما پیشگیری کرد و بعضی از آن‌ها را درمان کرد.

همه چیز درباره راه‌های پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا

پروین محمدی/

 به باور متخصصان طب سنتی با روش‌های طبیعی مانند بوییدن گل و میوه، خوردن مواد غذایی طبیعی و سالم هم می‌توان از سرماخوردگی و بیماری‌های فصل سرما پیشگیری کرد و بعضی از آن‌ها را درمان کرد.

از این رو با دعوت از دکتر حمید عبدی، محقق و متخصص طب سنتی، چینی، سوزنی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تحریریه قدس، از وی خواستیم تا راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی با طب سنتی را برایمان بازگو کند.

دکتر عبدی ابتدا با اشاره به تفاوت سرماخوردگی با آنفلوانزا، خاطرنشان کرد: سرماخوردگی ساده با آبریزش از بینی و چشم، ترشح بینی، عطسه، سرفه، سردرد مختصر و... ظاهر می‌شود در حالی که آنفلوانزا با دردهای عضلانی، استخوانی، سردرد شدید، تب بالا و علائم سنگین بروز می‌کند.

وی با بیان اینکه نگرش طب سنتی متفاوت و فراوان است و حواس پنج‌گانه در آن اهمیت خاصی دارد، افزود: خوردن و بوییدن بعضی مواد در فصل سرما می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و دیگر بیماری‌های فصل زمستان تأثیرگذار باشد که در این خصوص بوییدن گل نرگس و میوه‌هایی مانند: پرتقال، لیمو و سیب بسیار مفید است.

اما از آنجا که مبنای طب سنتی و جامعه‌نگر بر پیشگیری است و عوامل مختلف دیگری از جمله هوای مناسب، مکان و اقلیم زندگی، خصوصیات روحی روانی فرد، مزاج‌ها و خوردن بعضی مواد خوراکی در پیشگیری از سرماخوردگی مؤثر است، می‌توانیم با در نظر گرفتن شرایط مختلف و خصوصیات مزاجی و شرایط اقلیمی و غذایی از ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های فصل زمستان جلوگیری کنیم.

راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی با طب سنتی

این متخصص طب سنتی، چینی و سوزنی راه‌های پیشگیری به روش طب سنتی را برشمرد و اضافه کرد: در طب سنتی برای پیشگیری از سرماخوردگی به پوشیدن لباس مناسب فصل و جلوگیری از مراوده و روبوسی توصیه شده و در خصوص اغذیه و ادویه مؤثر در پیشگیری نیز بهترین راه مصرف و نوشیدن مایعات گرم مثل سوپ مرغ با تندی فلفل قرمز (در صورت نداشتن حساسیت به فلفل)، آب مرغ، چای گرم با عسل و لیموترش تازه، میوه‌ها و سبزی‌های تازه حاوی کلروفیل (تا حد امکان گلخانه‌ای نباشد)، مرکبات (در مزاج‌های مرطوب مصرف مرکبات توصیه نمی‌شود) و لیموشیرین و لیمو ترش، آب کرفس و آب گریپ فروت (در افراد با فشارخون پایین توصیه نمی‌شود)، نخودآب، گوشت گوسفند بدون چربی و... است.

 بخور، دمنوش و مواد غذایی مفید در پیشگیری

دکتر عبدی استفاده از بخورهای طبیعی در پیشگیری را مفید دانسته و یادآور شد: استفاده از بخورهای آویشن، گل ختمی، بابونه، اکالیپتوس و نعنا به صورت رقیق در دستگاه بخور یا قرار دادن ظرف آب با ماده مذکور روی بخاری، شوفاژ و... در اتاق علاوه بر مرطوب کردن هوا، در پیشگیری مؤثر است. نوشیدن دمنوش‌های گیاهی مانند نعنا، آویشن، قدومه، عناب و... نیز تأثیرگذار در پیشگیری است.

افزون برآن از آنجا که هرچه مواد غذایی طبیعی‌تر باشد در پیشگیری و بالا بردن سیستم ایمنی بدن مفیدتراست، توصیه می‌شود: مرغ محلی، تخم مرغ محلی، عسل، بره موم، ترکیبات عسل (ژل رویال در صورتی که طبیعی باشد)، خوردن عسل مخلوط با سیاه دانه صبح ناشتا، کدو حلوایی و انار که معجزه خداوند در پیشگیری و درمان سرماخوردگی است به طوری که در صورت نبودن انار توصیه به مصرف رب انار یا آب انار می‌شود و در کنترل فشارخون، چاقی و دیابت نقش بسزایی دارد و برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا استفاده شود.

  درمان با طب سنتی

این محقق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به راه‌های درمان سرماخوردگی به روش سنتی اشاره کرد و گفت: بهترین درمان برای سرماخوردگی استراحت است و همراه با استراحت نوشیدن مایعات گرم فراوان و در صورت نداشتن حساسیت آب مرکبات توصیه می‌شود.

افزون بر آن در شروع سرماخوردگی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و عوارض ثانوی نوشیدن چای کمرنگ گرم همراه با یک قاشق عسل (در صورت نداشتن دیابت) و آب لیموترش تازه، نوشیدن چای سبز به خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان فراوان به صورت دم کرده در قوری چینی و مقدار کم که با عسل شیرین شده باشد (مصرف چای سبز برای بانوان حامله و کسانی که داروهای ضد انعقادی مصرف می‌کنند ممنوع است)، دمنوش چای دارچین در صورتی که دارچین سیلان و طبیعی باشد، زیرا سلامت بیشتر دارچین‌های موجود در بازار تأیید نمی‌شود و نیز غذاهای آبکی و تازه توصیه می‌شود.

با این متخصص و محقق دانشگاه درباره طب سوزنی، حجامت، بادکش و... نیز گفت‌وگو کردیم که در روزهای آینده از نظر گرامیتان خواهد گذشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.