به نوشته خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی در یک فایل صوتی خواستار ایجاد گروهی شبه‌نظامی برای حفاظت از مردم شده است.

فراخوان مورالس برای تشکیل گروهی نظامی به منظور محافظت از مردم بولیوی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری رویترز، «اوو مورالس»، رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی از فایل صوتی ضبط شده اش که به طور غیر منتظره در شبکه رادیو ملی پخش شده بود، دفاع کرد.

مورالس در یک فایل صوتی برای تشکیل ارتش فراخوان داده بود. پس از آنکه این فایل صوتی به طور اتفاقی در اختیار رادیو ملی بولیوی قرار گرفت و پخش شد، مورالس ضمن تایید آن اعلام کرد در این فایل صوتی ضبط شده خواستار ایجاد یک گروه شبه‌نظامی همانند آنچه در ونزوئلا رخ داد، است.

او ضمن انتقاد از دولت جدید بولیوی گفته است اگر دولت جدید به مردم حمله کند، آن‌ها حق دارند از خود دفاع کنند. وی اظهار داشت منظور او مسلح کردن مردم و تشکیل یک گروه شبه نظامی مسلح نیست بلکه گروهی که قابلیت دفاع از مردم را داشته باشند.

مورالس پیشتر در مصاحبه با رویترز گفت: در بولیوی، اگر نیروهای مسلح به مردم شلیک می‌کنند، مردم را می‌کشند، مردم حق دارند امنیت خود را سامان دهند. وی افزود: ما فقط در مورد اسلحه صحبت نمی‌کنیم. بعضی اوقات (این گروه ها) شبه نظامی خوانده می‌شدند، در بعضی مواقع آن‌ها به عنوان امنیت اتحادیه یا پلیس اتحادیه نامیده می‌شدند و در بعضی جاها به آن «محافظ عمومی» گفته می‌شد. چیز جدیدی نیست.

رئیس جمهور مستعفی بولیوی در این فایل ضبط شده ضمن تاکید بر ایجاد یک ارتش گفته است به زودی به بولیوی باز می‌گردد.

انتخابات ریاست جمهوری بولیوی ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) برگزار شد و بنا بر اعلام دادگاه عالی انتخابات بولیوی مورالس در دور نخست انتخابات به پیروزی رسید. با این وجود «کارلوس مسا»، رقیب اصلی مورالس، اعلام کرد پیروزی وی را در دور نخست انتخابات به رسمیت نمی‌شناسد و پس از اعلام نتایج انتخابات، اعتصاب‌ها و اعتراضات گسترده سراسر بولیوی را فرا گرفت. مورالس نیز دهم نوامبر استعفای خود را اعلام کرد و اوضاع حاکم بر کشورش را نوعی کودتا دانست. در پی استعفای مورالس از سمت ریاست جمهوری، مقامات مکزیک به وی پناهندگی سیاسی اعطا کردند و وی ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) وارد مکزیک شد. مورالس سپس با دریافت پناهندگی از آرژانتین، روز ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) وارد این کشور شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.