زاهدان- اگر چه امکان حضور در مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان به واسطه قطع راه های روستایی و جاده های اصلی به راحتی میسر نیست اما عکس ها و فیلم های منتشره در فضای مجازی خود گویای حال و روز مردم این استان در سیل اخیر است.

سیستان و بلوچستان غرق شد/مردم نیاز به کمک دارند

قدس آنلاین-گروه استان ها: مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان در حال حاضر به دلیل طغیان قریب به اتفاق رودخانه های محلی به زیر آب رفته است و همان اندک تعداد دام و یا درختی که در این سرزمین تفتیده معیشت مردم را تضمین می‌کرد حال در زیر خروارها گل‌ولای مدفون‌شده است.

خبرهای خوبی نمی‌رسد

متأسفانه مناطق خاش، دلگان، چابهار، نیک شهر، کنارک، سراوان، قصرقند، دلگان، دشتیاری و افزون بر هزاران روستا در این نواحی در گل‌ولای و سیلاب غوطه‌ور هستند.

سیل تمامی چاه‌های اّب را که به‌عنوان منبع اصلی تأمین‌کننده نیازهای مردم محسوب می شد در مناطق جنوبی استان از بین برده است و لذا مردم دسترسی به آب آشامیدنی قطع شده است.

در مناطق جنوبی این استان متأسفانه قریب به‌اتفاق سرویس‌های بهداشتی در روستا به دلیل هجوم سیلاب تخریب‌شده است و در بسیاری از مناطق ازجمله زرآباد مردم روز گذشته برای نجات جان خود به پشت‌بام مدارس و بالای درختان پناه آوردند.

ازآنجاکه هوا در این مناطق با برودت همراه است و از طرفی به دلیل تخریب خانه‌ها و مدفون شدن وسایل زندگی آن‌ها در زیر خروارها گل‌ولای وسایل زندگی و به‌ویژه گرمایشی مردم از بین رفته است.

متأسفانه در حال حاضر روستاهای عورکی بازار بزرگ، شکربازار مولوی بازار، حاج آدم بازار، حاج جما بازار، حاج آدم بازار در حوزه دشتیاری و نیز چندین روستا در کنارک کاملاً زیرآب هستند و مردم چشم‌انتظار کمک‌های بیشتری نشستند.

بنا بر گفته افراد محلی در حال حاضر سیل‌زدگان به وسایل و امکاناتی ازجمله طناب، ماشین‌های شاسی‌بلند، پتو، کنسرو؛ نان، آب‌معدنی، شیر خشک، آب‌معدنی، پد بهداشتی، لباس گرم، اجاق برای خوراک‌پزی هم‌چنین حضور نیروهای داوطلب برای کمک نیاز دارند.

ازآنجاکه خطوط ارتباطی بسیار زیادی از روستاها هنوز قطع است لذا حجم خسارت‌ها و یا مشکلات ریزودرشت مردم نامشخص است.

اگرچه هوانیروز با اختصاص یک بالگرد برای کمک‌رسانی در منطقه حضور دارد اما حجم خسارت‌ها و گستردگی منطقه به‌هیچ‌وجه تناسبی با خودروهای امدادی و یا بالگردها ندارد و هنوز بسیاری از مناطق نیازمند امدادرسانی هستند.

سوخت و وسایل گرمایشی ازجمله نیازهای مردم منطقه است که بتوانند در این هوای سرد تا آرام گرفتن سیلاب از جان خود و خانواده‌شان در برابر سرما محافظت کنند.

ازآنجاکه به دلیل اقلیم خشک بسیاری از منازل خشتی و گلی هستند و از سویی سقف برخی منازل هم با چوب و نی ساخته‌شده و ایزوگام ندارند بنابراین اغلب منازل روستایی دچار خسارات زیاد و آب‌گرفتگی شده‌اند.

بنا بر گفته افراد محلی امکانات هلال‌احمر مانند چادر سیار، نایلون برای پوشیدن سقف منازل و وسایل گرمایشی با توجه به حجم خسارت‌ها و پراکندگی روستاها کافی نیست و این کمبود هم چنان محسوس است.

نیازمند کمک‌های مردمی  

در همین راستا استاندار سیستان و بلوچستان شامگاه یک‌شنبه با اشاره به اینکه حجم خسارت‌ها بسیار زیاد است ابراز کرد: با توجه به حجم بالای بارش‌ها، وقوع سیلاب، زیرآب رفتن نقاط روستایی و اراضی کشاورزی و بی‌خانمان شدن خانوارها به حمایت ملی و عزم و اراده بالا برای جبران خسارت‌ها نیاز دارند.

احمدعلی موهبتی افزود: یاری‌رساندن به مردم آسیب‌دیده به نگاهی ملی و حضور مدیران برجسته کشور و مشارکت اقشار مختلف مردم ایران و خیران نیاز دارد.

وی افزود: در همین راستا نیازمند بالگرد، قایق، مواد غذائی و آب و لوازم بهداشتی و کمک‌های امدادی هستیم.

وی ابراز کرد: در حال حاضر بیش از هر زمان نیازمند قایق و بالگرد برای نجات جان مردم و ارسال کمک‌ها به روستاهای مختلف هستیم.

کمبود ماشین‌آلات

نماینده مردم خاش در همین حال با تشکر از تلاش‌های ستاد بحران استان، یادآور شد: متأسفانه امکانات و زیرساخت‌های مناسب مانند بلدوزر، لودر، گریدر و بیل مکانیکی به‌اندازه کافی برای بازگشایی راه‌های مواصلاتی و روستایی وجود ندارد و با کمبود شدید نیروی اعزام و نجات روبرو هستیم.

علی کرد افزود: ضروری است تا ستاد بحران کشور در اسرع وقت به‌صورت فوری و اورژانسی اعتباراتی را در اختیار ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان قرار دهد تا استانداری‌ها و فرمانداری‌ها امکانات را از طریق بخش خصوصی به‌صورت اجاره‌ای تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.