بندرعباس- «بندر مقام» در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان دهستانی است که زمانی مقر حکومت قبیله «بنی حمّاد» بوده است که هنوز هم بقایایی از آثار آن دوره در این منطقه دیده می‌شود.

اعتراض دوستداران محیط زیست در بندر مقام چقدر وارد است؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: گفتنی است فعالیت ماشین‌آلات سنگین برای اجرای طرح پرورش میگو در این منطقه حال موجب شده تا بسیاری از کاربران فضای مجازی و جوامع محلی اعتراض خود را به گونه‌های متفاوت در این راستا نشان دهند.

در همین راستا در برخی از سایت‌های محلی عنوان‌شده که این بندر زیستگاه لاک‌پشت‌های پوزه عقابی است و لذا حیات این‌گونه در این بندر به‌واسطه ایجاد سایت پرورش میگو به خطر افتاده است.

حضور ماشین‌آلات سنگین و خاک‌برداری در ۱۷ دی‌ماه امسال حال اعتراضات را به‌جایی رسانده است که فرماندار بندرلنگه تا اعلام نتیجه و بررسی تکمیلی دستور به توقف این طرح داده است .

زیستگاه لاک‌پشت‌ها شایعه یا واقعیت

اگرچه دوستداران محیط‌زیست نگران تخریب زیستگاه لاک‌پشت‌ها هستند اما داود میرشکار  مدیرکل دفتر حفاظت زیست‌بوم‌های دریایی و ساحلی سازمان محیط‌زیست این موضوع را شانتاژ خبری خوانده و گفته است: «به‌هیچ‌عنوان تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های منقار عقابی در ساحل این بندر ثبت‌نشده است. »

البته وی تأکید کرده است: «این پروژه مجوز ۱۹ گانه‌ای از ارگان‌های ذی‌ربط را دریافت کرده است»

پهنه تاریخی یا غیر تاریخی

باوجوداینکه بسیاری از کاربران فضای مجازی و دوستداران آثار تاریخی به‌نوعی دیگر ابراز نگرانی کرده و می‌گویند این منطقه پهنه تاریخی و گردشگری است اما مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان  می‌گوید: این بخش از ساحل، پهنه گردشگری و میراث فرهنگی نیست.

رضا برومند  می‌افزاید: این پروژه در اراضی ملی در حال اجرا است و به همین دلیل کارگروه استانی مجاز است متناسب با نیاز استان مجوزهای لازم را صادر کند.

برومند می‌افزاید: کاربری این اراضی معمولاً مشخص نیست بااین‌حال این پروژه همه استعلام‌ها را گرفته است.

مشکل زیست‌محیطی هست یا نیست

در این رابطه مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان نیز برای اینکه قصوری متوجه این اداره کل نباشد ابراز می‌کند:«در این طرح مقرراتی مانند حفظ حریم دریا رعایت شده و محل عملیات خاک‌برداری نیز حدود ۵۰۰ متر با صخره‌های شنی فاصله دارد و لذا محیط‌زیست مخالفتی با این طرح ندارد

حبیب مسیح تازیانی بیان می‌کند: متولی تعیین پهنه گردشگری نیز سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان است اما وقتی این مجموعه هنوز اقدامی برای ثبت آن به‌عنوان محدوده گردشگری نکرده، محیط‌زیست نمی‌تواند خودسرانه برای آن حریم گردشگری تعیین کند.

گفتنی است در این راستا با توجه به اینکه محیط‌زیست و هم‌چنین اداره کل میراث فرهنگی هر یک خود را مبرا از هرگونه اقدام می‌دانند لذا باید در انتظار نشست تا نتیجه تحقیقات فرمانداری اعلام شود تا مشخص شود آیا مشکل زیست‌محیطی داریم یا خیر و رسیدگی به این موضوع در دایره اختیارات کدام اداره است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.