جعفر قادری گفت: آنچه در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی و عدم دریافت درآمدهای نفتی ملاک است عدم دریافت مالیات از همه تولید کنندگان است چرا که بخشی از بودجه دولت با معافیت کامل تولید تحت الشعاع اثرات منفی قرار می گیرد.

افزایش مالیات بر تولید باعث فرار سرمایه‌ها به بازارهای سوداگری ودلالی می‌شود

جعفر قادری اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با قدس آنلاین با اشاره به دلایل اهمیت حمایت از تولید ملی و معافیت نسبی تولید از مالیات گفت: کاهش مالیات بر تولید مسأله مهمی است؛ اما آنچه در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی و عدم دریافت درآمدهای نفتی ملاک است عدم دریافت مالیات از همه تولیدکنندگان است چرا که بخشی از بودجه دولت با معافیت کامل تولید تحت الشعاع اثرات منفی قرار می گیرد لذا همچنان در اقتصاد ایران ظرفیت اخذ مالیات از تولید وجود دارد. قطعا نوع مالیاتی که بر تولید تحمیل می شود باید متفاوت از سایر پایه‌های مالیاتی باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه تحمیل فشار مالیاتی بر تولید کننده به نفع تولید و سرمایه گذاری در اقتصاد تولیدی نیست بیان داشت: افزایش مالیات بر تولید یکی از عوامل منجر به فرار سرمایه ها از بازارهای تولید و حضور پررنگ آنها در بازارهای سوداگری ودلالی می شود لذا تحمیل مالیات بر تولید کننده منجر به کاهش انگیزه سرمایه گذاری در تولید می شود. اخذ مالیات بر ارزش افزوده مسأله مهمی در تمام دنیاست اما نوع رویکرد دولتها به آن در موفقیت یا عدم موفقیت این موضوع و تأثیرات آن بر تولید بسیار جدی است. اگر دولت با سیاستهای اشتباه مالیات مضاعفی بر تولید کننده تحمیل کند رویه های سرمایه گذاری در تولید به شدت آسیب می بیند.

وی با تحلیل چگونگی دریافت صحیح مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: روش اخذ مالیات بر ارزش افزوده در ایران به درستی صورت نمی گیرد؛ متاسفانه  دولت مالیات بر ارزش افزوده را به مالیات بر محصول نهایی تبدیل کرده است؛ در حقیقت دولت با این کار مشکلات جدی را در عرصه اقتصاد و تولید ایجاد می‌کند در حالی که  مالیات باید بر مصرف اعمال شود نه بر تولید؛ ایجاد فشار مضاعف بر تولید منجر به تعطیلی تولید و افزایش مشکلات بیشتری برای کشور و دولت می‌شود.

جعفر قادری در پایان خاطر نشان کرد: دولت در شرایط فعلی که با  کسری وکمبود منابع دست و پنجه نرم می‌کند؛ می‌تواند با بهبود فضای کسب و کار و تلاش در راه برداشتن موانع تولید  برای تولیدی مقرون به صرفه به نفع اقتصاد عمل کند. متاسفانه آنچه از سوی دولت سر می‌زند نه تنها در راستای حمایت از تولید نیست بلکه  ضد تولید، ضد رونق و عدم حمایت از تولید کننده به شمار می‌رود بنابراین تغییر رویه و رفتارهای دولت در موضوع تولید ومالیات باید به گونه ای ترسیم شود که انگیزه تولید از بین نرود؛ دولت باید با اخذ مالیات بر دارایی و ثروت، مالیات از خودرو، ساختمان به عنوان پایه های مالیاتی جدید می‌تواند علاوه بر برداشتن بار مالیاتی از تولید؛ درآمدهای قابل قبولی برای خود تعریف کند و مانع تداوم مشکلات جدی در تولید شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.