گلستان-اگرچه به گفته برخی رسیدگی به خانواده‎های جان‎باختگان و معرفی مقصران این حادثه از سوی مسئولان مربوطه و وزارت کار عملی شد، اما تعدادی از خانواده‌ها در خصوص مشکلات معیشتی به‌تازگی دست به نامه شده و در خصوص حل مشکلات معیشتی از نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان و امام‌جمعه گرگان خواستار توجه به وضعیت خود شدند.

مشکلات خانواده‌های «معدن یورت» به کجا رسید؟

گروه استان ها-گلستان- مهدی توحیدی: در حالی بیش از دو سال از حادثه  انفجار معدن زمستان یورت در سال ۹۶ می‌گذرد اما به نظر می‌رسد که خانواده ۴۳ معدنچی جان‌باخته در این حادثه همچنان با مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند و عده‌ای  از خانواده‌ها مدعی هستند که هنوز برخی از مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند .

اگرچه به گفته برخی رسیدگی به خانواده‎های جان‎باختگان و معرفی مقصران این حادثه از سوی مسئولان مربوطه و وزارت کار عملی شد، اما تعدادی از خانواده‌ها در خصوص مشکلات معیشتی به‌تازگی دست به نامه شده و در خصوص حل مشکلات معیشتی از نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان و امام‌جمعه گرگان خواستار توجه به وضعیت خود شدند.

ضرورت تهیه گزارش از وضعیت خانواده‌ها

گفتنی است در همین رابطه نماینده ولی‌فقیه در گلستان و امام‌جمعه گرگان اظهار می‌کند: آن‌گونه که اطلاع دارم، خانواده بسیاری از جان‌باختگان معدن زمستان یورت آزادشهر در شرایط سخت معیشتی به سر می‌برند که لازم است درزمانی کوتاه به مشکلات آنان رسیدگی شود.

آیت‌الله سید کاظم نور مفیدی اظهار داشت: خانواده جان‌باختگان این حادثه در نامه‌ای اعلام کردند که همچنان با مشکل دست‌وپنجه نرم کرده و وعده‌های فراوان داده‌شده به آن‌ها هنوز محقق نشده است.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: فرماندار آزادشهر باید از وضعیت این خانواده‌ها گزارشی تهیه‌کرده و در اختیار مسئولان بالادستی قرار دهد.

قول‌ها عملی شده است

در همین رابطه به‌منظور دریافت پاسخ مبنی بر اینکه تا چه حد وعده‌های دولت در خصوص حل مشکلات خانواده‌های جان‌باختگان عملی شده است با دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان گفت‌وگو کردیم.

غلامرضا طالبا در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با اشاره به اینکه در رابطه با بازماندگان آن قول‌هایی که در زمان آقای ربیعی وزیر اسبق کار داده‌شده همه قول‌ها و وعده عملی شده است،افزود: فقط  برخی مشکلات حقوقی بین بازماندگان و وراث به وجود آمده که مقداری از پول‌هایی که قرار بود به برخی از بازماندگان داده شود دریکی از ارگان‌ها تا حل شدن مشکلات حقوقی و وراثتی مانده است.

خانواده جان‌باختگان معدن یورت در نامه‌ای اعلام کردند که با مشکل دست‌وپنجه نرم کرده و وعده‌های فراوان داده‌شده به آن‌ها هنوز محقق نشده استغلامرضا طالبا تصریح کرد:  بعد از ۱۰روز از وقوع حادثه در معدن زمستان یورت بنده به‌اتفاق مرحوم نوربخش(رئیس وقت سازمان تأمین اجتماعی) و معاون پارلمانی و مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی آزادشهر ستادی تشکیل دادیم و بدون کوچک‌ترین تشریفات و بروکراسی‌های اداری حکم بازنشستگی و پرداخت مستمری بازماندگان زده شد واز همان موقع مستمری برای بازماندگان و کارگران بیکار شده زده شد.

وی با اشاره به اینکه چون کارگاه ایمن نبود،کارگاه هم در آن موقع تعطیل وحکم مستمری ازکارافتادگی برای کارگران و شاغلان هم زده شد و بیمه بیکاری برای آن‌ها برقرار شد،عنوان کرد:مشکلی که این بین وجود داشت این بود که کارگران می‌گفتند که کارفرما در آن موقع لیست بیمه به تأمین اجتماعی ارائه نمی‌داد به همین دلیل موضوع اضافه‌کاری آن‌ها در دستمزدهای بیکاری آن‌ها محاسبه نشده و حداقل دستمزدها را می‌گرفتند،که این موضوع  موجبات ناراحتی بسیاری از کارگران را به وجود آورده بود.

دیه‌ها واریزشده است

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان بابیان اینکه دیه ها و وعده‌های داده‌شده همان موقع به‌حساب بازماندگان آن‌ها واریزشده،اظهار داشت:برخی از خانواده‌ها برای دریافتی‌ها با مشکلات حقوقی مواجه بودند که ظاهراً هنوز هم برخی از آن‌ها با این مشکلات دست‌به‌گریبان هستند؛اما به‌محض رفع مشکلات این مبالغ به‌حساب بازماندگان پرداخت خواهد شد.

اگرچه در همان سال ۹۶بازرس این پرونده کارفرمای این معدن را به دلیل نبود تجهیزات و استاندارد لازم صد در صد مقصر این حادثه شناخت اما دبیر اجرایی خانه کارگر گلستان  در مورد معرفی مقصر یا مقصران حادثه با اشاره به اینکه کمیته حقیقت‌یاب متشکل از نماینده کارگران ،نماینده کارفرمایان ،دولت و دادگستری از همان موقع تشکیل‌شده، اظهار داشت: این کمیته از شورای عالی کار معرفی‌شده بودند، اما نتیجه این کمیته هنوز بعد از سال‌ها به‌طور دقیق مشخص نشده است.

پیگیری مشاغل سخت

طالبا در خصوص رفع مشکلات بازنشستگی با عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور کارگران معدن زمستان یورت نیز اظهار داشت:طی آخرین نامه‌ای که شورای اسلامی کار در یک نامه رسمی به اداره کار استان و خانه کارگر ارسال کرده عنوان‌شده است که؛ پیمانکارانی که در سال‌های ۹۴،۹۵ و۹۶در معدن یورت به‌صورت پیمانی کار می‌کردند،لیست بیمه کارگران را  ۲۵ روز و ۲۰روزبه تأمین اجتماعی پرداخت‌شده است.

وی تأکید کرد: در این خصوص نامه‌ای به وزیر کار آقای شریعتمداری دادیم و به وزیر گفتیم که به دلیل همین خلأ بیمه‌ای که پیمانکار به وجود آورده،بسیاری از کارگران نمی‌توانند با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شوند؛بنابراین باید ۲۵سال سرکار باشند وبید ۵سال اضافه‌کار کنند.

وی بابیان اینکه طی جلسه‌ای با مدیرکل کار و مدیر تأمین اجتماعی استان قرار شد این خلأ بیمه‌ای حل  شود افزود: این مشکل نیز به‌زودی حل خواهد شد و تعداد ۷۰نفر از پرسنل معدن یورت با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.