به نظر می‌رسد مقامات قطری از ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا و استفاده از خاک این کشور برای تدارک حمله‌ در موضع انفعال همراه با ترس از تشدید درگیری‌ها قرار دارند، به همین خاطر در تلاشند سکوت و همراهی خود در قضیه ترور سردار سلیمانی را توجیه کنند و در همین راستا سفر به ایران را تدارک دیده‌اند.

ترافیک دیپلماسی در تهران

قدس آنلاین: روزهای اخیر ترافیک رفت و آمد مقامات کشورهای منطقه به ایران افزایش یافته است. در حالی که در روزهای اخیر اقدام تروریستی آمریکا در ترور سردار سلیمانی سر و صدای زیادی در سطح منطقه و بین الملل به پا کرد و به تبع آن تنش ها بین ایران و آمریکا و نیز سطح منطقه گسترش پیدا کرد، شاهدیم که میزان سفرهای دیپلماتیک به کشورمان افزایش یافته است و بسیاری از تحلیلگران افزایش این سفرها را با وقوع چنین تحولاتی بی ارتباط نمی دانند.

در همین راستا، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان  دیروز به ایران سفر کرد و وزارت خارجه این کشور در بیانیه ای گفته است: وزیر امورخارجه پاکستان با هدف حمایت از تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها و پیشبرد مسیر دیپلماتیک به این سفر می رود و روز یک‌شنبه با حسن روحانی رئیس جمهور و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران دیدار و درباره تحولات اخیر منطقه‌ای و روابط دوجانبه میان تهران و اسلام‌آباد رایزنی کرده است.

بر اساس اعلام وزارت خارجه پاکستان، در حالی که قرار است شاه محمود قریشی پس از دیدار با مقامات ایرانی به عربستان و آمریکا سفر کند، به نظر می‌رسد او قصد دارد در پی حوادث اخیر و تشدید تنش های منطقه ای به این دو کشور سفر کند و گام هایی را در راستای کاهش تنش ها بردارد.

شاه محمود قریشی در دیدار امروز با رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه کشورش اجازه نمی‌دهد که از خاک آن برای تهدیدسایر کشورها به ویژه ایران استفاده شود، گفت: پاکستان خود را شریک صلح و ثبات برای جمهوری اسلامی ایران می‌داند و به هیچ عنوان نمی‌خواهد شریک مناقشه‌ای باشد که به منطقه و مخصوصاً ایران آسیب برساند.

سفر غیر منتظره امیر قطر به تهران

شاید بتوان سفر غیر منتظره امیر قطر به تهران را که برای نخستین بار از زمان به تخت نشستن وی در سال ۲۰۱۳ صورت می گیرد، سفری با اهمیت و ویژه دانست. گرچه گسترش روابط دو جانبه میان ایران و قطر از جمله دلایل سفر شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی  به ایران باشد، اما با توجه تحولات اخیر می‌توان گفت امیر قطر بیش از هر کشور دیگری تلاش دارد از میزان تنش های موجود بین ایران و آمریکا کاسته شود تا منافع حیاتی این کشور مورد مخاطره قرار نگیرد.

با توجه به گزارشی که روزنامه دیلی میل منتشر کرده، پهپادی که حمله به سردار سلیمانی و شهادت وی را انجام داده است از پایگاه آمریکا در قطر فرستاده شده است. گفته شده که پرتاب این موشک‌ها از طریق یک پهپاد ام‌کیوـ۹ (MQ-۹) صورت گرفته که از مقر ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا در قطر به آنجا فرستاده شده است.  

اگرچه هم مقامات قطری و هم مقامات ایرانی این مساله را تکذیب کرده و گفته‌اند که دو پایگاه التاجی و عین الاسد عراق محل برخاستن پهپاد بوده است، اما توئیت "امیر موسوی"، دیپلمات سابق وزارت خارجه جمهوری اسلامی که همزمان با سفر امیر قطر به تهران در صفحه شخصی خود در توئیتر به زبان عربی چنین نوشت نیز قابل تأمل است و احتمال حضور امیر قطر در تهران را به دلیل ارائه توضیحاتی درباره حمله موشکی آمریکا تقویت می کند. موسوی در این توئیت نوشته است: "اولین سفر امیر قطر به تهران برای ادای توضیحات درباره موضوع استفاده از پایگاه نظامی العدید در عملیات ترور شهید قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس و همرزمانشان و عمل به وعده اش مبنی بر بستن آن لانه و مرکز تروریستی صورت می گیرد .. و انتظار چنین می رود"

ارائه پیشنهاد پرداخت غرامت ۳ میلیارد دلاری از سوی قطر

همچنین میدل ایست آنلاین نیز دیروز در خبری پیرامو سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به ایران مدعی شده است که انگیزه سفر غیر منتظره امیر قطر در بحبوحه تنش های منطقه ای جاری بین ایران و آمریکا ارائه پیشنهاد پرداخت غرامت ۳ میلیارد دلاری این کشور به حسن روحانی بابت سرنگونی هواپیمای اوکراینی است. طرح این موضوع در حالی است که تاکنون هیچ یک از مقامات قطری و ایرانی نسبت به آن واکنش نشان نداده اند، اما موضوع پیشنهاد غرامت آنهم با مبلغ ادعایی بر ابهام مساله افزوده است زیرا طبق برآوردهایی که مقامات کشورمان درباره میزان خسارت سقوط هواپیمای اوکراینی شده، مجموع غرامت پرداختی ایران بابت این سانحه حدود ۱۵۰ میلیون دلار است.

علاوه بر آن، امیر قطر در دیدار با رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و قطر همواره در تحولات گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی در سطوح مختلف با هم رایزنی‌ها و همکاری‌های گوناگون داشته‌اند، گفت: معتقدیم افزایش تنش در منطقه هرگز به نفع کشورهای منطقه و جهان نیست و آنچه از ایران در قبال مسائل منطقه دیدیم، همواره حکمت و تدبیر بوده است. شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی افزود: معتقدیم باید برای حفظ امنیت در این منطقه با جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری تاثیرگذار در منطقه همکاری کنیم و هرگونه همکاری امنیتی در این منطقه بدون حضور ایران ارزشی ندارد.

برخی از تحلیلگران معتقدند سفر امیر قطر به تهران که دومین سفر مقامات بلندپایه سیاسی این کشور است، با هدف ابلاغ پیام محرمانه آمریکا به ایران انجام شده است. در حالی که در مقابل این دیدگاه عنوان می شود ایران حامل پیامی برای آمریکایی هاست و می خواهد این پیام را از طریق امیر قطر که روابط خوبی هم با آمریکایی ها دارد برای این کشور ارسال کند.

هماهنگی در جبهه مقاومت؛ هدف سفر نخست وزیر سوریه به ایران

 جدای از سفر مقامات پاکستانی و قطری به ایران طی روزهای اخیر، عماد خمیس نخست وزیر سوریه نیز امروز برای رایزنی درباره  آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی و دیگر موضوعات مرتبط به دو کشور به ایران آمد.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با عماد خمیس با بیان اینکه تا زمانی که نیروهای تروریستی آمریکا در منطقه غرب آسیا حضور داشته باشند این منطقه به ثبات، آرامش و امنیت پایدار دست نخواهد یافت، تصریح کرد: بدون شک در سایه وحدت ملت ها و دولت های منطقه خروج شرارت امیز آمریکا تحقق می‌یابد.

با توجه به تحولات اخیر منطقه ای،  به نظر می‌رسد هدف بعدی نخست وزیر سوریه از سفر ایران در راستای رایزنی های دیپلماتیک پیرامون تحولات دو کشور و اقدامات لازم برای هماهنگی در جبهه مقاومت صورت گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.