پس از درگذشت سلطان قابوس و انتصاب هیثم بن طارق به عنوان سلطان جدید، عمان وارد مرحله جدیدی شده و پیش بینی می شود شاهد انعطاف های سیاسی بیشتری باشیم.

سلطنت عمان/ نگاهی به تاریخ حکومت «سلطان قابوس» و چشم انداز آتی حکومت «سلطان هیثم»

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، این روزها و پس از درگذشت «سلطان قابوس» پادشاه عمان این کشور کانون توجهات قرار گرفته و مقامات بلندپایه از کشورهای مختلف به ویژه کشورهای منطقه برای تسلیت درگذشت سلطان قابوس و تبریک انتصاب هیثم طارق به عنوان پادشاه جدید عازم این کشور شده اند.

سلطنت عمان هم از لحاظ جغرافیایی و استراتژیک و هم از لحاظ سیاسی و اقتصادی از جایگاه خوبی برخوردار است و گرچه یک نظام پادشاهی غیر دموکراتیک بر آن حاکم است، اما در دوران سلطان قابوس به دلیل عملکرد خوبی که چه در عرصه اقتصادی، اجتماعی و حقوق مدنی و چه در عرصه سیاست خارجی و روابط دیپلماتیک با تمام کشورهای دنیا داشته، مورد رضایت و اقبال عامه مردم بوده است.

سلطان قابوس زمانی که پس از کودتا علیه پدر خود زمام امور در عمان را بدست گرفت تمام تلاش خود را کرد تا به مشکلات داخلی دوران پدر که کشور را منزوی کرده بود پایان دهد و با افزایش بودجه های آموزشی، اجتماعی، بهداشتی و تحکیم زیرساخت ها سطح رفاه مردم عمان را به نسبت قابل توجهی ارتقا داد و پس از اتفاقاتی که سال 2011 در کشورهای عربی تحت عنوان بهار عربی روی داد سلطان قابوس با افزایش حقوق ها، ایجاد فرصت های شغلی جدید و مجازات مسئولان فاسد رضایت مردم را جلب و از وقوع اتفاقات ناگوار در این کشور جلوگیری کرد.

در عرصه سیاست خارجی هم سیاست میانه روی و میانجیگری سلطان قابوس برای حل اختلافات میان طرف های مختلف مشهور است و  او در اکثر نزاع ها و اختلافات در منطقه و جهان از جمله اختلافات غرب با ایران، کشورهای عربی با قطر و تلاش عربستان برای قطع رابطه با ایران با اعلام بی طرفی کوشید این اختلافات را حل و فصل کند.

اکنون و پس از نزدیک به نیم قرن حکومت، سلطان قابوس این دنیا را ترک گفته و شورای سلطنتی «هیثم بن طارق بوسعید» را به عنوان پادشاه جدید معرفی کرده است. هرچند سلطان هیثم در مراسم سوگند خود به عنوان سلطان جدید تاکید کرد که به سیاست های سلطان قابوس ادامه خواهد داد، اما سوالاتی در مورد سیاست های آتی عمان و چالش هایی که سلطان جدید می تواند با آن روبه رو باشد وجود دارد.

«عبدالله الغیلانی» کارشناس مسائل استراتژیک عمان در گفتگو با «الخلیج آنلاین» در این خصوص می گوید: عمان در دوره سلطان هیثم وارد مرحله جدیدی شده و پیش بینی می شود شاهد انعطاف های سیاسی بیشتری باشیم. سلطان هیثم مشروعیت خود را از وصیت سلطان راحل گرفته است؛ هرچند در قانون اساسی عمان دو راه برای انتخاب سلطان وجود دارد که یکی همین وصیت سلطان و دیگری اقدام شورای خاندان حاکم در انتخاب سلطان جدید است اما خاندان حاکم از این حق خود گذشت و یا آنکه در مورد شخص خاصی به توافق نرسید، از همین رو به وصیت سلطان قابوس عمل کرد.

الغیلانی می افزاید: مرحله جدید چالش ها و تحولات خاص خود را دارد و سلطان هیثم خود را مقابل ناخوشایندی هایی خواهد یافت که در هر صورت باید با آن تعامل و ابزارهای سیاسی خاص آن را ابداع کند. تاکید وی بر ادامه راه سلطان قابوس به کلیات و اصول اشاره دارد، اما اداره جزئیات امور سیاسی و حل پرونده های سخت در مرحله آتی، سیاست های خاص خود را می طلبد.

به گفته این کارشناس عمانی سلطان هیثم در دوران حکومت خود با اتکا بر سه رکن مهم عمان را رهبری خواهد کرد که اولین آن سابقه دیپلماتیک و اطلاع او از پیچیدگی های سیاست خارجی است. دوم اینکه سابقه ای طولانی در امور فرهنگی دارد و رکن سوم ریاست سازمان چشم انداز 2040 کشور است که چشم انداز آتی او را آسان تر می کند.

اما در هر صورت سیاست های دولت عمان در دوره سلطان هیثم دستکم در کوتاه مدت تحولات دراماتیکی را شاهد نخواهد بود و عمان ویژگ های خاصی دارد که امکان بلوغ نهضت اقتصادی و عمرانی را فراهم می کند که از جمله این ویژگی ها ترکیب جمعیتی، میراث غنی تاریخی، موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیک آن است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.