کارشناس مخاطرات اداره کل سازمان زمین‌شناسی مشهد گفت: از ۱۲ دی‌ماه که زلزله ۵.۸ ریشتری در سنگان خواف به وقوع پیوست تا ۲۳ دی‌ماه بیش از ۷۰ پس‌لرزه و ۴ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۴ ریشتر طی ۱۲ روز اتفاق افتاده است.

۷۰ پس‌لرزه و ۴ زمین‌لرزه در سنگان خواف طی ۱۲ روز

به گزارش قدس آنلاین، ناصر نعیمی قصابیان عنوان کرد: تاکنون زمین‌لرزه‌های بزرگ ۵.۸ ریشتری در عمق ۱۱ کیلومتری زمین و ۴.۶ ریشتری در عمق ۹.۵ کیلومتری ۱۲ دی‌ماه، زلزله‌ای به بزرگی ۴ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در ۱۵ دی‌ماه و زلزله دیگری به بزرگی ۴ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین ۲۰ دی‌ماه و ۷۰ پس‌لرزه دیگر سنگان خواف را لرزانده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا زمانی که انرژی ذخیره شده زمین تخلیه شود این پس‌لرزه‌ها طی دو تا سه ماه آینده ادامه داشته باشند و این وضعیت عادی است.

کارشناس مخاطرات اداره کل سازمان زمین‌شناسی مشهد تصریح کرد: منطقه سنگان که قسمت خاور شمال بلوک لوت ایران را در بر می‌گیرد بین گسل درونه و گسل دشت بیاض واقع شده است.

وی عنوان کرد: خود گسل درونه به سه بخش خاوری، مرکزی و باختری تقسیم می‌شود که بخش خاوری در منطقه سنگان واقع می‌شود، بین گسل دشت بیاض و بخش خاوری گسل درونه گسل‌های فعال و لرزه‌زایی همانند جنگل، خواف، نهور، سنگان و... هستند که هر از گاهی زمین‌لرزه‌هایی در این منطقه اتفاق می‌افتد.

نعیمی قصابیان اظهار کرد: چون این منطقه محل تجمع تنش در خاور ایران هم محسوب می‌شود به همین دلیل شاهد زمین‌لرزه‌های بسیاری در این منطقه هستیم.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود زمین‌لرزه‌های اخیری که در سنگان اتفاق می‌افتد مربوط به سرشاخه‌های فرعی  گسل دشت بیاض باشد، در منطقه سنگان دو سری سازوکار وجود دارد که یکی راندگی بوده و بیشتر منشعب از شاخه‌های گسل درونه هستند، اما با توجه به مکانیسمی که در این منطقه اتفاق افتاده بیشتر این زمین‌لرزه‌ها به شاخه‌های فرعی گسل دشت بیاض مربوط است.

کارشناس مخاطرات اداره کل سازمان زمین‌شناسی مشهد افزود: با توجه به اینکه گسل‌هایی به صورت شمالی جنوبی در این منطقه هستند که گسل دشت بیاض را قطع می‌کند اگر این گسل فعال شود احتمال اینکه زمین‌لرزه‌ای بیشتر از ۵.۸ ریشتر اتفاق بیفتد، وجود دارد.

وی عنوان کرد: گسل دشت بیاض، گسل کوریزان که روند شمالی جنوبی دارد و گسل دشت بیاض را قطع می‌کند، گسل جنگل، گسل خواف و گسل سنگان از جمله گسل‌های فعال در این منطقه هستند.

نعیمی قصابیان گفت: در مسیر گسل دشت بیاض شهرهای مهمی از جمله کاخک، خضری دشت بیاض، فردوس و برخی روستاهای کوچکی قرار دارند که نگرانی‌های خاصی را ایجاد می‌کنند، اکنون ۱۰۰ گسل فعال خطرزا در استان خراسان رضوی وجود دارند.

وی با اعلام اینکه هر ۱۰ سال در کشور شاهد بروز زمین‌لرزه‌ای مخرب با ۷ ریشتر و یا بالاتر از آن هستیم، سهم خراسان‌رضوی از این زمین‌لرزه‌ها را حدود دو زمین لرزه در هر ماه با بزرگی ۳ تا ۴ ریشتر و هر شش ماه یک زمین لرزه با ۴ تا ۵ ریشتر دانست.

کارشناس مخاطرات اداره کل سازمان زمین‌شناسی مشهد ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۵۰ زمین‌لرزه با بزرگای بیش از ۴ ریشتر، حدود ۷۰۰ زمین‌لرزه با بزرگی سه تا ۴ ریشتر و حدود ۸ هزار زمین‌لرزه با بزرگی کمتر از ۳ ریشتر در کل کشور اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: از این ۱۵۰ زمین‌لرزه حدود ۴ زمین‌لرزه یعنی بین ۲.۵ تا ۳ درصد زمین‌لرزه‌های بالای ۴ ریشتر کل کشور در استان خراسان رضوی به وقوع پیوسته است.

نعیمی قصابیان اظهار کرد: در راستای گسل درونه دومین گسل بزرگ فعال کشور شهرهای خواف، رشتخوار، تربت‌حیدریه، کاشمر، بردسکن و درونه جزء مراکز پرجمعیت هستند که ریسک زمین‌لرزه در آن‌ها زیاد است.

وی گفت: خطر زلزله در استان خراسان رضوی بخش عمده‌ای از این استان را تهدید می‌کند، خراسان رضوی ظرفیت لرزه‌خیزی بالایی داشته و ۶۵ درصد پهنه این استان خطر نسبی بالایی برای وقوع زلزله دارد و ۳۵‌ درصد دیگر نیز از این لحاظ متوسط است و در اکثر شهرهای بزرگ استان ریسک زمین‌لرزه وجود دارد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.