۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 687979

یادداشت/

پس از واقعه!

سید جلال فیاضی

پس از صبحگاه شوم سیزدهم دی ماه که سردار رشید اسلام وقهرمان ملی کشورمان سردار قاسم سلیمانی درجنایت دولت تروریست آمریکا به شهادت رسید، تا امروز وقایع تلخ و شیرین دیگری در کشور رخ داده است. قیامت ملت‌ها در بدرقه باشکوه سردار دل‌ها جلوه‌های ماندگاری از قدرشناسی رشادت‌های سیدالشهدای مقاومت آفرید، اما بدرقه آخر در کرمان باقربانی شدن جمعی از هموطنان عزیزمان به خاطر ازدحام میلیونی مردم وبرخی بی تدبیری‌ها، ایران عزیز را داغدار کرد. سیلی محکم سپاه عزیز به قاتلان حاج قاسم در صبحگاه هجدهم دی درموشک‌باران پایگاه نظامی عین الاسد آمریکا، مرهمی بر دل زخمی مردم بود، ولی چند ساعت بعد سقوط هواپیمای اوکراینی وشهادت ۱۴۹ تن از هموطنان عزیزمان  که جمعی از آن‌ها نخبگان علمی کشور بودند وجان باختن جمع دیگری از مسافران خارجی این هواپیما، کشور را غرق ماتم کرد. شامگاه همان روز با عقب‌نشینی آمریکا، تأثیراقتدار کشور آشکار شد و موجب غرور ملی گردید، در حالی که متأسفانه صبح شنبه با اعلام دیرهنگام  خطای انسانی در شلیک موشک پدافند هوایی به هواپیمای اوکراینی، در بحبوحه فضای جنگی ساخته و پرداخته آمریکا، کشور را غمی مضاعف فراگرفت. اکنون چند نکته پس از واقعه:

۱- علت تأخیر سه روزه اعلام خبرسرنگونی هواپیمای اوکراینی در خطای انسانی آن‌گونه که به اقناع افکار عمومی بینجامد، تشریح نشده است. اگرچه مصاحبه سردار حاجی‌زاده و پذیرش صادقانه مسئولیت این اشتباه اقدامی شجاعانه بود، اما هنوز پاسخ مناسبی در خصوص علت عدم لغو پروازهای مسافری با وجود درخواست سپاه و نیز علت تأخیر در اعلام خبر این خطای انسانی به افکار عمومی وخانواده های داغدار داده نشده است. اعتماد مردم بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی کشور است وبرای بازسازی وپاسداشت این اعتماد نباید از هیچ تلاشی فروگذار کرد.

۲- دوقطبی سازی خونخواهان حاج قاسم و داغداران قربانیان هواپیمای اوکراینی از القائات دشمن و خط رسانه‌ای بیگانگان است. ملت ایران هم داغدار حاج قاسم است هم سوگوار فرزندان خود در سقوط هواپیما، مراقبت کنیم که این دوقطبی سازی مردم را رودرروی یکدیگر قرار ندهد.

۳- حماسه بدرقه حاج قاسم و تکریم وتجلیل از قربانیان سقوط هواپیما، هر دو ‌نشانه غم جانسوز ملت ماست و نباید در غوغاهای دشمن‌ساخته گم شود. پس مسئولان و فعالان فرهنگی و سیاسی در جاودانه کردن نام ویاد رشادت‌های حاج قاسم وتکریم وتجلیل از شهدای هواپیمای اوکراینی ودلجویی و احترام خانواده های محترم آنان تلاش کنند.

۴- بررسی ابعاد مختلف فنی خطای انسانی ومجازات در خور مقصران و اطلاع‌رسانی شفاف آن با رعایت ملاحظات امنیت ملی یک ضرورت است. همچنان‌که رسیدگی به سهل‌انگاری و بی‌تدبیری در مراسم تشییع سردار دل‌ها درکرمان انتظار جدی مردم است. اما بروز خطای انسانی در شرایط جنگی اتفاقی بی‌سابقه در کشورها نیست و این اشتباه اگر چه موجب  خسارتی جبران ناپذیر و داغدار کردن ملت شده است، اما  نباید سبب از یاد بردن رشادت‌ها و جانفشانی‌های نیروهای مسلح شود؛ سپاه و ارتش مدافعان جان بر کف کشور بوده و هستند و همواره باید قدرشناس آنان بود.

۵- این روزها اما هموطنان عزیز ما در سیستان و بلوچستان در محاصره سیل ومواجهه با قهر طبیعت، بامشکلات جدی مواجه‌اند و نیازمند امدادرسانی وکمک مسئولان و مردم هستند. ارتش و سپاه درچنین مواقعی میداندار اصلی کمک رسانی به مردم آسیب دیده‌اند و حاشیه سازی نباید آن‌ها را از امداد به هموطنانمان بازدارد. در این شرایط صدای  هموطنان عزیز و مظلوم سیستان و بلوچستان رابشنویم وبه یاری این عزیزان بشتابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.