۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 687988

یادداشت/

بودجه‌های محقق‌نشدنی سال ۹۹

وحید شقاقی شهری/ اقتصاددان و استاد دانشگاه

کسری بودجه سال ۹۹ امکان تحقق بودجه عمرانی یا اشتغال‌زایی را از دولت خواهد گرفت. آنچه آقای نوبخت به عنوان اشتغال‌زایی برای سال ۹۹ مطرح کرد با کسری بودجه فعلی به هیچ‌وجه امکان تحقق ندارد؛ بنابراین نه‌تنها نمی‌توان به اشتغال‌زایی در سال آینده امیدوار بود بلکه اختصاص ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه فعالیت‌های عمرانی نیز با تردیدهایی روبه‌روست.

تحقق و افزایش بودجه عمرانی منوط به افزایش فروش نفت و درآمدزایی بیشتر نفتی است، بنابراین فروش نفت عامل اصلی تحقق بودجه عمرانی خواهد بود. عدم فروش نفت توسط دولت وعدم درآمدزایی دراین بخش به منزله آن است که امکان تخصیص و تأمین بودجه عمرانی وجود ندارد؛ بنابراین  پیش‌بینی این است که سال آینده در پروژه‌های عمرانی به دلیل مشکلات بودجه‌ریزی و کسری بالای بودجه دولت پروژه‌های عمرانی یا با تأخیر یا به صورت کامل اجرایی و عملیاتی نشود.

 عملاً با وضعیت کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی، امکان تأمین اعتبار پروژه‌های عمرانی وجود نخواهد داشت یا پیشرفت در پروژه‌های عمرانی دور از انتظار خواهد بود. متأسفانه عدم اختصاص لازم به بودجه‌های عمرانی یکی از مسائل اقتصادی و بودجه‌ای زیان‌آور است که هر سال به یکی از برنامه‌های دولت در کاهش بودجه‌های اعتباری تبدیل شده است، بنابراین اوضاع فعالیت‌های عمرانی در سال آینده وخیم‌تر خواهد بود؛ مگر اینکه دولت توجه خاصی به  بودجه‌ریزی عملیاتی داشته باشد تا با دگرگونی و اصلاح ساختار اساسی در نظام بودجه بتواند در امر فعالیت‌های عمرانی مفید واقع شود. متأسفانه لایحه بودجه سال آینده عملاً مانند لوایح سال‌های گذشته است و تغییر محسوس و معنی‌داری در آن اعمال نشده است؛ بنابراین پر واضح است که بودجه ۷۰ هزار میلیارد تومانی فعالیت‌های عمرانی نیز محقق‌شدنی نیست.

طبیعتاً بخشی از اشتغال‌زایی از کانال بودجه‌های عمرانی قابل تحقق است و عدم تأمین بودجه لازم فعالیت‌های عمرانی به معنای عدم‌تحقق بخشی از اشتغالی است که آقای نوبخت از آن سخن گفته است. به نظر می‌رسد دولت در اعلام ایجاد ۹۸۸ شغل بیش از آنکه واقع‌نگرانه به مسائل اقتصادی، ظرفیت‌ها، امکانات بودجه‌ای و سرمایه‌گذاری نگاه کرده باشد با یک نگاه آرمانی به مردم وعده داده است. ایجاد اشتغال نیازمند الزامات، تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های مختلفی است که یکی از الزامات تخصیص بودجه عمرانی است که تحقق آن در شرایط کنونی دور از ذهن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.