در حالی که هنوز برخی از مردم نسبت به دریافت نکردن یارانه معیشتی اعتراض دارند و پیگیر این مسئله هستند و ستاد شناسایی مشمولان کمک‌های معیشتی تأکید دارد که خطایی در پایش یارانه‌بگیران بنزین رخ نداده، هیئت وزیران نیز از شرایط جدید برای پرداخت حمایتی رونمایی کرد که ممکن است منجر به حذف برخی افراد از فهرست یارانه‌بگیران شود.

شرایط جدید پرداخت یارانه‌ معیشتی

زهرا طوسی/

 در حالی که هنوز برخی از مردم نسبت به دریافت نکردن یارانه معیشتی اعتراض دارند و پیگیر این مسئله هستند و ستاد شناسایی مشمولان کمک‌های معیشتی تأکید دارد که خطایی در پایش یارانه‌بگیران بنزین رخ نداده، هیئت وزیران نیز از شرایط جدید برای پرداخت حمایتی رونمایی کرد که ممکن است منجر به حذف برخی افراد از فهرست یارانه‌بگیران شود.

ستاد شناسایی مشمولان کمک‌های معیشتی اعلام کرده بررسی حساب و دارایی خانوار با حضور نمایندگانی از نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کل انجام شده ‌و این پایش ممکن است منجر به حذف یارانه برخی نیز شود. ظاهراً دولت از سال آینده هر ۶ ماه یک بار حساب تمامی دریافت‌کنندگان یارانه را مورد بازبینی قرار می‌دهد و چنانچه تشخیص دهد افرادی صاحب تمکن مالی شده‌اند و یا مستحق دریافت یارانه نیستند آن‌ها را حذف و افراد مستحق را جایگزین می‌کند. بنابراین درخواست بررسی مجدد برخی افراد برای دریافت یارانه هم در این پروسه بررسی و نتیجه آن مشخص می‌شود.

بدین‌ترتیب طبق آنچه ستاد پرداخت یارانه حمایتی اعلام کرده، متقاضیان نیاز نیست که کار خاصی انجام بدهند و چنانچه مشمول دریافت یارانه شناخته شدند به صورت خودکار به آن‌ها پیامک ارسال می‌شود و یارانه آن‌ها به همراه یارانه معوق به حسابشان ریخته می‌شود.

البته اینکه بسیاری از مردم می‌گویند گردش مالی حساب آن‌ها در یک دوره زمانی خاص بررسی شده و همزمان با واریز وام ازدواج یا ‌پول فروش خانه و خودروشان بوده است نیز از نظر ستاد شناسایی مشمولان کمک‌های معیشتی قابل پذیرش نیست، چرا که به گفته حسین میرزایی، سخنگوی این ستاد، گردش مالی حساب افراد در سه سال گذشته یعنی از سال ۹۵ تا ۹۸ بررسی شده و میزان واریز و برداشت از حساب افراد در این سه سال تقسیم بر تعداد ماه‌های این دوره شده تا میانگین و معدلی از گردش مالی افراد بدست آید.

راه اعتراض همچنان برای عده دیگری از شهروندان نیز که مدعی هستند کارفرما از حساب بانکی و کارتخوان آن‌ها سوءاستفاده کرده و گردش مالی حساب این افراد به پای گردش مالی متقاضی یارانه معیشتی گذاشته شده است، باز است. این افراد از نظر دولت قربانی پدیده حساب‌های اجاره‌ای و کارتخوان اجاره‌ای هستند که راه فرار مالیاتی را برای برخی ثروتمندان باز کرده‌اند، با این حال افراد قربانی این پدیده می‌توانند درخواست بررسی مجدد بدهند.

با این اوصاف در حالی که ستاد پرداخت کمک‌حمایتی در پاسخ انتقادهای مردمی معتقد است خطایی در پایش یارانه‌بگیران بنزین رخ نداده و افرادی که مشمول کمک حمایتی نشده‌اند نیز هنوز دنبال استفاده از فرصت اعتراض خود در سایت حمایت هستند تا بلکه بتوانند این مبلغ را به درآمد خانوار خود بیفزایند، هیئت وزیران شرایط جدید پرداخت حمایت معیشتی را مشخص کرده که بر این اساس خانوارهای دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به‌ طور همزمان مشمول حمایت نمی‌شوند، شروطی که ممکن است موجب ریزش بسیاری از افراد از فهرست یارانه در ماه‌های آینده شود. طبق این مصوبه خانوارهایی که بیش از مبلغ سالانه مصوب هیئت‌وزیران درآمد داشته باشند نیز جمع یارانه‌بگیران را ترک می‌کنند. بر این اساس خانوارهای یک نفره اگر بیش از ۴۸ میلیون تومان، خانوار دو نفره بیش از ۶۰ میلیون تومان، خانوار سه نفره بیش از ۷۲ میلیون تومان، خانوار چهار نفره بیش از ۸۴ میلیون تومان و خانوارهای ۵ نفر و بیشتر ۹۶ میلیون تومان درآمد در سال داشته باشند، باید در ماه‌های آینده عطای این یارانه را به لقایش ببخشند.

جزئیات بیشتر مصوبه هیئت‌وزیران در خصوص نحوه بازتوزیع منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین بین خانوارهای مشمول، آیین‌نامه نحوه شناسایی خانوارهای مشمول دریافت کمک حمایت معیشتی به ‌شرح زیر تصویب شده است:

ماده ۱ ــ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به‌ کار می‌روند:

۱ ــ وزارت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

۲ ــ سازمان: سازمان هدفمندی یارانه‌ها.

۳ ــ خانوار: فرد یا افرادی که براساس ضوابط مورد عمل در سازمان، به‌عنوان خانوار محسوب می‌شوند.

۴ ــ کمک حمایت‌معیشتی: وجوه حاصل از افزایش قیمت بنزین موضوع مصوبه چهلم شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه که مطابق با ضوابط این آیین‌نامه به خانوارهای هدف توسط وزارت یا سازمان پرداخت می‌شود.

ماده ۲ ــ کمک حمایت معیشتی به خانوارهایی که مجموع درآمد اعضای آن‌ها از میزان مذکور در جدول زیر کمتر بوده و یا مشمول یکی از شرایط مقرر در این ماده نباشند، تعلق می‌گیرد:

 

الف ــ خانوارهای دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به‌ طور همزمان یا خانوارهای دارای دو واحد ملکی.

ب ــ خانوارهای دارای املاک و مستغلات با ارزش ۱۲ میلیارد (۱۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال در تهران و کلانشهرها و ۹ میلیارد (۹.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال در سایر شهرستان‌ها.

پ ــ خانوارهای دارای خودروهای سواری با ارزش بیش از ۳ میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا خودروهای عمومی با ارزش بیش از ۴ میلیارد (۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

ت ــ کارفرمایان دارای بیش از سه بیمه‌پرداز.

ث ــ خانوارهایی که بیش از سه سفر خارجی غیرزیارتی داشته‌اند.

ج ــ گیرندگان تسهیلات بانکی جمعاً به‌ مبلغ بیش از ۳ میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند.

ماده ۳ ــ نحوه احراز میزان درآمد و تعیین خانوارهای هدف براساس دستورعملی خواهد بود که از سوی وزارت ابلاغ می‌شود.

تبصره ۱ ــ میانگین وضعیت سه سال گذشته شاخص‌های مالی و یا میانگین برداشت ۶‌ماه منتهی به زمان تعیین وسع مبنای تشخیص سطح درآمد و امتیازدهی خانوار است. تعیین وسع خانوارها برای کمک حمایت معیشتی و سایر موارد حمایتی براساس الگو (مدل) های مورد تأیید وزارت و بدون هر گونه مداخله انسانی در نتایج حاصله صورت می‌گیرد. مشاهده و بررسی اطلاعات بانکی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است.

تبصره ۲ ــ کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۱۰) آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده (۷۰) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع تصویب‌نامه شماره ۷۰۵۶۰/ت ۵۶۲۷۸ هـ مورخ ۹/۶/۱۳۹۸ موظفند ظرف دو ماه تکلیف مذکور در آن ماده را اجرا نمایند.

ماده ۴ ــ چنانچه خانوار نسبت به نتیجه تعیین وسع اعتراض داشته باشد، می‌تواند هر سال یک بار درخواست رسیدگی نماید تا در مقاطع زمانی ۶ ماهه (خرداد و آذرماه هر سال) بررسی مجدد صورت گیرد.

تبصره ــ رسیدگی به درخواست متقاضیان کمک حمایت معیشتی در اسفندماه سال جاری انجام خواهد شد.

ماده ۵ ــ دستورعمل‌های مورد نیاز برای اجرای این آیین‌نامه توسط وزارت و سازمان تهیه و ابلاغ می‌شود.

ماده ۶ ــ مبلغ کمک حمایت معیشتی مطابق جدول زیر به خانوارهای مشمول پرداخت می‌شود.

ماده ۷ ــ دستگاه‌های اجرایی که اعتبار کمک حمایت معیشتی و یارانه‌های نقدی کارکنان خود را به‌ طور سرجمع دریافت می‌کنند، مکلفند ظرف دو ماه براساس شاخص‌های موضوع این آیین‌نامه نسبت به شناسایی خانوارهای مشمول، رفع همپوشانی و پرداخت اقدام نمایند.

ماده ۸ ــ اعتبار لازم برای شناسایی جامعه هدف و اجرای این آیین‌نامه از محل اعتبارات هدفمندکردن یارانه‌ها تأمین خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کامران ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    اینها از اول قسط دادن نداشتند دنبال بهانه هستند آقای محترم هر روز چند برابر هواپیما اوکراینی بخاطر وضعیت معیشتی زندگیشون بهم میریزه حالا برای رئیس جمهور اکراینی مهمه البته برای ما هم مهمه ولی هردو نه فقط چهار درصد
  • محمدباقرارفعی پور ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    نمی دانم
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    سایت جواب نمیده پیگیری کنین لطفا
  • هستی ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    دارن حق ناحق میکنن مورد بوده با وجود دوتا خانه ماشین مدل بالا مشمول شدن ولی ما که نه خانه نه ماشین نه شغل درست حسابی داریم مشمول نشدیم الانم اعتراض بدیم یارانمو هم ممکنه قطع کنن
  • مهسا ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    سلام...چطور نوبت ما شد شرایطم جدید شد...به یه سریا هم.خونه دارن هم ماشین مرحله اول بدون اینکه شرایط مالی شون چک بشه پرداخت شده حالا نوبت ما شده شرایط جدید شد...دروغگوها
  • محمد ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    معیشتی رو نمیدن هیچ یارانه روهم قطع میکنن،با پول یارانه یه خانواده فقط 2 روز میتونه بخور و نمیر زندگی کنه البته با روند تورم سال اینده این یارانه دیگه ارزشی نداره.سلامتی روحانی از اون دعاها کنید همگی امین
  • محمد ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    معیشتی رو نمیدن هیچ یارانه روهم قطع میکنن،با پول یارانه یه خانواده فقط 2 روز میتونه بخور و نمیر زندگی کنه البته با روند تورم سال اینده این یارانه دیگه ارزشی نداره.سلامتی روحانی از اون دعاها کنید همگی امین
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 1
    تکلیف خانواده هایی ک پول وارد شده ب حسابشان پول کارفرما بوده در قبال انجام کار و خرید تجهیزات و پول کامل از حساب خارج شده مجدد چیه این وسط؟!
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    اگرشخصی مدیریک صندوق قرض الحسنه خانوادگی باشد که وجوه اعضا صندوق به حساب شخصی مدیرواریز وازهمین حساب به اعضا وام پرداخت میکند چه میشه
  • محمد ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    اگر حساب بانکی شخصی به عنوان مدیرصندوق قرض الحسنه فعال باشه ازدیدگاه طرح معیشتی چگونه قابل بررسی است
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    من از حسای خودم مبلغی به حساب دیگرم انتقال مدادم حاتا ان هم جزو میانگین حساب شده وک گفتن 67میلیون درامد داری 3میلیون مال من بقیه مال دولت تدبیر وامید
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    سلام ما چی پارسال خونمون رو فروختیم ۱۲۰ تومن خوشحال بودیم چه خوب فروختیم چون تاقبل از اون ۸۰ تومن بیشتر نمیخریدن تا بخوایم دنبال خونه جدید بگردیم در عرض یک هفته کشور زیر و رو شد قیمت ها ۳ ررابر شد پراید ۲۲ تومنی ۵۲ تومن دیگه نتومستیم خونه بخریم پول همین جور توی حساب بانکی مون هست ضمن اینکه شوهرمم بیکار شده حالا به خاطر همون پول توی حساب یارانه همه بهمون تعلق نگرفته جالبه که میگن اگه ددباره اعتراض بزنید یارانه اصلی هم قطع میشه لعنت به همشون
  • میلاد معیدی جرفی ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    سلام اقا من میلاد معیدی جرفی هستم کار بارم خوب نیست یکی دوبار برای دوستان ماشین فروختم و ریختن به حسابم و بعد بهشون پولاشون دادم به اسم خانم یه تیبا چکی هست که خیلی وقته فروختم بعد چون چکاش برگه خورده هنوز سند نزدم سه تا بچه دارم چرا من مشمول نیستم وقعا نه خونه دارم از خودم نه ماشین نه کار درست
  • میلاد ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    اقا من نه خونه دارم نه ماشین قبلا پول مردم تو حسابم بوده بشون پس دادم بیاید از نزدیک خونه زندگیم ببینید چرا به من تعلق نگرفته
  • حمیدرضانقوی ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    من یک طلبه ی ساده غیرشاغل درهیچ ارگان دولتی وغیردولتی هستم وهیچگونه حقوق دولتی وغیردولتی ندارم. میانگین شهریه بنده طبق تمام شواهدموجوداثبات شده بین۸۰۰هزارتومان الی یک میلیون تومان است. درمقطعی بنابه درخواست برادرم که بامشکلات مالی مواجه بود امورمالی او ازطریق حسابهای بنده وبدهی های او ازطریق دسته چک های بنده برای چندین ماه بعدحتی تازمان یک سال وبیشتر ازمان صدورچک برای نجات ازدست طلبکاران وبه علت نداشتن دسته چک به خاطرچک های برگشتی فراوان و... انجام شدنه به نیت فرارمالیاتی نه بلکه به خاطربدهکاربانکی وشخصی بودن که دراستانه ورشکستگی ودرهمان حال مواجه بامسدودی حسابهایش وشکایت و دادگاه و...بود. ودرهمان حال بازبرای نجات خویش ازدست بدهکاران ماشین لیفانx60شرایطی یاهمان قسطی ولیزینکی به نام من خریدوبعدازمدت کوتاهی به صورت نقدی فروخت که الان قریب به یک سال هست که بنده وکالت فروش رابه خریدارداده ام ولی چون ماشین به علت قسطی بودن وپاس نشدن تمام چک هادررهن شرکت کرمان موتورمیباشدوسند در گرو شرکت کرمان موتور است جابجایی قطعی ونقل مالکیت وسندقطعی فروشبه طور کامل صورت نگرفته است. حال دولت محترم و ارگان های مربوطه درامدبنده رابیشتراز۹۰درصدمردم عمومی جامعه تشخیص داده و هیچ راه توضیح وشفاف سازی و ارائه وبارگذاری اسنادقرارنداده ویک طلبه ی ساده باتعداد۵نفرخانوارودرامدنهایتایک میلیون تومانی را از حمایت معیشتی محروم کرده است. ایا این انصاف است؟ در دادگاه به متهم و وکیل وی اجازه دفاع وصحبت کردن و ارائه سندمیدهندولی دراینجا...؟؟؟!!!! خواهشمندم دولتمردان ومسئولین مربوطه فکری بکنند وراهی برای دفاع وتوضیح قراردهند ورسانه های عمومی پیگیراین قضیه وچاره اندیشی وتذکربه مسئولین ذیربط باشند. ممنون و سپاس فراوان
  • حمیدرضانقوی۰۹۱۲۷۴۸۱۹۰۶ ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    من یک طلبه ی ساده غیرشاغل درهیچ ارگان دولتی وغیردولتی هستم وهیچگونه حقوق دولتی وغیردولتی ندارم. میانگین شهریه بنده طبق تمام شواهدموجوداثبات شده بین۸۰۰هزارتومان الی یک میلیون تومان است. درمقطعی بنابه درخواست برادرم که بامشکلات مالی مواجه بود امورمالی او ازطریق حسابهای بنده وبدهی های او ازطریق دسته چک های بنده برای چندین ماه بعدحتی تازمان یک سال وبیشتر ازمان صدورچک برای نجات ازدست طلبکاران وبه علت نداشتن دسته چک به خاطرچک های برگشتی فراوان و... انجام شدنه به نیت فرارمالیاتی نه بلکه به خاطربدهکاربانکی وشخصی بودن که دراستانه ورشکستگی ودرهمان حال مواجه بامسدودی حسابهایش وشکایت و دادگاه و...بود. ودرهمان حال بازبرای نجات خویش ازدست بدهکاران ماشین لیفانx60شرایطی یاهمان قسطی ولیزینکی به نام من خریدوبعدازمدت کوتاهی به صورت نقدی فروخت که الان قریب به یک سال هست که بنده وکالت فروش رابه خریدارداده ام ولی چون ماشین به علت قسطی بودن وپاس نشدن تمام چک هادررهن شرکت کرمان موتورمیباشدوسند در گرو شرکت کرمان موتور است جابجایی قطعی ونقل مالکیت وسندقطعی فروشبه طور کامل صورت نگرفته است. حال دولت محترم و ارگان های مربوطه درامدبنده رابیشتراز۹۰درصدمردم عمومی جامعه تشخیص داده و هیچ راه توضیح وشفاف سازی و ارائه وبارگذاری اسنادقرارنداده ویک طلبه ی ساده باتعداد۵نفرخانوارودرامدنهایتایک میلیون تومانی را از حمایت معیشتی محروم کرده است. ایا این انصاف است؟ در دادگاه به متهم و وکیل وی اجازه دفاع وصحبت کردن و دفاع میدهند ولی دراینجا...؟؟؟!!!
  • مرتضی ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    امروز بعد از مشاهده وضعیتم تویه سایت دیدم منو غیر مشمول دونستن ،واقعا معلوم نیست با چه معیاری میسنجن،چون من خودم مستاجرم و یه ماشین روا دارم وبا کلی بدهی بانکی الان من غیر مشمول شدم
  • مهدی مختاری ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    1 0
    این چه عدالتیه؟ از جیب یکی دیگه به زور پول بر می دارید و به عنوان کمک معیشتی به دیگران می دهید. به خاطر پرداخت مقداری پول ناچیز به مردم، مدام بر سرشان منت می گذارید و به خودتان هم افتخار می کنید. از خجالت هم خبری نیست.
  • سیدمجید ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    به لطایف الحیل از حلقوم ملت می کشن بیرون واسه اختلاس بعدی
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    0 0
    سلام من ازطریق مسیج به شماره*۶۳۶۹# شماره ملی وارد کردم جزودهک پایین هستم بیکارهم هستم یعنی شغل ثابت ندارم ب سایت مراجعه کردم میگفت واجد شرایط یکمک معیشیتی نیستی یعنی چ من فقط ی وانت دارم ماهی ۱میلیون درمیارم چکارباید بکنم برای اعتراض وارد سایت میشم شماره امنیتی وارد میکنم ی شماره دیگه میده اصلا عمل نمیکنه گفتم حتی حساب بانکی روهم ازادید ویرایش کنید ولی تاحالا هیچ کمک معیشیتی نگرفتم اگرشامل من نمیشه پس شامل هیچکس نباید بشه
  • یوسف عظیمی اقدم-شهرستان ماکو ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    0 0
    با سلام من بازنشسته فرهنگی هستم و در یافتی ماهانه ام زیر دو میلیون تومان است اما کمک معیشتی به من تعلق نمی گیر د آیا این کارحمایت از یک بازنشسته فرهنگی که 30 سال از بهترین عمر خودرا صرف تعلیم و تربیت فرزندان ایران اسلامی نموده است.
  • دانیال ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    0 0
    همش دروغه همکارا ما واشناها خانه ماشین زمین دارن شامل شدن ما نه بیان به صورت رندم بازرسی کنن اگه راست میگین به خدا مردم گناه دارن
  • اعظم ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    0 0
    سلام و خداقوت. مادر بنده، حقوق بازنشستگی میگیره که زیر دو میلیون هست . این کمک معیشتی بهش تعلق نگرفته .اعتراض کردیم ولی جوابی نگرفتیم. واقعاً بی انصافی و بی عدالتی انجام شده.