آیین رونمایی از کتاب «آقای کاف میم» خاطرات شفاهی حسن کمالیان، تصویربردار و مستندساز دفاع‌مقدس همزمان با اختتامیه اکران‌های دهمین دوره جشنواره عمار در مشهد شب گذشته در پردیس سینمایی هویزه این شهر برگزار شد.

از تاریخ فرهنگی انقلاب اسلامی غفلت شده است

قدس آنلاین: این مراسم با اکران دو مستند برگزیده همراه بود و مستند آرشیوی «امتحان» ساخته سجاد ریاحی و مستند «خاطرات موتورسیکلت» ساخته امیرحسین نوروزی برای مخاطبان پخش شد.

کتاب «آقای کاف میم» جدیدترین کتاب منتشره از سوی دفتر مطالعات جبهه انقلاب‌اسلامی است.

در این مراسم مستند کوتاهی از زندگی حرفه‌ای حسن کمالیان، عکاس دفاع‌مقدس پخش شد.

کمالیان در بخشی از سخنانش در این کلیپ گفت: وقتی برای عکاسی به حلبچه رسیدیم با یک جنایت روبه‌رو شدیم، صحنه‌های دردناکی را در آنجا دیدیم. در یکی از خانه‌ها، خانواده دور سفره نشسته بودند و موشک‌ها زندگی‌شان را نابود کرده بود، دیدن این تصاویر قابل تحمل نبود و برای مظلومیت این مردم فقط اشک می‌ریختم.

هاشم جلالی، از رزمندگان دفاع‌مقدس که از خاطرات او در این کتاب یاد شده است، گفت: یکی از ارکان مهم جنگ، بخش فرهنگی بود و مأموریت فرهنگی جنگ برعهده واحدهای انتشارات و تبلیغات سپاه بود که نقش مهمی در حفظ آثار و ارزش‌های دفاع‌مقدس داشتند.

وی با اشاره به تأثیر عکس‌ها و فیلم‌های باقی‌مانده از دوران جنگ برای حفظ ارزش‌های دفاع‌مقدس گفت: یکی از عکاسان فعال آن دوران، آقای کمالیان بود که با سلاح دوربینش در سخت‌ترین شرایط حضور داشت.

وی خاطرنشان کرد: امروز عکس‌های به جا مانده از آن دوران، اسناد محکمی از ظلم استکبارجهانی به مردم مظلوم است.

حجت‌الاسلام محرابی، از رزمندگان و مبلغان دوران دفاع‌مقدس که در این کتاب به خاطرات وی هم اشاره شده است، گفت:  بیانیه گام دوم انقلاب را چقدر از حزب‌اللهی‌ها مطالعه کردند؟ هنوز این بیانیه آن طور که باید و شاید دیده نشده است.

وی افزود: طی یک بررسی که بین حزب‌اللهی‌های مشهد داشتیم کمتر از ۱۰درصد این بیانیه مهم را خوانده بودند در حالی که مأموریت‌های مهمی در این بیانیه آمده  که عمل به آن بسیار راهگشاست.

وی خاطرنشان می‌کند: نیروهایی مثل آقای کمالیان در تمام روز می‌دویدند تا پشت صحنه‌های جنگ را نشان دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.