سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نسخه‌های خطی اهدایی سردار شهید قاسم سلیمانی به مقام معظم رهبری که در گنجینه رضوی نگهداری می‌شود را در چهل و یکمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی رونمایی کرد.

رونمایی از نسخه‎های خطی اهدایی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به مقام معظم رهبری

به گزارش قدس آنلاین، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) یکی از بزرگترین واقفان آثار موزه‌ای و نسخ خطی نفیس به آستان قدس رضوی هستند که بسیاری از هدایای اهدا شده از سوی شخصیت‎ها و هنرمندان داخلی و خارجی به ایشان را به ساحت مقدس رضوی تقدیم کرده‌اند که تعدادی از این آثار توسط سردار شهید سلیمانی به ایشان هدیه شده است.
یکی از نفایس اهدایی شهید حاج قاسم سلیمانی به مقام معظم رهبری که در گنجینه رضوی موجود است، قرآن به دست‌خط ابن نور محمد است که در سال ۱۲۸۷ هجری قمری کتابت و در مرداد ۱۳۹۸ وقف گنجینه رضوی شده است.
نسخه خطی «کَنزُ اللُغات اثر محمد بن عبدالخالق»، به خط نستعلیق یکی دیگر از نفایس اهدایی سردار حاج قاسم سلیمانی به مقام معظم رهبری است که این کتاب فرهنگ عربی به فارسی است و در تاریخ ۹۲۰ هجری قمری کتابت شده است.
کتاب خطی «ارشادُ العقلِ السلیم، اثر محمد بن محمد،» به خط نسخ و تاریخ کتابت قرن ۱۱ هجری قمری سومین نسخه اهدایی شهید حاج قاسم سلیمانی به مقام معظم رهبری است که در مرداد ۱۳۹۸ به آستان مقدس رضوی اهدا شده است.
در این مراسم که ۲۴ دی ماه در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) برگزار شد، در کنار رونمایی از نسخ خطی اهدایی این سردار شهید، از پایگاه موضوعی «سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» در کتابخانه دیجیتال نیز رونمایی به عمل آمد.
این پایگاه که مشتمل بر کتاب، مقاله، عکس، فیلم است، به معرفی و سخنرانی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، خاطرات همرزمان، و رشادت‌های این سردار سرافزار پرداخته است.
گفتنی است، شهید حاج قاسم سلیمانی در ۲۰ اسفند ۱۳۳۵ در شهرستان رابُر استان کرمان به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۵۹، عضو سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۶۰، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله شد.
این شهید بزرگوار در سال ۱۳۷۹ از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‎العالی) به فرماندهی سپاه قدس منصوب شد و در بهمن سال ۱۳۸۹ از سوی فرمانده کل قوا، درجه سرلشکری دریافت کرد.
سردار حاج قاسم سلیمانی از فرماندهان مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه بود که با رشادت‎های او و دیگر رزمندگان، در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۶ رسماً نابودی داعش را به مقام معظم رهبری (مدظله‎العالی) اعلام و در اسفند ۱۳۹۷، نشان ذوالفقار؛ عالی‌ترین نشان نظامی ایران  را از مقام معظم رهبری (مدظله‎العالی) دریافت کرد.
سردار حاج قاسم سلیمانی، در ۱۳ دی ۱۳۹۸ پس از عمری تلاش و مجاهدت، در حمله تروریستی نیروهای آمریکایی به درجه رفیع شهادت نائل آمد و به آرزوی دیرینه اش رسید و به خیل همرزمان شهیدش پیوست.

منبع: استان نیوز 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.