شهردار منطقه ۱۲ شهرداری مشهد از کاهش ۹ ساعته میانگین پاسخگویی به مراحل درخواست‌های خدمات شهرداری منطقه ۱۲ با بهره‌گیری از سامانه‌های الکترونیکی خبر داد.

نیازمند فرهنگ‌سازی برای پرورش شهروند هوشمند هستیم

به گزارش قدس آنلاین به نق از روابط عمومی سازمان فناوری و اطلاعات ارتباطات شهرداری مشهد، دکتر علی زینت‌بخش، شهردار منطقه ۱۲ مشهد گفت: قبل از اجرای این طرح میانگین پاسخگویی به مراحل مختلف درخواست‌های شهروندان ۲۲ ساعت بوده که این میانگین با کاهش ۹ ساعته به کمتر از ۱۳ ساعت رسیده است.
وی اجرای این طرح را موفق خواند و گفت:  با وجود چالش‌های فراوانی که در این راه وجود دارد؛ باید بپذیریم مسیری برای ارائه خدمات شهریِ موفق در آینده جز مسیر الکترونیکی شدن خدمات وجود ندارد و با توجه به رشد جمعیت شهری در مشهد نیاز به هوشمندسازی شهر و ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان روز به روز بیشتر احساس می‌شود.
زینت‌بخش به کمک سازمان فاوا، معاونت برنامه‌ریزی و همچنین حمایت شورا و مجموعه شهرداری از اجرای طرح الکترونیکی شدن خدمات در شهرداری منطقه ۱۲ اشاره کرد و بیان کرد: باید بگویم که زیرساخت‌های مناسب و بسترسازی‌های لازم  در دو منطقه ۱۲ و ۸ که به صورت پایلوت ارائه دهنده خدمات الکترونیکی به شهروندان بوده‌اند از قبل فراهم شده بود که در توفیق اجرای طرح اثرگذار بود.
وی یکی از چالش‌های مهم پیش روی شهر هوشمند را همگام نبودن و عدم اقبال عمومی در بهره‌گیری از روش‌های الکترونیکی دانست و افزود: مردم عادت کردند از روش‌های سنتی امور اداری خود را پیگیری کنند. به نظر من این تغییر ذائقه کار فرهنگی زیادی را می‌طلبد. باید در حوزه فرهنگ شهروندی بیشتر برنامه‌ریزی شود تا آسیب‌پذیری سیستم‌های الکترونیکی از عدم اقبال شهروندان کاهش پیدا کند.
شهردار منطقه ۱۲ شهرداری مشهد در ادامه بیان کرد: اینکه استفاده از سامانه‌های شهری راحت، ساده و آسان تعریف شود جزو وظایف ذاتی ما است. وقتی ما سامانه‌ها را طوری تعریف کنیم که در استفاده پیچیدگی‌های فراوان داشته باشد قطعاً با اقبال و استقبال عمومی روبرو نمی‌شویم و تبلیغات و کارهای مرتبط فرهنگی نیز در این خصوص راه به جایی نخواهد برد؛ اما اگر دقت لازم را داشته باشیم و در طراحی نیازهای اصلی و اساسی مردم را در مواجهه با سامانه خدمت دهنده در نظر بگیریم و سهولت برخورداری از خدمات الکترونیکی برای همه اقشار مورد نظر قرار بگیرد، قطعاً موفقیت به همراه خواهد داشت.
وی تاکید کرد: لازمه سیستمی که بخواهد مورد اقبال قرار بگیرد سهولت دسترسی، اجرا و بهره‌برداری از آن خواهد بود. باوجود اشراف به این موضوع باید در نظر داشت که به اصطلاح دیکته ننوشته غلط ندارد. ما تلاش کردیم سامانههای خدمت دهنده را با این شرایط آماده سازیم اما قطعاً ایراداتی در سیستم‌ها و سامانه‌های ما هست. ما به کمک فاوای شهرداری مشهد سعی کرده‌ایم مشکلات را برطرف کنیم تا این سامانه روز به روز قابل بهره برداری عمومی بیشتر شود.
شهردار منطقه ۱۲ شهرداری مشهد با اشاره به اینکه استارت آپ ها عمدتاً با نگاه بازتر و دست فراخ‌تری در طراحی‌های خود وارد میدان می‌شوند، گفت: استارت آپ ها به ویژه در حوزه بازاریابی سرویس‌هایی که ارائه می‌دهند دقیق‌تر وارد عمل می‌شوند و قطعاً استفاده از ظرفیت آن‌ها در ارائه سامانه‌های قوی و مورد اقبال مردم، سرعت دهنده وکمک کننده خواهد بود. شهرداری در این رابطه می‌تواند با برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و ... به استفاده از ظرفیت استارت آپ ها در ارائه خدمات شهری کمک نماید.
او همچنین در خصوص نمایشگاه شهر هوشمند که یکم تا چهارم بهمن ماه سال جاری در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار می‌شود، گفت: شهرداری منطقه ۱۲ در نمایشگاه شهر هوشمند بنا دارد حضوری پررنگ و مؤثر داشته باشد و به معرفی سامانه الکترونیکی شهرداری منطقه ۱۲ به مردم و به ویژه جامعه نخبگان بپردازد. مخاطب ما تا خدمات الکترونیکی ارائه شده را نشناسد و از آن‌ها بهره برداری نکند عملاً سخن از ارائه خدمات الکترونیکی شهری بی فایده است. از این رو این نمایشگاه  فرصت مغتنمی است که ما هم از آن بهره لازم را خواهیم برد.

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.