مازندران- مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران از ذخیره سازی ۳۰ هزارتن مرکبات در استان خبر داد.

ذخیره سازی ۳۰ هزارتن مرکبات در مازندران

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمدرضا شعبانی بعدازظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی با اشاره به اینکه از پنجم بهمن ماه مرکبات ذخیره شده به سراسر کشور ارسال می شود، اظهار کرد: مرکبات مذکور در ایام پایانی سال توزیع خواهد شد.

وی سطح زیرکشت مرکبات استان را ۱۲۰ هزار هکتار اعلام و از ۳ میلیون تن تولید در بخش باغبانی خبر داد و بزرگترین مشکل را نبود مرکز تولید نهال انبوه، سالم و استاندارد دانست.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه واریته های زیادی در استان وجود دارد، اضافه کرد: گونه ای که قابلیت کشت در این اقلیم و صرفه اقتصادی داشته باشد، وجود نداشته و مردم دسترسی به نهال های باکیفیت ندارند.

شعبانی توضیح داد: تولید کننده های نهال استان مجوز نداشته و نهال های متناسب تولید نمی کنند.

وی با بیان اینکه به شدت به سمت خُردشدن زمین های کشاورزی رفته ایم، گفت: ۱۸۹ هزار تولیدکننده مرکبات در استان داریم و میانگین زمین های هر کشاورز، ۷ دهم هکتار است.

شعبانی افزود: باید با تشکیل تعاونی های کشاورزی از خُرده مالکی جلوگیری و با جمع کردن کشاورزان در کنارهم، افزایش تولید را دنبال کنیم.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران از رشد ۳۰ درصدی صادرات مرکبات استان خبر داد و یادآورشد: در سال گذشته ۵۰ هزارتن صادرات داشتیم که امسال به ۷۰ هزارتن رسیده و پیش بینی می شود از مرز ۹۰ هزارتن عبور کنیم.

شعبانی در پاسخ به سوال قدس آنلاین در رابطه با وضعیت آفت مگس مدیترانه ای با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور نظارت قرنطینه ای نداریم، تاکید کرد: واردات محصولات کشاورزی، نهال و بذر باید قرنطینه ای باشد.

وی با اعلام اینکه متاسفانه در رابطه با واردات محصولات کشاورزی کسی پاسخگو نیست، گفت: درهای کشور به روی محصولات کشاورزی خارجی باز است.

شعبانی در رابطه با کنترل آفات خاطرنشان کرد: متاسفانه کسی به فکرمان نیست و خود تولیدکنندگان باید به فکر کنترل آفت باشند.

وی با اشاره به اینکه در این راستا آموزش های خوبی صورت گرفته و باید تداوم داشته باشد، افزود: آفت مگس مدیترانه ای به میوه های تابستانه از جمله هلو، شلیل، نارنگی پیش رَس، خرمالو، انار و سیب خسارت وارد و در حال حاضر با سردشدن هوا کنترل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.