خراسان شمالی- کلاه کرکی یکی از از هنرهای دستی خاص و کهن شهرستان های "گرمه"، "جاجرم"، روستای "راستقان" و شهرستان "راز و جرگلان"در استان خراسان شمالی است و این مناطق قطب بافت کلاه کرکی ست که تمامی افراد در منازل خود مشغول این حرفه هستند.

بازار بافندگان «کلاه کرکی»سرد است

قدس آنلاین: گروه استانها- سمانه محمدزاده ثانی: کلاه کرکی را شاید بتوان یکی از گرم ترین کلاه های دست بافت عنوان کرد که از مدتها قبل در رنگهای مختلف بافته می شد؛ مردان قدیمی بر این باورند که کلاه کرکی خاصیت ضد درد دارد و آرامش بخش است؛ این کلاه به دلیل داشتن حفاظ روی گوش، در اصطلاح محلی به «کلاه گوشی» نیز معروف است.

کلاه های دوره ای و گوشی بیشترین نوع کلاه های کرکی هستند که از سوی خریداران مورد استقبال قرار می گیرند.

محمد احسان‌بخش، یکی از استادکاران برجسته کلاه کرکی و البسه محلی که ۷۶ سال سن دارد در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید: بنده بازنشسته هستم و به دلیل علاقه زیاد اکنون ۲۰ سال است که در بافت کلاه کرکی فعالیت دارم.

وی در خصوص خاصیت این کلاه اظهار می دارد: مهمترین خاصیت این کلاه، غیرقابل نفوذ بودن در برابر سرما، نم و رطوبت است که باعث شده تاکنون کاربرد خود را حفظ کند و شاید به همین دلیل است که بیشتر مورد استقبال روسها قرار گرفته است.

وی ادامه می دهد: این کلاه در زمستان از خروج گرمای سر و ورود سرما به سر جلوگیری کرده و در تابستان نیز مانع ورود گرما به سر می‌شود.

احسان بخش با اشاره به مراحل تهیه و بافت این کلاه می گوید: بافت این کلاه چند روز زمان می برد زیرا مراحل تهیه این کلاه به این صورت است که ابتدا پوست خریداری‌شده با آب و پودر صابون شسته می‌شود و سپس پوست شسته شده را برای خشک شدن یک شبانه‌ روز زیر خاکستر مدفون می‌کنند.

وی می افزاید: کرک پشم را برای تولید نخ با دست جدا کرده و با کمک چرخ ریسندگی نخ موردنیاز برای بافت کلاه کرکی را مهیا می‌کنند و مراحل بافت کلاه نیز بدون دخالت ماشین یا ابزار خاص و تنها توسط پنج عدد میل چوبی انجام می‌شود.

این استادکار برجسته با اشاره به قیمت کلاه کرکی می گوید: این کلاه قیمت تعیین شده ای ندارد و قیمت آن با توجه به مواد اولیه، مرغوبیت و نوع بافت متفاوت است، ولی به طور متوسط هر کلاه بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

احسان بخش می گوید: فروش کلاه معمولا در خود منطقه و برای ساکنان صورت می‌گیرد و در عین حال خرید و فروش آن در استانهای همجوار مانند گنبد کاووس، مشهد، تهران، بجنورد و...نیز انجام می شود.

مرغوب بودن پوست بز استان کرمان

وی در خصوص تامین مواد اولیه این کلاه نیز می گوید: تهیه مواد اولیه سخت است زیرا در حال حاضر فقط از کرمان می توان پوست بز کرک دار تهیه کرد بزهای بیشتر نقاط کشور فقط مو دارند و کرک ندارند اما بزهای کرمان بین موهایشان کرک مرغوبی دارند.

احسان بخش با اشاره به مشکلات پیش روی تولید کنندگان و این صنایع دستی نیز می گوید: نبودن بازار فروش محصولات، عدم اعطای تسهیلات، هزینه بالای مواد اولیه و مقرون به صرفه نبودن تولید آن از جمله مسائلی است که بافندگان و تولیدکنندگان این هنر دستی با آن مواجه هستند.

ثبت در فهرست آثار ملی

معاون صنایع‌دستی خراسان شمالی نیز می گوید: کلاه کرکی با شماره ۱۰۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در حال حاضر ۳۰هنرمند استاد کار بافنده کلاه کرکی در استان فعال هستند.

علی عابدی با اشاره به وجود ۶۱ رشته صنایع دستی در استان می افزاید: در ۹ ماهه سال جاری یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت در قالب اشتغال به صنعتگران استان پرداخت شده است.

وی حمایت های سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی را از این افراد، صدور کارت صنعتگری، تبلیغ و معرفی، صدور بیمه، معرفی افراد برای استفاده از تسهیلات و ... عنوان می کند.

وی می افزاید: رشته‌های پارچه‌بافی، کلاه بافی و صنایع چرم ازجمله اولویت‌های ما برای تشکیل شرکت تعاونی‌ها در شهرستان‌های استان است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.